شکایت از دندان‌پزشکان در صدر قرار دارد
شکایت از دندان‌پزشکان در صدر قرار دارد
رییس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت در سال جاری ۶ هزار و ۵۴۳ پرونده برای سقط درمانی تشکیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عباس مسجدی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: تعداد آزمایشگاه‌های ژنتیک ۱۰ مورد بوده است که آزمایشگاه مرکزی در سازمان هم ایجاد شده است که در مجموع ۱۱ آزمایشگاه ژنتیک داریم و تا کنون ۵۹ هزار پروفایل ژنتیک در این مراکز ثبت شده است.

وی افزود: اولین آزمایشگاه طبی قانونی سال ۷۴ افتتاح شد و تاسیس دانشکده پزشکی قانونی امسال مصوب شد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی اظهار کرد: زمان پاسخگویی در تشریح اجساد در سال ۱۳۷۲ حدود ۱۸۰ روز بوده که اکنون این مدت زمان به ۶۴ روز رسیده است.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۷۲ تعداد ۱۵۰ پزشک و اکنون ۸۹۴ پزشک در سازمان پزشکی قانونی داریم.

مسجدی با اشاره به آمارهای مربوط به مسمومیت با گاز CO اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۶۰ مورد مسمومیت گزارش شده است و امسال ۴۰۵ مورد ثبت شده است که از این تعداد حدود ۱۸۱ مورد فقط در فصل پاییز ثبت شده است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: در سال گذشته تعداد ۱۵۳۱ مورد سوختگی در سازمان پزشکی قانونی ثبت شده است که امسال این عدد به ۱۵۰۵ مورد رسیده است، یعنی کاهش ۲.۲ درصدی داشته است.

وی به آمار مربوط به غرق شدگی اشاره کرد و گفت: تعداد ۸۷۱ مورد غرق شدگی از ابتدای سال تا کنون ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد کاهش داشته است.

مسجدی به آمار مربوط به حوزه سقط درمانی هم اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۱ حدود ۸ هزار و ۲۷۷ مورد پرونده سقط درمانی تشکیل شده است که امسال این عدد به ۸ هزار و ۵۱۱ مورد رسیده است، یعنی ۳ و نیم درصد تشکیل این پرونده‌ها افزایش داشته است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور ادامه داد: از تعداد پرونده‌های تشکیل شده برای سقط درمانی در سال گذشته ۶ هزار و ۶۹۹ مورد مجوز سقط جنین صادر که در امسال این عدد به ۶ هزار و ۵۴۳ رسیده است یعنی ۲.۳ مورد کاهش داشته است.

وی به بیشترین شکایت مردم از پزشکان اشاره کرد و گفت: به ترتیب شکایت از خدمات دندانپزشکی، جراحی زیبایی و پلاستیک و زنان در صدر شکایت‌های مردم قرار دارد.

مسجدی به حوادث اخیر اشاره کرد و گفت: همکاران ما در سازمان پزشکی قانونی سعی کردند در حادثه‌ای در حداقل زمان ممکن نتایج را اعلام کنند به عنوان مثال در حادثه تروریستی کرمان، آتش‌سوزی مرکز ترک اعتیاد لنگرود و حادثه واژگونی ون محور قم ـ کاشان در کمتر از ۲۴ ساعت نتایج بررسی اجساد اعلام شد.

وی با بیان اینکه اگرچه بانک ژنتیک در سازمان پزشکی قانونی است، اما افتخار آن برای کل کشور است: بیش از ۲۰۵ هزار نمونه خون از مجرمین جرایم خشن و پرتکرار ثبت شده است که از این تعداد ۱۱۵ هزار پروفایل (نقشه ژنی یا همان ساختار DNA) ژنتیکی استخراج شده است.

مسجدی گفت: که از این تعداد ۴۵۰۰ مورد یا شخص تطبیق داشته و ۲۰۰ مورد از سرصحنه برداشته شده که بعد از آن در آزمایشگاه‌های ژنتیک تطبیق داده شده است.

به گفته رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور، امکان نگهداری نمونه ژنتیک‌ها تا ۱۵ سال در سازمان پزشکی قانونی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

وی با اشاره به آمار تصادفات گفت: تشکیل پرونده قضایی برای تصادفات از سال آینده حذف می‌شود و قرار است تا یک پرونده واحد بین پزشکی قانونی، فراجا و بیمه ثبت شود.