دولت به تنهایی نمی‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی مؤثر باشد
دولت به تنهایی نمی‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی مؤثر باشد
معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستان کل کشور گفت: دولت و حاکمیت به تنهایی نمی‌توانند در کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر باشند، مدل‌های مشارکت مردمی و خودجوش با بهره‌مندی از افراد خیرخواه، مبتکر و خلاق می‌توانند به رفع آسیب‌های اجتماعی و کمک به افراد بزه‌دیده و آسیب‌پذیر کمک‌های شایان توجهی ارائه کنند.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از ایرنا از دادستانی کل کشور، غلامعباس ترکی صبح امروز در حاشیه بازدید از مدرسه صبح رویش (مدرسه کودکان کار و در معرض آسیب‌های اجتماعی) اظهار داشت: پیشگیری پایدار از وقوع جرم بدون توجه به آسیب‌های اجتماعی به ویژه در حوزه کودکان کار امکان‌پذیر نیست.

ترکی تاکید کرد: در شرایطی که اقدام مؤثری برای حل مساله کودکان کار انجام نشده است، پرداختن انسان‌های شریف و دغدغه‌مند به امر آموزش، مهارت‌افزایی و توانمندسازی کودکان کار اقدام بسیار ارزشمندی است.

وی افزود: حمایت مدیریت شهری و بهزیستی در تأسیس و توسعه مدارس صبح رویش ارزشمند و شایسته تقدیر است اما هشت مرکز موجود که تعداد یکهزار و هشت کودک کار را تحت پوشش قرار داده است، تکاپوی نیاز پایتخت را نمی‌کند. دادستانی برای کمک به توسعه مدارس صبح رویش و رفع هرگونه موانع احتمالی اعلام آمادگی می‌کند.

‌از گسترش مراکز آموزشی هشتگانه و مرکز توانمندسازی استقبال می‌کنیم

معاون حقوق عامه دادستان کل کشور تصریح کرد: از گسترش تعداد مراکز آموزشی هشتگانه و مرکز مهارت‌افزایی و توانمندسازی در تهران استقبال می‌کنیم. ضرورت افزایش مراکز سیار بیشتر در کنار گسترش مراکز اورژانس اجتماعی کاملاً احساس می‌شود. زیرا لازم است اگر کودکی در وضعیت مخاطره‌آمیز قرار گرفت و در معرض بزه‌دیدگی و بزهکاری بود و یا آسیبی برای کودکان کار پیش آمد مرکزی در کنار اورژانس اجتماعی برای کمک به نگهداری و آموزش رفع مشکلات و آلام کودکان کار وجود داشته باشد.

ترکی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برخی از این کودکان در شرایطی هستند که نمی‌توانند کنار خانواده‌های خود باشند، اگر امکان پذیرش شبانه روزی آن‌ها در این مدارس باشد، بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه خدمات آموزشی و مهارتی که در مدارس صبح رویش ارائه می‌شود، به کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی کمک می‌کند، افزود: بدون کمک تشکل‌های مردمی و خیرین امکان مهار و کنترل آسیب‌های اجتماعی وجود ندارد؛ باید مدل‌هایی برای افزایش کمک‌های مردمی و خیرین در این راستا، ارائه کرد؛ و در این زمینه ترویج و نهادینه کردن نذر تخصص و نیات خیرخواهانه امری ضروری ست.

معاون حقوق عامه دادستان کل کشور خطاب به مسئولان این مدرسه یادآور شد: اطلاع رسانی در زمینه فعالیت مدارس صبح رویش و تبلیغ این ایده و الگوی موفق که در این مدارس برای آموزش، مهارت افزایی و توانمند سازی کودکان کار در یک محیط جذاب و نوآورانه، صورت گرفته است، می‌تواند در توسعه و گسترش فعالیت‌های مشابه و مشارکت بیشتر مردم دغدغه‌مند و خیر خواه و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و به تبع آن کاهش بزه‌دیدگی و بزهکاری در جامعه مؤثر باشد.

‌کار ارزشمند یک مدرسه در جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی

مدیر‎کل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دادستانی کشور نیز در ادامه این جلسه گفت: از دیدار با افرادی که با تفکری آسمانی، در حال کمک به همنوع هستند، خرسندیم. اگر در این مدرسه به امورات کودکان کار رسیدگی نکنید، شاید این کودکان در آینده‌ای نه چندان دور در کانون اصلاح و تربیت دیده شوند بنابراین کاری بسیار ارزشمند در جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی انجام می‌دهید.

محمدحسین صادقی خطاب به مدیران این مدرسه پیشنهاد کرد: آیا به روش‌های بهبود کار فکر می‌کنید؟ آیا دغدغه‌های مادرانه و پدرانه برای بعد از اتمام تحصیلات این دانش اموزان از مدرسه دارید؟ چه برنامه‌هایی برای زمان تعطیلات تابستانه دانش آموزی دارید؟ لازم است برای خانواده دانش آموزان هم بسته آموزشی داشته باشیم.

صادقی تاکید کرد: می‌توان در این مدرسه از حضور و همکاری مشاور حقوقی استفاده کرد تا قوانین مربوط به حوزه کودکان را هم به مدیران و هم به دانش آموزان بیاموزاند و مشاوره‌های حقوقی و قضائی لازم را ارائه کند.

وی با تاکید به مسئولان مدرسه از ورود به مسائل حاشیه‌ای گفت: می‌توان با تکیه بر دانش روز، افزایش توانایی‌ها و تکیه بر کار آموزشی و پرورشی صرف، کاری تخصصی و فوق‌العاده مانند گذشته ارائه کرد.

مدیر‎کل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دادستانی کشور با اشاره به اهمیت آموزش کودکان کار بیان کرد: آموزش ویژه‌ای که بتواند کودکان کار و خیابانی را از اسیب‌های آینده نجات دهد، فعلاً ارائه نمی‌شود و شاید اگر مدل آموزشی این مدرسه را توسعه ملی بدهیم، بتوانیم گام‌های مؤثر و بلندتری در آموزش این کودکان برداریم.

صادقی با تاکید بر توسعه مدارس صبح رویش در سراسر کشور گفت: می‌توان دوره‌های بازدید همکاران قضائی از مدارس صبح رویش را داشته باشیم تا دادستان‌ها از نزدیک در جریان فعالیت‌های این مرکز آموزشی قرار بگیرند. باید بتوانیم دانش‌آموزان با استعداد در این مدارس را شناسایی کنیم و زمینه بالفعل کردن توانایی‌هایشان را فراهم کنیم.

مدیر‎کل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دادستانی کشور گفت: می‌توانیم حلقه واسط بین شما با خیرین باشیم و حتی زمینه دریافت سرپرستی تعدادی از کودکان بی سرپرست را با هماهنگی دادسرای سرپرستی فراهم کنیم. می‌توانیم با برگزاری جلسات مشترک با شهرداری، زمینه اشتغال نیمه پایدار این کودکان را با وساطتت خود فراهم کنیم.