فرسودگی ۳۲ درصد ناوگان حمل و نقل کشور
فرسودگی ۳۲ درصد ناوگان حمل و نقل کشور
جانشین پلیس راه راهور فراجا گفت: ارتقای فرهنگ ایمنی در کشور باتوجه به فرسوده بودن 32 درصد از ناوگان حمل و نقل در کشور امری بسیاری ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از تجارت‌نیوز، باتوجه به افزایش آمار تصادفات در ایام نوروز، توجه به ناوگان فرسوده در کشور امری ضروری است.

جانشین پلیس راه راهور فراجا با اشاره به ضرورت ارتقای فرهنگ ایمنی، گفت:‌ به ازای هر نفر که در اثر سانحه رانندگی جان خود را از دست می‌دهد ۵ میلیارد تومان به طور مستقیم و غیر مستقیم به کشور خسارت وارد می‌شود.

سرهنگ سیاوش محبی در مورد چرخه معلول سازی و مرگ در جاده‌ها بیان داشت: امروزه اثرات قابل ملاحظه تصادفات در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی بر کسی پوشیده نیست. در حال حاضر روزانه تقریبا در هر ساعت دو نفر در اثر سانحه رانندگی جان خود را از دست می‌دهند و به ازای فوت هر دو نفر نیز ۲۰ تا ۲۵ نفر مجروح و معلول می‌شوند.

وی با بیان اینکه بر اثر سوانح رانندگی سالانه بسیاری از خانوارها به دلیل از دست دادن سرپرست خانوار دچار فقر می‌شوند، ادامه داد: در اثر سوانح رانندگی سالانه حدود ۶ هزار زن، بی‌سرپرست می‌شوند و سالانه ۸ درصد به کشور خسارت وارد می‌شود.

جانشین پلیس راه فراجا تصریح کرد: به ازای هر نفر که در اثر سانحه رانندگی جان خود را از دست می‌دهد ۵ میلیارد تومان به طور مستقیم و غیرمستقیم به کشور خسارت وارد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای ارتقای فرهنگ رانندگی اگر به شیوه‌های هنرمندانه در صدا و سیما آموزش‌ها پخش شود بسیار تاثیر گذار خواهد بود گفت: برای کاهش تصادفات باید ابتدا به سمت ارتقای فرهنگ ایمنی حرکت کرد در صورتی که اکنون ما به دنبال ارتقای فرهنگ رانندگی بوده‌ایم و فرهنگ ایمنی را رها کرده‌ایم.

محبی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۳ دستگاه و نهاد در امر ترافیک و تصادفات دخیل هستند و باید تمام نهادها با این دشمن خاموش اجتماعی برخورد کنند، بیان داشت: در سال ۸۵ سالانه تقریبا ۲۷ هزار نفر جان خود رادر اثر تصادفات از دست می‌دادند ولی اکنون این آمار به ۱۷ هزار نفر در سال رسیده که نشان می‌دهد برخی از سازمان‌ها کار خود را انجام دادند ولی بایستی در راستای این مهم سازمان‌هایی که وظیفه خود را انجام نداده‌اند بازخواست شوند.

به گفته جانشین پلیس راه راهور فراجا، از سال ۹۵ تا کنون ۵۰۰ نقطه حادثه خیز در جاده‌ها رفع شده و تعدادی از علائم و هشدارها در نقاط حادثه خیز آشکار سازی شده است و اکنون ۲۸۰۰ نقطه حادثه خیز در جاده‌ها و ۱۳۰۰ نقطه حادثه خیز در شهرها وجود دارد که باید رفع شود.

جانشین پلیس راه راهور فراجا با بیان اینکه در حال حاضر ۳۲ درصد ناوگان حمل و نقل کشور دچار فرسودگی شده است و این فرسودگی ناوگان باعث شدت تصادفات می‌شود بیان داشت: متاسفانه بسیاری از خوروهای تولید داخل در اولین برخورد از رده خارج می‌شود و حتی برخی نیز دچار انفجار می‌شوند.

وی اذعان داشت: پلیس راه در ده سال گذشته بسیاری از خودروسازان را مقصر تصادفات اعلام کرده است ولی متاسفانه نتوانسته جلو تولید خودروهای بی‌کیفیت را بگیرد.

محبی که در یک برنامه رادیویی صحبت می کرد، در خاتمه سخنانش با تاکید بر اینکه هوشمند سازی در کاهش تصادفات تاثیر گذار است و هوشمند سازی یعنی تحکیم امنیت، اجرای قانون و عدالت، اظهار کرد: اکنون ما در هوشمند سازی هم عقب هستیم و با توجه به وجود بیش از ۲۹۶ هزار کیلومتر راه، ۲۰۰۰دستگاه دوربین ثبت تخلفات در جاده‌ها وجود دارد که ۲۰۰ دوربین هم دچار نقص فنی شده است.