نقش هر استان در شاخص‌های کلان اقتصادی باید تعیین و زمان‌بندی شود
نقش هر استان در شاخص‌های کلان اقتصادی باید تعیین و زمان‌بندی شود
معاون اول رئیس جمهور گفت: ضروری است تا نقش هر استان در شاخص‌های کلان اقتصادی تعیین و زمان بندی شود.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از مهر، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور  با حضور در پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو) از سالن ویژه استان‌ها در این نمایشگاه بازدید کرد و با توضیحات مسئولان مربوطه در جریان آخرین ظرفیت‌ها و دستاوردهای حوزه‌های علمی، تجاری، صنعتی، خدماتی و فنی مهندسی ۳۱ استان و فعالان بخش خصوصی در چارچوب طرح ملی زنجیره ارزش راهبردی با هدف تحول در اقتصاد منطقه‌ای قرار گرفت.

معاون اول رئیس جمهور پس از این بازدید که با همراهی وزیر کشور انجام شد، در جلسه شورای ملی زنجیره ارزش راهبردی با حضور استانداران سراسر کشور ضمن قدردانی از وزارت کشور برای راه اندازی شورای ملی زنجیره ارزش راهبردی و توسعه آن در استان‌ها، تأکید کرد: در این طرح راهبرد و ساز و کارهای خوبی تعریف شده است که برای اجرای مطلوب آنها باید به استانداران اختیارات لازم و زمینه‌های اجرایی متناسب تفویض شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان «مهار تورم و رشد تولید» خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در طول ۱۲ سال گذشته شعارهای کاملاً سنجیده اقتصادی تعیین کردند که حتی اگر نیمی از آنها به درستی عملیاتی می‌شد، کشور با مشکلات اقتصادی کنونی مواجه نبود و از آسیب پذیری اقتصاد کشور در برابر توطئه‌های دشمنان جلوگیری می‌شد.

مخبر با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در نامگذاری شعار امسال برای اولین بار معیارهای کمی را نیز در نظر گرفتند، تصریح کرد: باید در انتهای سال جاری به نرخ تورم، رشد نقدینگی، پایه پولی و اشتغالزایی متناسب با تأکیدات رهبری رسیده باشیم.

معاون اول رئیس جمهور افزود: مقام معظم رهبری برای رسیدن به راهبرد مهار تورم و رشد تولید راه حل مردمی کردن اقتصاد را گوشزد کرده اند که باید دولت و استانداران در این مسیر گام بردارند.

مخبر با تأکید بر اینکه تاکنون برای استانداران کشور مأموریت و شأن اقتصادی بخوبی تعریف نشده است، گفت: برای حل مسائل اقتصادی و توسعه استان‌ها بیشتر به وزرای دولت‌ها تکیه و کشور با درآمد مرکزی فروش نفت و اخذ مالیات اداره شده است اما راهبرد نوین وزارت کشور در خصوص توسعه زنجیره ارزش راهبردی در استان‌ها قدم گذاشتن در مسیر مردمی کردن اقتصاد و دادن اختیارات لازم به استانداران برای پیشرفت و آبادانی منطقه تحت مدیریت است.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه استانداران باید استان‌ها را در تمام ابعاد اجتماعی، امنیتی و اقتصادی اداره کنند، افزود: وزارت کشور در این حرکت جدید برای توسعه زنجیره ارزش راهبردی در استان‌ها باید یک بسته اجرایی در خصوص کنترل تورم و نقدینگی و افزایش اشتغال با چشم انداز پایان سال جاری تهیه کند و مشخص شود چه بخشی از اقتصاد استان‌ها از دولت به مردم منتقل شده و همچنین چه حجمی از دارایی‌های مردم در تولید و توسعه استان‌ها به کارگیری شده است.

مخبر تأکید کرد: ضروری است تا نقش هر استان در شاخص‌های کلان اقتصادی تعیین و زمان بندی شود.

وزیر کشور نیز در این نشست با تأکید بر اینکه تمام ظرفیت‌های استان‌ها در خدمت تحقق فرمان مقام معظم رهبری در مهار تورم و رشد تولید قرار گرفته است، گفت: ساماندهی ظرفیت‌ها و توسعه زنجیره ارزش راهبردی می‌تواند امور اقتصاد هر استان را تسهیل و ساماندهی کند.

همچنین سرپرست وزارت صمت نیز در این نشست، گفت: زنجیره‌های ارزش هر استان شناسایی و برنامه‌های منطبق با آن در دوره‌های مختلف صنعتی، معدنی و خدماتی در سطح کلان مشخص شده است که تلاش می‌شود زنجیره ارزش ملی و استانی بر یکدیگر منطبق شوند.

گفتنی است پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی (ایران اکسپو) با هدف ارائه آخرین دستاوردها و پیشرفت‌های علمی و صنعتی و فرصت آشنایی و مذاکره تجار و بازرگانان خارجی با شرکت‌های صادراتی ایرانی به مدت چهار روز با حضور ۱۲۰۰ مهمان خارجی از ۶۰ کشور و دوازده گروه کالایی از جمله محصولات دانش‌بنیان، فولاد، تجهیزات پزشکی، لوازم خانگی، صنعت، مواد غذایی، پتروشیمی، ساختمان، صنایع دستی، خدمات فنی و مهندسی از ۱۷ تا ۲۰ اردیبهشت در مرکز نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می‌شود.