رشد اقتصادی ایران با نفت و بدون نفت در بهار ۱۴۰۲ سه برابر سال گذشته شد
رشد اقتصادی ایران با نفت و بدون نفت در بهار ۱۴۰۲ سه برابر سال گذشته شد
درآمد نفتی ایران در سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و بیش از 30 میلیارد دلار نسبت به سال 99 بیشتر شده است.

صادرات نفت ایران از ابتدای دولت سیزدهم افزایش قابل توجهی یافت و با اتخاذ رویکرد بازارسازی نفت و تقویت روابط راهبردی با چین به طور میانگین از اعدادی نزدیک به ۶۰۰ هزار بشکه در روز به ۱٫۴ میلیون بشکه افزایش یافته و بیش از دو برابر شد.

بحث اینکه افزایش قیمت نفت موقتی است یا روند آن ادامه پیدا خواهد کرد،‌ سوالی است که بانک‌های مرکزی جهان از لندن گرفته تا واشنگتن، در جلسات این هفته خود درباره‌ آن بحث خواهند کرد.

افزایش قیمت نفت می‌تواند باعث افزایش قیمت مصرف‌کننده شود و رشد اقتصادی را متوقف کند.

به نوشته بلومبرگ، قیمت نفت خام برنت به حدود ۹۵ دلار به ازای هر بشکه رسیده که بالاترین قیمت آن طی ۱۰ ماه گذشته محسوب می‌شود. ترکیب عواملی مانند کاهش صادرات نفت از سوی عربستان سعودی و روسیه به همراه چشم‌انداز اقتصادی رو به بهبود آمریکا و چین، باعث رشد قیمت نفت شده است.

عملکرد رشد اقتصادی با نفت و بدون نفت کشور در فصل اول سال ۱۴۰۱ به ترتیب معادل ۱.۹ و ۱.۷ درصد بوده است.

مقایسه ارقام مزبور با عملکرد رشد اقتصادی در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲ حاکی از افزایش بیش از سه برابری رشد اقتصادی کشور در فصل اول سال ۱۴۰۲ نسبت به فصل اول سال ۱۴۰۱ می‌باشد.

بر اساس این گزارش، طبق آمار بانک مرکزی، درآمد نفتی ایران در سال گذشته افزایش یافته است و بیش از ۳۰ میلیارد دلار نسبت به سال ۹۹ بیشتر شده است.

در پایان، دولت سیزدهم، در ابتدای کار با کسری بودجه ساختاری ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی مواجه شد و رقم بدهی دولت از فروش اوراق در دولت گذشته بیش از ۵۳۲ هزار میلیارد تومان بوده است که جبران و تسویه آنها نیز از محل درآمدهای نفتی صورت گرفته و می‌گیرد.