در نظر داریم طی پنج سال آینده چهار یا پنج مسئله اساسی کشور را حل کنیم
در نظر داریم طی پنج سال آینده چهار یا پنج مسئله اساسی کشور را حل کنیم
رئیس مجلس شورای اسلامی، انقلاب اسلامی را احیاگر ارزش‌ها دانست و گفت: انقلاب اسلامی سنت‌های الهی را یادآوری کرد و به جامعه ما آورد و روحیه «ما می توانیم» فرهنگی بود که امام زنده کرد و این ارزش‌ها را به ما یاد داد.

 

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین، محمدباقردر مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال معمار کبیر انقلاب و نکوداشت قیام خونین ۱۵ خرداد که با محوریت شهید حجت‌الاسلام والمسلمین سید یونس حسینی رودباری، اولین شهید انقلاب اسلامی در مصلی امام خمینی(ره) شهر رودبار برگزار شد، ۱۵ خرداد را نقطه آغاز نهضت انقلاب اسلامی دانست و اظهار کرد: یاد و خاطره امام راحل و شهدای انقلاب به ویژه شهید حسینی را گرامی می داریم. حضور در جمع مردم رودبار توفیقی بزرگ است. ماه خرداد از ابعاد مختلف ماهی به یاد ماندنی برای همه ماست و اتفاقات زیادی در این ماه به وقوع پیوسته که هر کدام از این اتفاقات نماد احیاگری است.

وی با اشاره به مناسبت‌های محلی و منطقه‌ای و شهرستانی و ملی خرداد ماه، اضافه کرد: برخی از این مناسبت‌ها دارای تاثیرات جهانی هم در عرصه کشورهای اسلامی و هم در عرصه بین‌الملل بوده و لذا باید نگاه عمیقی به نمادهای قابل توجه این ماه داشته باشیم.

وی با بیان این‌که «خردادماه در استان گیلان بسیار مهم است»، گفت: در خرداد ماه سال ۱۲۹۹ نهضت میرزا کوچک خان جنگلی آغاز شد؛ از طرف دیگر در خرداد ماه سال ۱۳۶۹ حادثه تلخ زلزله رودبار به وقوع پیوست و بنده در شب زلزله در رامسر به عنوان فرمانده سپاه چهارم کربلا حضور داشتم و بنا بود که مانور حوادث غیر مترقبه را اجرا کنیم، اما به دنبال وقوع زلزله در نیمه شب از همان جا به سمت رشت آمدم و تا اذان صبح به رودبار رسیدم و با صحنه‌های تلخ و سختی مواجه شدم که هنوز در ذهنم وجود دارد؛ واقعا روزهای سختی بر مردم گذشت و من تا مدتی در رودبار ماندم.

رییس مجلس شورای اسلامی ۱۵ خرداد ماه سال ۱۳۴۲ را نقطه آغاز نهضت انقلاب اسلامی دانست و متذکر شد: شهید حسینی نمادی از شهدای نهضت عظیم انقلاب اسلامی ماست.

وی همچنین به ۱۴ خرداد ماه، سالروز رحلت حضرت امام خمینی(ره) اشاره و عنوان کرد: روز ارتحال امام یک روز تاریخی و ماندگار برای همه ماست؛ امامی که جز برای خدا کلامی نگفت و جز در راه خدا گامی برنداشت.

وی اهمیت دیگر خرداد ماه را در دوران دفاع مقدس دانست و بیان کرد: در سوم خرداد ماه خرمشهر آزاد شد که نقطه عطفی در دفاع مقدس بود؛ در جنگی که قدرت شرق و غرب از آستین صدام و حزب بعث بیرون آمد و کشور ما را اشغال کردند، می‌خواستند ایران عزیز و انقلاب اسلامی ما را براندازی کنند، اما ۱۸ ماه از آغاز جنگ نگذشته بود که خرمشهر آغاز شد و سرنوست انقلاب تغییر پیدا کرد.

قالیباف با بیان این‌که «انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس عمق بخشی شد و فرهنگ انقلاب اسلامی در همه ابعاد توسعه پیدا کرد»، گفت: در همین خرداد ماه بود که بزرگترین توطئه داخلی، یعنی حرکت نظامی و مسلحانه منافقین علیه انقلاب اسلامی به راه افتاد و نهایتا بعد از آن همه ترور و جنایت و خیانت شکست خوردند به حزب بعث ملحق شدند و عملیات تلخ مرصاد شکل گرفت.

