مذاکره را روند مناسبی برای بازگشت طرف‌ها به برجام می‌دانیم/ هرگونه مذاکره مستقیم با آمریکا تکذیب می‌شود
مذاکره را روند مناسبی برای بازگشت طرف‌ها به برجام می‌دانیم/ هرگونه مذاکره مستقیم با آمریکا تکذیب می‌شود
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، امروز دوشنبه، ۱۰ مهر، در نشست خبری هفتگی خود، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

کنعانی درخصوص روند مذاکرات درباره برجام، گفت: در این زمینه وزیر امور خارجه توضیح لازم را بارها اعلام کرده است، به روند مذاکره برای بازگشت مسئولانه همه طرف‌ها به برجام پایبند هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر این نکته که مذاکره را روند مناسبی برای بازگشت طرف‌ها به برجام می‌دانیم، افزود: برخی از دولت‎های دوست ابتکار عمل‌هایی  برای نزدیک کردن دیدگاه‌های طرف‌ها مطرح کردند برای اینکه همه طرف‌ها بتوانند به روند توافق بازگردند.

کنعانی یادآور شد: توافق موجودی که برای بازگشت مذاکره انجام می‌شود همان توافق برجام ۲۰۱۵ است که امضا شد و همه نسبت به آن اعلام پایبندی کردند.

آمریکا و اروپا از تعهدات خود در برجام شانه خالی کردند

وی با بیان این که دولت آمریکا و اروپا از انجام تعهدات خود شانه خالی کردند، گفت: ابتکار عمل‌ها و طرح ها از سوی برخی کشورهای دوست از جمله طرح دولت عمان نه یک توافق جدید یا طرح جدید بلکه ابتکار عمل هایی برای نزدیک کردن دیدگاه های طرفین به چارچوب توافق برجام است، در این زمینه ایران بارها اعلام کرده از تلاش های توام با حسن نیت کشورهای دوست برای بازگشت مسئولانه، متعهدانه همه طرف‌ها استقبال می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور با بیان این که روند دیپلماسی و تبادل پیام‌ها باز است و این تبادل‎ها از طریق مسیرهای دیپلماتیک جریان دارد، گفت: طرح برای یک توافق جدید تلقی نمی‌شود، ابتکار عمل‌هایی است برای کمک طرف‌ها به توافق و ایران همان طور که در روند نشان داده و بارها اعلام کرده اما در عین حال نسبت به این توافق به‌عنوان یک تعهد و توافق بین‌المللی پایبندیم.

مسیر رفع تحریم ها را دنبال می کنیم

کنعانی با تاکید بر این موضوع که از ابتکارهای عمل هایی که از سوی کشورهای دوست برای بازگشت طرف‌ها به توافق وجود دارد، استقبال کردیم، گفت: روند جاری و وضعیتی که برای برجام اتفاق افتاد نتیجه نقض تعهد طرف مقابل به برجام است؛ ایران بارها و بارها اعلام کرده به مسیر دیپلماسی پایبند است و مادامی که در جهت تامین منافع ملت ایران باشد ادامه می دهیم اما معطل آن هم باقی نمی‌مانیم و مسیر رفع تحریم ها را دنبال می کنیم.

 ایران از کشورهای مهم و اثرگذار در تحولات منطقه است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تحولات قفقاز گفت: تحولات قفقاز برای ایران حائز اهمیت است، ایران از کشورهای مهم و اثرگذار در تحولات منطقه است، در استمرار تماس همسایگان ما برای گفت‌وگو با ایران، سفر دبیر شورای عالی امنیت ارمنستان انجام شده است.

کنعانی تاکید کرد که موضع ایران درباره مرزهای منطقه روشن است و ما بارها دیدگاه خود را اعلام کردیم؛ ما معتقد به ضرورت تلاش مسئولانه همه طرف ها برای حل و فصل اختلافات هستیم.

با تغییر مرزهای بین‌المللی مخالف هستیم

وی بیان کرد: ما با توسعه راه‌های مواصلاتی و شبکه‌های حمل و نقل به نحوی که تامین کننده منافع کشورها باشند موافق هستیم و با این وجود با تعییر مرزهای بین‌المللی مخالف هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با ابین انی مطلب که از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و دولت ارمنستان حمایت می‌کنیم، گفت: در خصوص بازگشت قره باغ به جمهوری آذربایجان موضع ما روشن است و از آن حمایت کردیم.

کنعانی در ادامه در خصوص توافق‌نامه امنیتی میان ایران و عراق، گفت: بر اساس توافق قرار بود ظرف ۶ ماه مقامات عراق و اقلیم کردستان نگرانی‌های ایران را درباره نیروهای مسلح تروریست و اراضی اقلیم کردستان عراق برطرف کنند و پایگاه‌ها و نیروهای آنها را جمع کرده و خلع سلاح کنند به نحوی که نگرانی های امنیتی ایران برطرف شود.

هیأتی برای ارزیابی اجرای توافق‌نامه به عراق سفر کردند

وی با اشاره به این که طبق  ارزیابی های اولیه ما بخش هایی از این توافق انجام شده و بخشی از آن باقی مانده، یادآور شد: هیأتی از ایران برای ارزیابی دقیق توافقنانه به عراق سفر کردند که با استقبال مقام های عراقی روبه‌رو بودند، ارزیابی دقیق از میزان اجرای این توافق‌نامه موکول به این است که گزازش هیأت اعزامی مورد بررسی قرار گیرد.

سلاح هسته ای در دکترین نظامی و دفاعی ایران هیچ جایگاه و نقشی ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر این نکته که ایران بارها اعلام کرده سلاح هسته ای در دکترین نظامی و دفاعی ایران هیچ جایگاه و نقشی ندارد و هرگونه استفاده یا تهدید به استفاده از آن را مرودود می‌شمارد، گفت: ایران به عنوان بزرگ‌ترین قربانی استفاده از سلاح شیمیایی است که با حمایت و پشتیبانی و تجهیز همه‌جانبه رژیم سابق عراق از سوی کشورهای غربی صورت گرفت.

وی تکید کرد: اتهام در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا مبنی بر عدم پایبندی ایران به کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی را رد می کنیم؛ دولت آمریکا فاقد هرگونه صلاحیت جهت احصاء پایبندی کشورهای عضو کنوانسیون به پایبندی مفاد است.