۴۰۶ کیلومتر مسیر ریلی طی امسال و سال آینده بهره‌برداری می شود
۴۰۶ کیلومتر مسیر ریلی طی امسال و سال آینده بهره‌برداری می شود
معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به بهره برداری از ۱۵۵ کیلومتر مسیر ریلی خاش- زاهدان گفت: طی امسال و سال آینده ۴۰۶ کیلومتر دیگر از پروژه های ریلی کشور بهره‌برداری خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین خیرالله خادمی  در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره بخش ریلی در دست اجرا در محدوده استان گیلان اظهار کرد: رشت- کاسپین، مسیر ریلی اردبیل، کردستان و تبریز چهار پروژه ای است که در مجموع به طول ۴۰۶ کیلومتر تا پایان سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

وی پروژه های ریلی در دست اجرا در کشور را سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر عنوان و بیان کرد: حدود ۶ هزار کیلومتر مسیر ریلی در دست مطالعه داریم که هنوز شروع نکردیم اما در برنامه توسعه کشور هستند.

وی با بیان اینکه بهره برداری از پنج پروژه مهم با توجه به پیشرفت فیزیکی، طی امسال و سال ۱۴۰۲ برنامه ریزی شده گفت: این پروژه های ریلی ۵۶۱ کیلومتر از سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر پروژه های در دست اجرا را شامل می شوند که پیشرفت فیزیکی آنها بین ۷۵ تا بیش از ۹۰ درصد است.

خادمی با اشاره به بازدید روز گذشته خود به همراه استاندار ازچند پروژه ملی ریلی و راهسازی گیلان، یکی از این پروژه ها را مسیر ریلی رشت کاسپین خواند و افزود: با اتمام پروژه ریلی رشت- کاسپین با طول ۳۷ کیلومتر، به صورت عملی کریدور ریلی- دریایی شمال- جنوب تکمیل می شود و این امر، ترانزیت کالا میان کشورهای حوزه قفقاز، روسیه و شمال اروپا را با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، جنوب و شرق آسیا تسهیل می کند.

وی با اشاره به پیشرفت ۷۵ درصدی پروژه ریلی رشت- کاسپین در اجرا و پیشرفت ۸۳ درصدی در زیرساخت بیان کرد: در مصوبه سفر دولت سیزدهم به استان گیلان، تخصیص ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای فعالسازی و اتمام عملیات اجرایی این طرح ریلی پیش بینی شده است.

این مقام مسوول ادامه داد: تا کنون بخش عمده اعتبار در دو مرحله به این پروژه اختصاص یافته که توانستیم برنامه ریزی هایی انجام دهیم و قرار است دریک مرحله دیگر باقی این اعتبارات اختصاص یابد.

خادمی با بیان اینکه برای تکمیل پروژه رشت- کاسپین علاوه بر ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر رئیس جمهور، به ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است‌، تصریح کرد: به‌دلیل نیاز به اعتباری بیش از بودجه در نظر گرفته شده از محل سفر رئیس جمهوری برای تکمیل و بهره برداری از این پروژه، ۲۳۰ میلیارد تومان از طریق ماده ۵۶ درخواست کردیم و برای مابقی اعتبارات مورد نیاز دیگر هم از محل های دیگری استفاده می کنیم.

وی اظهار داشت: این پروژه که در تکمیل کریدور شمال- جنوب بسیار ضروری است و می تواند نقش موثری در تحولات بار بین المللی داشته باشد و اهتمام ما به بهره برداری از این پروژه تا پایان بهار سال آینده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به چهار پروژه دیگر ریلی که یکی از آن‌ها یک‌ماه قبل به بهره برداری رسیده اشاره کرد و گفت: راه آهن خاش_زاهدان به طول ۱۵۵ کیلومتر به عنوان بخشی از راه آهن چابهار_زاهدان ماه گذشته به بهره برداری رسید.همچنین پروژه های ریلی اردبیل به طول۱۸۵ کیلومتر با پیشرفت۹۲ درصد، راه آهن همدان-سنندج در کردستان به‌طول ۱۵۱ کیلومتر و پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد ، راه آهن بستان آباد_خاوران در ادامه مسیر ریلی تبریز_میانه با هدف اتصال ریلی استان آذربایجان غربی و شهر بزرگ تبریز، از دیگر پروژ هایی هستند که عملیات اجرایی آن در سال ۱۴۰۲ به اتمام خواهد رسید.

وی به یک پروژه ریلی مهم دیگر در استان گیلان نیز به عنوان تکمیل کننده آخرین حلقه کریدور شمال- جنوب اشاره و بیان کرد: اجرای پروژه ریلی رشت- آستارا نیز ادامه دارد و امیدواریم با تامین مالی بتوانیم به این پروژه سرعت بدهیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه مسیر ریلی چابهار – زاهدان به طول ۶۳۰ کیلومتر تکمیل کننده کریدور ریلی شرق به غرب است، اظهار داشت: این پروژه در حال اجرا، طولانی ترین مسیر ریلی کشور است که در حال حاضر سه هزار و ۷۰۰ نفر در این پروژه بزرگ کریدور فعال هستند.
به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور؛ همچنین سایرپروژه های ریلی کشور همچون مسیر بوشهر و خرم آباد- خوزستان در حال اجراست.

روز گذشته خیر الله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرناهای حمل و نقل کشور از جندین پروژه مهم در گیلان بازدید کرد.