پیشرفت کشور در گرو سرمایه گذاری برای علم، فناوری و نوآوری است
پیشرفت کشور در گرو سرمایه گذاری برای علم، فناوری و نوآوری است
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به حوزه فناوری دارد، گفت: اکنون به این نتیجه رسیده‌ایم که اگر به فکر پیشرفت کشور هستیم، راهی جز هزینه کردن برای علم، فناوری و نوآوری نداریم.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از ایرنا، «محمدعلی زلفی گل» در همایش بنگاه؛ فناوری و رشد اقتصادی، اظهار داشت: اکنون شرایطی در کشور مهیا شده که به علم، فناوری و نوآوری توجه ویژه‌ای می‌شود و در دولت مردمی سیزدهم به این موارد عنایت ویژه‌ای وجود دارد. حداقل در هر ماه یک مرتبه ریاست جمهوری برای جامعه دانشگاهی وقت گذاشته و حضور پیدا کرده‌اند.

وی افزود: به این نتیجه رسیده‌ایم که اگر به فکر پیشرفت کشور هستیم راهی جز هزینه کردن برای علم، فناوری و نوآوری وجود ندارد. مراسم امروز نیز سرآغازی برای نوع نگاه جدیدی به جامعه دانشگاهی، پارک‌های فناوری و ساحت علم است. بدون هزینه کردن برای علم ضرر و به آیندگان کشور ظلم می‌کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: با علم می‌توان کارهای نشدنی را انجام داد. کارهایی که گاهی در مخیله انسان نیز نمی‌گنجد. چه کسانی فکر می‌کردند که بتوان به فضا سفر کرد، نادیدنی‌ها را دید و ویروس‌های کشنده را درمان کرد. علم ابزاری است که می‌تواند انسان را به اهداف خود برساند.

زلفی گل بیان کرد: بین علم و فناوری تفاوت جدی وجود دارد. در علم مالکیت مطرح نیست و دانشمند یافته علمی خود را منتشر و پس از آن دانش او در قالب کتاب، مقاله و اختراع به دانش بشری تبدیل می‌شود، اما در فناوری، مالکیت مطرح و قابل خرید و فروش است. در این بخش می‌توان خلق ثروت کرد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه وزیر صمت نگاه علمی به بحث صنعت دارند و بستر مناسب برای همراهی علم و صنعت کرده‌اند. در وزارت علوم یکسری ظرفیت‌های قابل توجهی وجود دارد که در خدمت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت صمت و سایر وزارتخانه‌ها و تمامی صنایع است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تعداد زیادی عضو هیات علمی و بیش از ۱۵۰ هزار دانشجوی دکتری، ۷۰۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد، ۵۰ پارک علم و فناوری، سیستم‌های نرم‌افزاری ویژه، سامانه ایده‌ها و نیازها با ۷ هزار نیاز ثبت شده در بخش خصوصی و دولتی و آزمایشگاه‌های متعدد در وزارت علوم وجود دارد که می‌تواند در اختیار وزارت صمت و دیگر دستگاه‌ها قرار بگیرد.