شرایط دارویی کشور مطلوب است
شرایط دارویی کشور مطلوب است
رئیس سازمان غذا و دارو شرایط دارویی کشور را پایدار و مطلوب دانست و گفت: ۷۰۰ میلیون دلار برای خرید دارو حواله شده و ۱۲ هزار میلیارد تومان نیز به سازمان‌های بیمه‌گر تخصیص یافته تا به داروخانه‌ها پرداخت کنند.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از ایرنا، سید حیدر محمدی روز یکشنبه در همایش روز داروساز که در ستاد وزارت بهداشت برگزارشد، افزود: امروز ۹۹ درصد داروها در کشور تولید می شود و رشد چهار برابری در صادرات اقلام دارویی در دولت سیزدهم را داشتیم.

وی اظهار داشت: سعی داریم با ارتقای تامین و تولید مواد اولیه دارویی، میزان صادرات دارویی را به ۲۰۰ میلیون دلار ارتقا دهیم.

محمدی گفت: مواد اولیه زنجیره مقدم تر از تولید دارو است و از سوی دیگر یکی از عاملترین زنجیره ها، توزیع دارو که از مفاخر ما بوده را کامل کردیم.

وی با بیان اینکه۱۴ هزار و ۵۰۰ داروخانه در کشور داریم، افزود: تامین نقدینگی و ارز از جمله مشکلاتی بود که در اوایل پاییز سال گذشته بوجود آمد و بخشی مربوط به تحریم های ظالمانه بوده که خوشبختانه مرتفع شد.

محمدی تصریح کرد: هنوز مشکلات مدنظر ما مرتفع نشده اما ۷۰۰ میلیون دلار از اعتبارات ما حواله شده، ۱۲ هزار میلیارد تومان نیز به سازمان‌های بیمه گر تخصیص یافت که به شرکت های دارویی پرداخت شود.

وی ادامه داد: در تامین مناسب دارو در کشور وزارت صنعت و بانک های عامل دخیل هستند، در سازمان برنامه و بودجه اگر اعتبارات با خوبی تامین شود قطعا زنجیره تامین دارو به مشکل بر نمی خورد و برای تولید مواد اولیه و تامین نقدینگی شرکت های دارویی زنجیره دارویی کار خود را به خوبی انجام می دهد و داروهای باکیفیت در داروخانه ها قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: تامین به موقع و حواله ارز کمک می کند مشکل دارویی کشور مرتفع شود تا داروهای باکیفیت و مرغوب مورد نیاز در اختیار بیماران قرار گیرد.

کاهش ۶۳ درصدی قاچاق دارو با اجرای طرح دارویار

محمد پیکانپور مدیرکل دارویی سازمان غذا و دارو نیز گفت:با اجرای طرح دارویار، قاچاق دارو ۶۳ درصد و کمبودهای دارویی به ۸۵ قلم کاهش یافته و موجودی داروهای پرمصرف از جمله اعصاب و روان، بیهوشی، سرم و غیره نیز نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارند.

وی اظهار داشت: نقص هایی در توزیع دارو ایجاد شده بود که توسط شرکت های دارویی انجام شد، ۲۰۷ میلیون سرم تولید شده و در مورد داروی بیماران هموفیلی نیز مشکلاتی در روند تولید بوجود آمد بود که اکنون برطرف شد.

پیکانپور تصریح کرد: یک میلیارد دلار ارز در حوزه دارو و مواد اولیه به بانک مرکزی ارسال شده که روند تامین آن اعمال می شود و ۶۹ داروی جدید نیز وارد بازار شده است.