آیین «یلدا» ظرفیت پرکردن شکاف بین‌ نسل‌ها را دارد
آیین «یلدا» ظرفیت پرکردن شکاف بین‌ نسل‌ها را دارد
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: یلدا به‌عنوان یک آیین سنتی ایرانی، به تنهایی ظرفیت پرکردن شکاف بین نسل‌ها را دارد. زیرا یلدا شب خانواده است و ما موضوعی مهم‌تر از خانواده نداریم.

سیدعزت‌الله ضرغامی در مراسم گرامی‌داشت اولین سالگرد ثبت‌جهانی یلدا که با حضور تعدادی از سفرای کشورهای مختلف در محل هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد، گفت: یلدا ثبت جهانی شده و معنای ثبت جهانی این است که امروز یلدا متعلق به همه مردم دنیاست و همه صاحب یلدا هستند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: یلدا چکیده‌ای از فضائل اخلاقی و انسانی است که از هزاران سال پیش در ایران رواج داشته و وقتی اسلام عزیز به ایران آمد، توصیه رهبران دینی و امامان شیعه، حفظ سنت‌های فطری و پاک ایرانیان است.

وی ادامه داد: امام حسین (ع) می‌فرمایند «هرکس سنت‌ خوبی را پایه‌گذاری کند تا ابد در ثواب آن شریک است». و یلدا یکی از سنت‌های خوب ماست که پایه‌گذاران آن در ثواب آن تا ابد شریک هستند.

یلدا شب خانواده است

ضرغامی اظهار داشت: یلدا به تنهایی ظرفیت پرکردن شکاف بین نسل‌ها را دارد. این شکاف نسلی یکی از مصائب بین نسل‌هاست که گاه در برخی از جوامع همدیگر را درک نمی‌کنند. اما در یلدا بزرگان، پدران و مادران و فرزندان و خردسالان در کنار هم در یک شب طولانی جمع می‌شوند و اساسا یلدا شب خانواده است و چه موضوع مهم‌تری از خانواده وجود دارد؟ یونسکو با ثبت جهانی یلدا، مردم دنیا را با ارزش‌های آن آشنا کرد.

وزیر میراث‌فرهنگی در سخنان خود به موضوع کودکان و جنایات صهیونیست‌ها در غزه نیز اشاره کرد و افزود: همه ما امروز نگران کودکانی هستیم که در غزه والدین خود را از دست داده‌اند. همچنین نگران والدینی هستیم که کودکان‌شان را در غزه از دست داده‌اند. در حوادث غزه بیش از ۲۰ هزار نفر به شهادت رسیدند. امشب به یاد آنها نیز هستیم.تمام بشریت معترض به رفتارها و حرکات ضد انسانی رژیم صهیونسیتی است.

الواح هخامنشی به زودی رونمایی می‌شود

با تلاش‌های انجام شده، الواح هخامنشی ایران از آمریکا به کشور بازگشت و به زودی رونمایی خواهد شدضرغامی سپس با اشاره به حضور مهمانان خارجی و سفرای کشورهای مختلف در این مراسم اظهار کرد: سال قبل در یک اجلاس در عراق اعلام کردیم که اشیای تاریخی کشورهای مختلف و همسایه‌های ایران که به کشورهای غربی برده شده است، به محل اصلی خود بازگردند. خوشبختانه با تلاش‌هایی که از سوی ایران انجام شد، الواح هخامنشی ایران از آمریکا به کشور بازگشت و به زودی رونمایی خواهد شد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: این الواح وضعیت اجتماعی ایران را در دوران باستان به خوبی معرفی می‌کند که به‌عنوان مثال می‌توان به نظام حقوق کارگران در قرون گذشته اشاره کرد.

جشنواره شاهنامه خوانی کودکان برگزار شود

ضرغامی با اشاره به اهمیت آشنایی همگان با میراث‌فرهنگی، گفت: جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی به خوبی برگزار شد. برگزاری این جشنواره اتفاق بسیار مهمی بود که باعث شد تا آشنایی مردم با حوزه میراث‌فرهنگی بیش از پیش افزایش یاید. خوشبختانه در این ۲ دوره که جشنواره برگزار شد، نتایج خوبی را به دنبال داشت.

وی اضافه کرد: گاهی اوقات شخصیت‌های برجسته حتی اطلاعات دقیقی از میراث‌فرهنگی ندارند. برخی از افراد شاخص کشورهای مختلف محضر رهبر معظم انقلاب می‌آیند اطلاعات دقیقی از مفاخر خود ندارند، اما رهبر انقلاب که آثار متعددی را از نویسندگان کشورهای مختلف مطالعه کرده‌اند، آشنایی کامل با مفاخر و شخصیت‌های ادبی و نویسندگان آن کشورها دارند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین به شاهنامه‌خوانی دختر ۸‌ساله‌ در این مراسم اشاره کرد و افزود: این گونه اجراها بسیار خوب است. نوجوان و کودکان ما باید بیش از پیش با شاهنامه آشنا شوند از این رو پیشنهاد من به آقای دارابی (معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی) این است که جشنواره‌ای با عنوان شاهنامه‌خوانی با حضور کودکان و نوجوانان برگزار شود چرا که شاهنامه متعلق به تمام مردم دنیاست.