سیگنال «ثریا» به زمین رسید
سیگنال «ثریا» به زمین رسید
ماهواره ثریا که دیروز در یک رکورد جدید توسط ماهواره‌بر قائم به مدار ۷۵۰ کیلومتری فضا پرتاب شده بود، نخستین سیگنال خود را به زمین ارسال کرد.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین ماهواره مخابراتی پژوهشگاه فضایی ایران با نام ثریا توسط ماهواره بر سه مرحله‌ای قائم ۱۰۰ نیروی هوافضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فضا پرتاب گردید و با موفقیت در مدار ۷۵۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفت.

امروز سازمان فضایی اعلام کرد این ماهواره با موفقیت سیگنال به زمین مخابره کرده است. ماهواره یک ثریا مخابراتی بوده و وزن آن ۴۷ کیلوگرم است، قدرت و دقت جی پی است آن ۰٫۵ بر ثانیه بوده و از سری ماهواره‌های سبک وزن محسوب می‌شود.

این ماهواره طول عمر بیش از ۳ سال دارد و با ارتقا مداری در مدار ۷۵۰ کیلومتری قرار گرفته و همچنین دقت موقعیت GPS ماهواره ثریا ۲۰ متر است.

گفتنی است این اولین بار است که ماهواره‌برهای ایرانی به مدار ۷۵۰ کیلومتری دست پیدا می‌کنند، با پرتاب این ماهواره تحقیقاتی بسیاری از زیرسیستم های توسعه یافته شده توسط پژوهشگاه فضایی ایران نیز در شرایط تست مداری قرار می‌گیرند و راه برای توسعه سریع صنعت فضایی بومی ایران هموارتر می‌شود. ضمن اینکه این پرتاب قدمی مهم در راستای افزایش توانمندی تزریق ماهواره در مدارهای بالاتر محسوب می‌شود.