۷۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش طرح پزشک خانواده قرار می‌گیرند
۷۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش طرح پزشک خانواده قرار می‌گیرند
در استان‌هایی مانند تهران نیز بلوک‌بندی صورت گرفته و در شهرهایی مانند فیروزکوه، اسلامشهر و. . شروع شده و برای هر سه هزار نفر جمعیت یک تیم سلامت در نظر گرفته می‌شود. در این تیم سلامت نیز دو مراقب و یک پزشک حضور دارد و به جامعه هدف را که شامل همه اقشار مردم است در این شهرها خدمات ارائه می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از ایلنا، معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: تا پایان سال ۷۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش طرح پزشک خانواده قرار می‌گیرند.

حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه براساس ارزیابی که از استان‌ها درخصوص پزشک و مراقب صورت گرفته نیاز هر استان در این خصوص مشخص شده است، درباره اقدامات وزارت بهداشت برای جبران کمبود نیرو در بخش بهداشت گفت: در سال ۱۴۰۲ وزارت بهداشت مجوز استخدام ۲۵ هزار نیرو را دارد که از این تعداد ۸ هزار نیرو برای حوزه بهداشت استخدام خواهند شد، همچنین مجوز استخدام برای دو هزار بهورز نیز به ما داده شده است و در مجموع ما در حوزه بهداشت مجوز ۱۰ هزار استخدام خواهیم داشت که این تعداد از ۶۰ هزار کمبود نیرویی در بخش‌های مختلف ما در حوزه بهداشت با آن مواجه هستیم کسر خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین تعدادی نیرو وارد سیستم پزشک خانواده خواهند شد و جذب آن‌ها از اردیبهشت آغاز شده است و تا پایان سال با توجه به میزان پیشرفت طرح پزشک خانواده نیروهایی که در این بخش نیاز داریم نیز تامین خواهد شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره اجرای طرح پزشک خانواده گفت: از اواخر سال قبل برنامه‌های خود را در راستای اجرای طرح پزشک خانواده شروع کردیم و تکمیل برنامه برای حوزه شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر برای حدود ۳۰ میلیون نفر را شامل شد. در حال حاضر نیز گسترش برنامه به شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر رسیده و از اول اردیبهشت ماه اجرایی شده است.

فرشیدی تصریح کرد: در استان‌هایی مانند تهران نیز بلوک‌بندی صورت گرفته و در شهرهایی مانند فیروزکوه، اسلامشهر و. . شروع شده و برای هر سه هزار نفر جمعیت یک تیم سلامت در نظر گرفته می‌شود. در این تیم سلامت نیز دو مراقب و یک پزشک حضور دارد و به جامعه هدف را که شامل همه اقشار مردم است در این شهرها خدمات ارائه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر این شعار عملی شود که هر کسی مراقب خود را بشناسد و از طریق این مراقب با پزشک معالج ارتباط پیدا کند و راهنمایی و خدمات تخصصی بیشتر چنانچه مورد نیاز باشد را دریافت کند. همچنین اعتبارات پزشک خانواده در بیمه سلامت دیده شده است و اگر سازمان برنامه با همکاری داشته باشد نقش بیمه‌ها در اجرای این طرح پزشک خانواده تاثیر چندانی نخواهد داشت.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که طی سال‌های گذشته اجرای طرح پزشک خانواده در استان‌های فارس و مازندران با چالش‌هایی همراه بوده است آیا در حال حاضر این انتقادات و چالش‌ها رفع شده است، گفت: برخی از این چالش‌ها در حال برطرف شدن است اما همان سیستم ادامه دارد و تلاش می‌شود تا برخی از ضعفهای این طرح که در زمان اجرا در آن دو استان وجود داشت رفع شود.

فرشیدی تصریح کرد: در زمانی که این طرح در دو استان مازندران و فارس آغاز شد، ارجاع در طرح پزشک خانواده اجباری بود، این کار با سیستم کشور ما زیاد همخوانی ندارد و مشکلاتی را ایجاد کرده بود و باعث اعتراض نمایندگان در آن دوره شده بود و باعث شد اجرای این طرح با مشکلاتی همراه شود. در حال حاضر تلاش شده تا این مشکلات رفع شود.

وی در پاسخ به این سوال که طرح پزشک خانواده در چه زمانی در کل کشور اجرایی خواهد شد، گفت: برنامه ما این است که تا پایان سال ۷۰ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش طرح پزشک خانواده ببریم. البته در شهرهای بزرگ مانند تهران هم تلاش می‌شود تا اوایل سال آینده این طرح اجرایی شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه بدهی بیمه به مراکز درمانی با تاخیر پرداخت می‌شود و مشکلاتی را برای مراکز درمانی ایجاد می‌کند، آیا در این زمینه با بیمه‌ها رایزنی شده تا معوقات خود را سریعتر پرداخت کنند، گفت: بیمه سلامت مقداری در پرداخت معوقات خود بهتر عمل می‌کند اما بیمه تامین اجتماعی معوقات بیشتری دارد اما قول‌هایی در خصوص این پرداختی‌ها داده‌اند تا در سال ۱۴۰۲ مقداری این معوقات را جبران کنند.

فرشیدی گفت: متاسفانه ما در دریافتی بیمه‌ها همیشه با مشکل مواجه هستیم و با تاخیر پرداخت‌ها انجام می‌شود امیدوارم که با همکاری بهتر بیمه‌ها این معوقات سریعتر پرداخت شود.