چند درصد از ایرانیان مبتلا به دیابت هستند؟
چند درصد از ایرانیان مبتلا به دیابت هستند؟
مدیر پژوهشکده علوم غدد دانشگاه شهید بهشتی به درصد مبتلایان به دیابت در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۱۱درصد جمعیت بالای ۲۰سال کشور مبتلا به دیابت هستند که در کلان شهرهایی نظیر تهران به مراتب حادتر است و به رقمی حدود ۱۴درصد می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از فارس، محمد هاشمی دبیر اجرایی چهاردهمین کنگره بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم که در روزهای یکم تا سوم آذر ماه در سالن همایش‌های ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود، اظهار داشت: این کنگره به همت انجمن متخصصین غدد درون ریز و متابولیسم ایران، پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشکاه علوم پزشکی ایران و با محوریت و بررسی بیماری‌های این حوزه پزشکی برگزار می شود.

وی با اشاره به دریافت ۲۵۰ مقاله تاکنون، افزود: ۲۱ نفر از برجسته ترین اساتید جهانی این حوزه پزشکی از امریکا، اروپا و کشورهای آسیایی در کنار برترین اساتید داخلی به سخنرانی و ارائه تازه‌ترین دستاوردها، تشخیص‌ها و راه‌های درمانی خواهند پرداخت.

مدیر پژوهشکده علوم غدد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به روز جهانی دیابت (۱۴نوامبر، ۲۳آبان) بیان داشت: دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های حوزه تخصصی غدد درون ریز و متابولیسم به شمار می‌آید که شیوع گسترده‌ای در سرتاسر جهان دارد و عوامل پدیدآورنده آن شامل وراثت و شیوه زندگی است.

هاشمی گفت: در دهه‌های اخیر شیوع دیابت نوع ۲ در جهان سیر صعودی داشته و با توجه به این مهم که زمینه‌های ژنتیکی افراد در دنیا تغییری نکرده ، می‌توان نتیجه گیری کرد که شیوه و سبک زندگی عامل موثرتری در افزایش بروز و شیوع دیابت است.

وی ادامه داد: امروزه افراد دسترسی بیشتری به مواد غذایی خصوصا خوراکی‌های چرب و شیرین دارند که باعث شیوع اضافه وزن و چاقی شده و در کنار آن و به مدد تکنولوژی افراد تحرک و فعالیت فیزیکی کمتری پیدا کرده‌اند که هر دوی این موارد  از علل موثر در ابتلا و شیوع دیابت در جهان و ایران است.

هاشمی به درصد مبتلایان به دیابت در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۱۱درصد جمعیت بالای ۲۰سال کشور مبتلا به دیابت هستند که در کلان شهرهایی نظیر تهران به مراتب حادتر است و به رقمی حدود ۱۴درصد می‌رسد.

مدیر پژوهشکده علوم غدد دانشگاه شهید بهشتی افزود: اما در افراد بالای ۶۰سال کشور از هر ۳نفر ۲نفر مبتلا به دیابت و یا حالت پیش دیابت هستند که متاسفانه بین ۳۰ تا ۵۰ درصد آنها تا سال‌ها از بیماری خود بی خبر هستند.

هاشمی بیان داشت: بیماری دیابت در طول زمان ارگان‌ها و اندام‌های مختلف بدن را درگیر می‌کند که سیستم کلیوی، سیستم اعصاب و بینایی و همچنین مشکلات قلبی و عروقی از عوارض بلند مدت ابتلا به دیابت است که می‌تواند ناتوانی‌های دائمی در فرد ایجاد کند.

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران افزود: از آنجایی که ابتلا به دیابت و عوارض آن برگشت ناپذیر است و با توجه به شیوع بالایی که این بیماری در بین جامعه دارد و بار سنگینی را بردوش بیمار و نظام سلامت می‌گذارد، و حتی می‌تواند بر بهره‌وری کلی جامعه اثر منفی گذاشته و بار اقتصاد کلان بر جامعه تحمیل کند.

وی گفت: با توجه به اینکه هنوز درمان قطعی برای دیابت وجود ندارد و درمان‌های موجود در واقع کنترل کننده دیابت هستند لذا پرداختن به امر پیشگیری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اصلاح شیوه زندگی به مفهوم داشتن یک تغذیه درست، مناسب و کافی و همچنین داشتن فعالیت بدنی از عوامل اصلی در پیشگیری از بروز دیابت در افراد هستند.