ما مسئول تحقق و بسط عدالت هستیم
ما مسئول تحقق و بسط عدالت هستیم
رئیس قوه قضاییه با اشاره به نقش دستگاه قضایی در تحقق و توسعه عدالت در همه عرصه‌ها و ساحت‌ها، گفت: ما مسئول تحقق و بسط عدالت هستیم؛ برای این منظور، ابتدا باید عدالت در گفتار و مواضع و رفتار ما تجلی داشته باشد و اهتمام داشته باشیم که خدای‌ناکرده از دایره عدالت و عدالت‌ورزی خارج نشویم.

حجت‌الاسلام‌ محسنی اژه‌ای،  طی سخنانی در نشست شورای عالی قوه قضائیه، ضمن تسلیت شهادت حضرت امام موسی کاظم علیه‌السلام و گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر، اظهار کرد: نوزدهم بهمن ماه سالروز بیعت همافران با حضرت امام(ره) را گرامی می‌داریم؛ این بیعتِ شگفتی‌ساز، نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی بود به تعبیر رهبر معظم انقلاب، اقدام همافران در روز ۱۹ بهمن، بیعت با جهاد مقدّسی بود که امام عظیم‌الشأن، فرمانده مقتدر آن جهاد بود.

محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به پیروزی غرورانگیز تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران بر ژاپن در رقابت‌های جام ملتهای آسیا، گفت: پیروزی تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران بر تیم ژاپن که در نتیجه تلاش و اراده ملی پوشان کشورمان حاصل شد، برای مردم شادی‌آفرین و غرورانگیز بود؛ بعد از این پیروزی نیز شاهد بودیم که ملی‌پوشان کشورمان، سجده شکر به جای آوردند و این موفقیت را ناشی از عنایات خداوند دانستند.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به در پیش بودن ۲۷ رجب، عید مبعث، ضمن تبریک این عید بزرگ، بیان داشت: بعثت نبی اکرم(ص) یک نعمت بی‌بدیل بود؛ بعد از فَترتی که در ارسال رُسُل ایجاد شده بود و ظلمات و تباهی دنیا را فرا گرفته بود، خداوند متعال عنایت فرمود و پیامبر عظیم‌الشأن را مبعوث گرداند و در نتیجه این نعمت بزرگ، وحدت و الفت و نورانیت در جهان پدید آمد و به برکت وجودی پیامبر اکرم(ص) انسان‌های والایی تربیت شدند و تمدن رهایی بخش اسلام پدید آمد.

محسنی اژه‌ای با اشاره به حدیث نبوی «انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق»، گفت: پیامبر عظیم‌الشأن اسلام  برای به کمال رساندن مَکارم اخلاق مبعوث شدند؛ لهذا ما نیز به عنوان پیروان آن حضرت، باید در امرِ ایجاد و تقویت مَکارم و سَجایای اخلاقی در خود و خانواده خود و جامعه خود، کوشا باشیم و اجازه ندهیم که اخلاق در ما و جامعه ما تنزل پیدا کند.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: قیام امام خمینی(ره) استمرار نعمت الهی در بعثت بود انقلاب امام(ره) نیز مضمون و محتوای بعثت را در دوره‌ی معاصر تجدید کرد؛ امام بزرگوار ما با با اتصال و توکل به خداوند، انقلاب عظیمی را رهبری کردند که در نتیجه آن، کاخ ظلم و تباهی طاغوت فروریخت.

محسنی اژه‌ای ضمن تبیین و تشریح ابعاد شخصیتی و مبارزاتی امام راحل، اظهار کرد: امام(ره) دشمن و روش‌های دشمن را شناخت و با جهادش، دشمن را تحقیر کرد؛ امام عظیم‌الشأن ما، به مردم اعتماد کردند از ظرفیت‌های مردم بهره گرفتند؛ امام(ره) همچون اجداد مطهرشان، بشیر و نذیر بودند و در مواجهه با مردم و مظلومان، عطوفت داشتند و در مقابل با طواغیت و مستکبران و قَداران، با صلابت و بدون ذره‌ای هراس، می‌ایستادند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به در پیش بودن ۲۲ بهمن، گفت: دشمنان زبون و حقیر و کوته‌اندیشِ ما، در سودای جدایی انداختن میان مردم و نظام اسلامی هستند؛ اما در روز ۲۲ بهمن همگان خواهند دید که ملت انقلابی ایران به ویژه جوانان غیور همچون همیشه در راهپیمایی دشمن‌شکن جشن پیروزی انقلاب حضوری حماسی خواهند داشت و بار دیگر دشمن را تحقیر خواهند کرد.

محسنی اژه‌ای با اشاره به نقش برجسته قوه قضائیه در امرِ تحقق و توسعه عدالت در همه عرصه‌ها و ساحت‌ها، گفت: ما مسئول تحقق و بسط عدالت هستیم؛ برای این منظور، ابتدا باید عدالت در گفتار و مواضع و رفتار ما تجلی داشته باشد و اهتمام داشته باشیم که خدای‌ناکرده از دایره عدالت و عدالت‌ورزی خارج نشویم.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به بازدید امروز خود از نمایشگاه دستاوردهای فناورانه قضایی، گفت: اقدامات و ابتکارات «مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه» طی یک سال اخیر، قابل تقدیر است؛ در نتیجه اقدامات صورت گرفته در این حوزه، در برخی امور از میزان هزینه‌ها کاسته شده و بر سهولت و سرعت خدمت‌رسانی به مردم در مراجع قضایی افزوده شده است؛ این مسیرِ آغاز شده باید با قدرت ادامه یابد. ضروری است ضمن تعامل و همکاری با بخش‌های دانش‌بنیان و زیست‌بوم فناوری در کشور، هر آنچه که می‌توانیم، خدمت‌رسانی قضایی و حقوقی به مردم را با بهره گیری از ابزارهای فناورانه، تسهیل و تسریع کنیم.

محسنی اژه‌ای در ادامه ضمن اشاره به دستاوردهای «سازمان ثبت اسناد و املاک کشور» و همچنین دادگستری‌ها در توسعه خدمت‌رسانی به مردم، به اقدامات صورت گرفته در «مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه» اشاره کرد و گفت: مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه، رویکرد خود را تغییر داده و بر نگاه و جنبه صیانتی خود افزوده است. البته در موارد و مواقع لزوم، متخلفین، از ناحیه مرکز حفاظت و اطلاعات، تحت تعقیب قرار گرفتند و اقدامات قانونی در قبال آنها انجام شد.

رئیس قوه قضائیه همچنین به اقدامات و دستاوردهای «سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور» نیز اشاره کرد و بیان داشت: اقدامات سازمان زندان‌ها طی یک سال اخیر در راستای بهبود وضعیت زندان و زندانیان، قابل تقدیر است؛ در سالی که گذشت سازمان زندان‌ها، تلاش‌های مطلوبی را در راستای بازاجتماعی کردن زندانیان، حرفه‌آموزی برای آنها و توجه به خانواده‌های زندانیان، انجام داد.