رشد ۷۰۰ هزار نفری بیمه‌شدگان اجباری تامین‌اجتماعی در سال جاری
رشد ۷۰۰ هزار نفری بیمه‌شدگان اجباری تامین‌اجتماعی در سال جاری
مدیرکل وصول حق بیمه سازمان تأمین‌اجتماعی با بیان رشد ۷۰۰ هزار نفری بیمه‌شدگان اجباری این سازمان در سال جاری گفت: امروز بیش از ۱۵ میلیون بیمه‌شده اصلی جزو خانواده تامین اجتماعی است.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از ایرنا از سازمان تأمین‌اجتماعی، محمد محمدی با اشاره به توسعه پوشش بیمه‌ای به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای حوزه اجتماعی انقلاب اسلامی افزود: در سال ۵۷ از جمعیت حدود ۳۶ میلیون نفری کشور، تعداد بیمه‌شدگان اصلی و تبعی این سازمان حدود ۶ میلیون نفر؛ شامل یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بیمه‌شده اصلی و ضریب نفوذ بیمه تامین‌اجتماعی (یعنی نسبت تعداد بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی به کل جمعیت شاغل) حدود ۱۸ درصد بود.

مدیرکل وصول حق بیمه سازمان تأمین‌اجتماعی ادامه داد: در حال حاضر اما بیش از ۱۵ میلیون بیمه‌شده اصلی؛ شامل ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر شاغل در کارگاه‌های تحت پوشش قانون تامین‌اجتماعی است و باقی بیمه‌شدگان خاص مانند صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه‌شدگان اختیاری و برخی افراد و صاحبان مشاغل مشمول حمایت بیمه‌ای دولت هستند.

محمدی افزود: اکنون از جمعیت ۸۴ میلیون نفری کشور ۴۵ میلیون نفر تحت پوشش خدمات تأمین‌اجتماعی بوده و ضریب پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی حدود ۵۳ درصد است؛ همچنین تعداد کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی از ۱۸۹ هزار کارگاه در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه رسیده و شاغلان در این کارگاه‌ها تحت پوشش تأمین‌اجتماعی هستند.

وی تصریح کرد: از سال ۷۳ به بعد جمعیت رانندگان نیز تحت پوشش این سازمان قرار گرفت؛ که قبل از انقلاب امکان بیمه‌پردازی نداشتند. بسیاری از مشاغل و کارگاه‌ها قبل از انقلاب تحت پوشش نبودند یا فرهنگ بیمه‌ای در آنها جدی گرفته نشده بود، اما امروز بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از صاحبان مشاغل آزاد، ۸۰۰ هزار نفر از رانندگان و ۸۰۰ هزار نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش تامین اجتماعی قرار گرفته است.

مدیرکل وصول حق بیمه سازمان تأمین‌اجتماعی در ادامه برخی ادعاها در این خصوص که «افزایش تعداد بیمه‌شدگان در سال جاری صرفا ناشی از افزایش بیمه‌شدگان خویش‌فرما بوده و تعداد بیمه‌شدگان اجباری شاغل در کارگاه‌ها کاهشی بوده است» را نیز رد کرد و گفت: در سال جاری نسبت به سال گذشته تعداد بیمه‌شدگان اجباری یک میلیون و ۱۴۰ هزار نفر افزایش یافته و برخی از آنها افرادی بوده‌اند که قبلا سابقه بیمه‌ای داشته و برای مدتی بیمه‌پردازی آنان قطع شده بود و در مجموع رشد خالص بیمه‌شدگان اجباری جدید نسبت به سال گذشته ۷۰۰ هزار نفر بوده است.

وی در عین‌حال افزود: هر ماه بیش از ۲۵ هزار و سالانه حدود ۳۰۰ هزار نفر بازنشسته جدید داشته و با احتساب رشد خالص ۷۰۰ هزار نفری بیمه‌شدگان اجباری در سال جاری، میزان رشد تعداد بیمه‌پردازان نسبت به بازنشستگان جدید مثبت بوده است.

محمدی بیمه زنان خانه‌دار و دختران و بیمه دانشجویان را دو طرح بیمه‌ای مورد توجه سازمان تأمین‌اجتماعی معرفی کرد و در زمینه تدابیر سازمان تأمین‌اجتماعی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز گفت: با معاونت علمی ریاست جمهوری، کارگروه مشترک و جلسات مستمری داشته و برای پیگیری امور بیمه‌ای شرکت‌های دانش‌بنیان شعب اختصاصی و تخصصی تأمین‌اجتماعی را معرفی کرده‌ایم؛ قراردادهای این شرکت‌ها از اعمال ضریب حق بیمه معاف هستند و حق بیمه آنان صرفا براساس لیست حق‌بیمه محاسبه و وصول می‌شود.