وی شهدا را مایه عزت و افتخار دانست و خاطرنشان کرد: شهدا در همه صحنههای انقلاب برای حفظ ایران و اسلام و انقلاب و انسانیت و آزادگی و مبارزه با ظلم و ستم ایفای نقش کردند و برای همیشه تاریخ خواهند درخشید.

وی انقلاب اسلامی را احیاگر ارزش ها دانست و ادامه داد: انقلاب اسلامی سنت های الهی را یادآوری کرد و به جامعه ما آورد؛ این‌که سنت‌های الهی تبدیل نمی‌شوند و هرچقدر عصرها و زمان ها هم بگذرد، سنت های الهی پایدارند. انقلاب اسلامی این مهم را در این عصر و زمان به دست امام راحل و مجاهدت شهدا و جانبازان و ایثارگران و نقش آفرینی ملت قهرمان ایران در سطح ملی و امت اسلامی نشان داد. در واقع روحیه «ما می توانیم» فرهنگی بود که امام زنده کرد و این ارزش ها را به ما یاد داد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «بدون شک امام راحل باعث احیای مجدد اسلام در این مقطع از زمان شد»، افزود: نهضت حضرت امام و خون شهدا باعث عزت مسلمین شد؛ دهه ۴۰ شمسی که نهضت امام آغاز شد مصادف با دهه ۶۰ میلادی است. در اواخر دهه ۴۰ میلادی بود که رژیم صهیونیستی از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شد و در جریان جنگ های اساسی و جدی دهه ۵۰ و دهه ۶۰ میلادی بود که سیطره رژیم صهیونیستی و شکست دولت های اسلامی اتفاق افتاد، اما در همان ایام نهضت امام آغاز شد و مبارزه با استکبار و صهیونیسم را پایه گذاری کرد.

رئیس مجلس، جهاد تببین مردمی و جهاد تصمیم مسئولان را موجب ناکامی دشمنان در جنگ ترکیبی دانست و گفت: امروز توده های مردم و نخبگان جامعه باید به تبیین و ترسیم درست مسائل و شرایط جبهه انقلاب بپردازند تا دشمنان از مشکلات ما سوء استفاده نکنند؛ لذا در کنار جهاد تبیین، جهاد تصمیم برای مسئولان مهم تر است.

وی خرداد ماه را نماد مبارزه با فرهنگ غربی و غرب‌زدگی دانست و یادآور شد: استکبار و صهیونیسم به دنبال این بودند که اساسا دین و اسلام را از جوامع دور کنند؛ لذا مبارزه با استکبار با نهضت امام گره خورده است؛ امروز به تمام معنا دارای استقلال و امنیت هستیم و مرزهای سرزمینی ما حفظ می شود، زیرا برای احیای اسلام و عزت مسلمین و اقتدار کشور عزیزمان ایران مبارزه می‌کنیم.

وی با تاکید بر لزوم عدم غفلت از ارزش های مهم و حیاتی و اساسی انقلاب اسلامی، بیان کرد: حمایت از آزادی خواهان دنیا و توجه به عزت مسلمین مورد توجه نهضت اسلامی است؛ اگرچه روزی دولت های اسلامی در مقابل رژیم صهیونیستی شکست خوردند، اما امروز امت اسلام با الگوگیری از انقلاب اسلامی به رهبری امام بیداری اسلامی را رقم زده و توانسته در مقابل رژیم صهیونیستی بایستد و موفقیت پیدا کند؛ این در حالی است که این رژیم در اوج قدرت نظامی و امنیتی بوده و حمایت استکبار و توان آمریکای جنایتکار و انگلیس خبیث را با خودش دارد.

قالیباف با اشاره به عظمت انقلاب اسلامی در مقابل دشمنان، عنوان کرد: دشمنی استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل با ایران و انقلاب ما تمام نشدنی است، زیرا تا زمانی که در مسیر سنت های الهی و مردم سالاری دینی حرکت می کنیم، اینها در مقابل ما می ایستند، زیرا می خواهند اجازه ندهند که جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام مستقل و مستحکم و قوی برای سایر کشورها الگو شود و اگر این اتفاق افتاد، آنها دیگر نمی توانند به کشورها ظلم کنند و ملت ها را زیر یوغ خودشان بیاورند.

