سرانه مطالعه در کشور ۳۳ دقیقه است
سرانه مطالعه در کشور ۳۳ دقیقه است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سرانه مطالعه در کشور بدون احتساب ادعیه، قرآن و کتاب های آموزشی ۳۳ دقیقه است.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی روز جمعه در آیین بهره برداری از کتابخانه مرکزی خرم آباد افزود: باید برای مسیر تمدن نوین پیش رو پایه های فرهنگی تقویت و سرانه مطالعه در کشور افزایش یابد .

وی با تاکید بر اینکه حوزه فرهنگ و هنر نیاز به تحرک جدی دارد، بیان کرد: در کتابخانه ها با یک شبکه گسترده رو به رو هستیم و هم اکنون حدود یک هزار کتابخانه در کانون های پرورش فکری وجود دارد و علاوه بر کتابخانه های دانشگاهی، بیش از ۱۰ هزار مسجد کشور نیز کتابخانه دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه ظرفیت کتابخانه ای کشور گسترده و ملت ایران یک جامعه فرهنگی است، اظهار داشت: بعد از اربعین حسینی تفاهم نامه ای با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منعقد و در ۱۸ هزار خانه بهداشت کشور، کتابخانه در عمق روستاها و مناطق محروم ایجاد می شود.

اسماعیلی تاکید کرد: ایران جغرافیای فرهنگی بزرگی دارد، از شرق تا عمق چین، در شبه قاره هند، پاکستان ، افغانستان ، آسیای میانه و تاجیکستان حضور دارد و هنوز هم در مناطقی از تاجیکستان اذعان دارند دختران را ایران دخت و ایران گل نام می گذارند.

وی با اشاره به اینکه مردم شهر « دربند» روسیه برای دیدار از ایران و داشتن پیوندهای فرهنگی عمیقی اشتیاق دارند، بیان کرد: طبیعی است باید طلایه دار حوزه فرهنگی در منطقه باشیم که به برکت انقلاب اسلامی، رهبر حکیم و فرزانه ، ملت آگاه و شهدا با فاصله بسیار زیاد در منطقه اول هستیم .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب نویسنده و شخصیت فرهنگی تراز یکی هستند که نظیر ندارند، آثار ایشان دهه ۴۰ در حوزه های مختلف علمی، کارهای فاخر، شب های شعر و بازدیدهای سه ساعته ایشان از نمایشگاه کتاب باعث افتخار است.

مسیر انقلاب اسلامی فرهنگی است

اسماعیلی با اشاره به اینکه مسیر انقلاب اسلامی، یک حرکت کاملا فرهنگی است، ادامه داد: حوزه فرهنگ در عرض سایر حوزه ها نیست، بلکه اصل حرکت انقلاب اسلامی حوزه فرهنگی است.

وی اضافه کرد: دولت مصمم است همه گره های فرهنگی را باز و مسیر تعالی فرهنگ را هموار کند، به همین منظور شبکه از همه هنرمندان، اصحاب فرهنگ، قلم و رسانه حمایت می کند.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کتابخانه ها مهمترین شبکه فرهنگی و محل گره خوردن همه اقشار فرهنگی در کشور هستند و کتابداران باید به عنوان هادیان فرهنگی در این مراکز حاضر باشند.

لرستان شخصیت های کم نظیری را تقدیم انقلاب کرده است

اسماعیلی ادامه داد: فضای بسیاری خوبی با محوریت نماینده ولی فقیه در استان، نمایندگان و استاندار در لرستان ایجاد شده و امید می رود دولت مردمی بتواند بخشی از عقب ماندگی های تاریخی این دیار را جبران کند.
وی گفت: تاریخ چند هزار ساله و منابع طبیعی و خدادادی لرستان کم نظیر است، اما در منابع انسانی نیز شخصیت های کم نظیر فرهنگی و مذهبی را تقدیم انقلاب کرده است ، بنابراین باید در حوزه فرهنگ جلودار باشد و دولت انقلابی نیز به این استان و سایر مناطق کمک می کند تا طرفیت های خود را بالفعل نمایند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: پروژه نیمه تمام چندین ساله تالار مرکزی خرم آباد در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم ۱۰ درصد بود و اکنون به ۴۵ درصد رسیده است که تلاش می کنیم در این دولت به اتمام برسد.

عملیات اجرایی کتابخانه مرکزی خرم آباد سال ۸۰ آغاز شده و تاکنون به عنوان بزرگترین و قدیمی ترین پروژه فرهنگی نیمه کاره استان تکمیل نشده بود که در جریان سفر آذرماه ۱۴۰۰ رییس جمهور به این استان،۲۳۰ میلیارد ریال برای این طرح مصوب شد.

زیربنای این طرح فرهنگی هفت هزار و ۵۰۰ متر مربع می باشد که ۵۰۰ میلیارد ریال برای احداث ساختمان و ۱۲۰ میلیاد ریال برای تجهیز آن هزینه شده است و اکنون موجودی اولیه کتاب های آن به حدود ۴۰ هزار جلد می رسد.

ساختمان این طرح شهریورماه پارسال با حضور “محمد اسلامی” معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی افتتاح شد و پس از حدود یک سال از آن مراسم، تجهیز کتابخانه نیز انجام شد و ۱۸ هزارمتر مربع فضای کتابخانه‌ای لرستان به ۲۶ هزار متر مربع رسید و امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای علاقه مندان بهره برداری شد.