رییس قوه قضاییه بر بازاجتماعی‌شدن و اشتغال زندانیان تاکید کرد
رییس قوه قضاییه بر بازاجتماعی‌شدن و اشتغال زندانیان تاکید کرد
رییس قوه قضاییه در جریان سفر بدون تشریفات به استان خراسان شمالی امروز چهارشنبه از زندان مرکزی بجنورد بازدید و بر تقویت شرائط و بستر اصلاح، تربیت و بازاجتماعی شدن و اشتغال زندانیان تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در جریان این بازدید، ضمن سرکشی از بخش‌های مختلف زندان مرکزی بجنورد از نزدیک با مسائل و مشکلات مددجویان آن و کادر ندامتگاه آشنا شد و دستورات مقتضی را به مسوولان ذیصلاح صادر کرد.

سرکشی به سالن‌هان زندان مرکزی بجنورد از جمله بخش قرنطینه و مجتمع اشتغال و حرفه‌آموزی ندامتگاه، بخش‌هایی از بازدید امروز رییس قوه قضاییه بود.

در جریان بازدید رییس عدلیه از بخش‌های مختلف زندان مرکزی بجنورد، وی در گفت و گوی چهره به چهره با محکومان این زندان، در خصوص جرم ارتکابی آنها، مدت زمان سپری‌شده از محکومیت‌شان، شرایط بهداشتی و غذایی زندان و نحوه بهره‌مندی مددجویان از امکانات ورزشی، رفاهی و آموزشی کسب اطلاع کرد.

رییس قوه قضاییه خطاب به مددجویان زندان مرکزی بجنورد تاکید کرد که طی نامه‌ای با ذکر جزئیات، درخواست‌های خود، وضعیت خانوادگی، نوع محکومیت، سوابق کیفری، میزان بهره‌مندی خود از ارفاقات قانونی را درج کنید.

محسنی اژه ای به مددجویان این زندان اطمینان خاطر داد که به تک تک نامه‌ها و درخواست‌های مددجویان مبتنی بر اقتضائات قانونی، رسیدگی خواهد شد.

رئیس قوه قضاییه همچنین خطاب به مددجویان زندان مرکزی بجنورد افزود: همچنین اشخاصی را مسوول خواهم کرد تا در صورت لزوم برای پیشبرد امور شما، وفق درخواست‌هایی که دارید با قاضی صادرکننده حکم و قاضی اجرای احکام پرونده در جهت اعمال ارفاقات قانونی، رایزنی داشته باشند.

در عین حال ضمن اشاره به سیاست‌های دستگاه قضایی برای حبس زدایی و فراهم کردن شرایط عفو و آزادی زندانیان واجد شرایط بر این موضوع نیز تاکید کرد که مرتکبان جرائم خشن و سرقت که امنیت فیزیکی و روانی مردم و شهروندان را تهدید می‌کنند در فهرست عفوها قرار نمی‌گیرند و تأسیسات ارفاقی شامل آنها نمی‌شود.

در جریان این بازدید به دستور رئیس قوه قضاییه، تمامی نامه‌های زندانیان که حاوی درخواست‌های آنها بود، جمع‌آوری شد تا مبتنی بر جهات و ملاحظات قانونی به آنها ترتیب اثر داده شود.

رئیس دستگاه قضا در پاسخ به یک زندانی که خواهان مورد عفو قرار گرفتن خود بود، بر سه شاخصه مهم «رفتار پسندیده در زندان»، «نداشتن سابقه» و «اطمینان یافتن مسوولان امر از عدم ارتکاب جرم توسط محکوم» برای قرار دادن اسامی زندانیان در فهرست عفوهای مناسبتی تاکید کرد و خطاب به مددجویان ندامتگاه بجنورد، اضافه کرد: پس از عفو و آزادی تلاش کنید تا مجدداً اسیر وسوسه‌های شیطان‌صفتان نشوید و به ارتکاب جرم مبادرت نورزید

حجت الاسلام محسنی اژه ای یادآور شد: آن دسته از مجرمان نیز که اکنون برای چندمین بار است محکوم به زندان شده‌اند و یا در ندامتگاه رفتار مناسبی از خود بروز نمی‌دهند، در لیست عفو و آزادی قرار نمی گیرند.

در جریان بازدید رییس قوه قضاییه از زندان مرکزی بجنورد، نماینده مددجویان در تعدادی از سالن‌ها، شرایط این ندامتگاه و رسیدگی به زندانیان را مطلوب دانست و از مسوولان زندان تقدیر به عمل آورد.

همچنین مسوول زندان بجنورد به ارائه آماری از وضعیت اشتغال مددجویان در این ندامتگاه پرداخت و رییس قوه قضاییه در جریان فرآیند تولید محصولات مختلف در این مجتمع قرار گرفت و خطاب به مددجویان فعال در این مجتمع گفت: در امر تولید محصولات و مصنوعات، نهایت دقت و ظرافت را به کار ببندید تا همگان بدانند که کیفیت محصولات تولیدی در کارگاه‌های زندان‌ها از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

بهبود وضعیت زندان‌ها و زندانیان، از جمله تاکیدات همیشگی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بوده و وی طی مدت اخیر شخصا چندین بازدید از زندان‌های سراسر کشور انجام داده است. زندان مرکزی ایلام، زندان رجایی‌شهر، زندان دماوند، زندان اوین، زندان مرکزی مشهد، زندان مرکزی اصفهان، زندان ساری، زندان زنان قرچک و زندان مرکزی بجنورد از جمله ندامتگاه‌هایی هستند که رئیس قوه قضاییه از آنها سرکشی کرده و در جریان این سرکشی‌ها بر لزوم تحول رفتاری و ساختاری در امر زندانبانی و ارتقای وضعیت زندانیان در حوزه‌های مختلف تاکید کرده است.