وی با بیان این‌که «غربی‌ها همواره به اسم حقوق بشر پا روی انسانیت می گذارند»، گفت: همه ما مدیون شهدا و امام شهدا و یکایک ملت عزیز ایران هستیم و قطعا امام بدون امت نمی توانست چنین حرکتی را آغاز کند و به سرانجام برساند؛ همانگونه که رهبر انقلاب در بیامات روز گذشته خودشان اشاره داشتند، امام به خدا ایمان داشت، به سنت های الهی ایمان داشت، به مردم ایمان داشت و لذا ملت ما نقش جدی و اساسی در این مسیر ایفا کرده است.

وی با اشاره به تاکید امام بر وحدت، اضافه کرد: امام وحدت را رمز پیروزی می دانست و در کنار حفظ وحدت، پذیرای تنوع آرا و نگرش ها و نظرات بود و به تفاوت قومیت ها و مذاهب احترام می گذاشت. امام وحدت را مهمترین راهبرد برای پیشرفت کشور می دانست و در عین محترم شمردن نظرات دیگران، بر وحدت و یکپارچگی تاکید می کرد.

رئیس مجلس، عقلانیت، معنویت و عدالت را سه رکن مکتب امام دانست و اظهار کرد: امام همه امورات انقلاب را در این چارچوب پیش برد؛ با همین نگرش تحولی مسیر انقلاب تداوم یافت و میدان دفاع مقدس اداره شد و سردار سلیمانی در مقابل استکبار در منطقه ایستاد و داعش را شکست داد.

وی امام خمینی را امام امید دانست و تصریح کرد: امام در هر شرایطی امیدوار بود و مانند کوه پشت همه می ایستاد و در اوج حمله دشمن به کشور در جنگ تحمیلی، در تلویزیون سخنرانی کرد و با عبارت «دیوانه ای آمده و سنگی انداخته» آرامش بر کشور و مردم حاکم شد. در واقع امام به ملت اعتماد داشت و فرصت را در اختیار ملت می گذاشت؛ اگرچه ارتش و سپاه بود، البته ارتش نیروی آموزش دیده بود، اما سپاه در سال های اول انقلاب از انسجام برخوردار نبود و تجربه جنگ نداشت.

قالیباف اضافه کرد: بنی صدر به عنوان فرمانده کل قوا نگرشی غیر از سنت های الهی و باورهای انقلابی داشت و لذا تا زمانی که او اداره جنگ را بر عهده داشت اجازه نداد مردم در صحنه دفاع مقدس حضور پیدا کنند و موفقیتی هم حاصل نشد، اما به دنبال عزل بنی صدر و فرار او، شاهد موفقیت عملیات ها بودیم و اتفافات عظیمی مانند شکست حصر آبادان و آزادسازی بستان و پیروزی فتح المبین و طریق القدس و بین المقدس رخ داد که در نهایت خرمشهر را آزاد کردیم. این ایمان و باور امام به مردم موجب شد ملت به میدان جنگ بیایند و شهدای ما از متن جامعه و از همه اقشار اعم از کارگر و کاسب و دانشجو و معلم و روحانی بودند و اگرچه نظامی نبودند، اما به میدان آمدند و آن افتخارات را آفریدند.

رئیس مجلس سنت های الهی و مردم را دو پایه انقلاب اسلامی دانست و بیان کرد: امید و آرامش امام بی منطق نبود و منطق امام برخاسته از منطق قرآن و اهل بیت بود و امام در مسیر الهی حرکت می کرد و لذا امید و آرامش داشت و قطعا اگر امروز شاهد مشکلاتی در حوزه های اقتصادی و فرهنگی هستیم، به خاطر فاصله گرفتن از همین باورها و ارزش هاست؛ نه حرکت در مسیر باورها و ارزش ها.

وی علت دشمنی دشمنان را جلوگیری از شکل گیری فرهنگ و نظام مستقل بر مبنای دین دانست و متذکر شد: الحمدلله نظام مقدس جمهوری اسلامی شکل گرفته؛ البته اشکالاتی هم داریم که باید مبتنی بر نگاه تحولی امام تلاش کنیم تا این مشکلات و نقص ها حل و فصل شود. بخش عمده این مشکلات به حکمرانی و نحوه مدیریت ما بر می گردد که باید رفع شود.

قالیباف، جمهوری اسلامی و قانون اساسی را جزو اصول ملت ایران دانست و یادآور شد: اندیشه های سیاسی امام مبتنی بر آموزه های قرآنی است و لذا هرگز اصول انقلاب تغییر پیدا نمی کند، زیرا نظام ما نظامی برخاسته از این اندیشه بوده و باید در نحوه مدیریت و حکمرانی و اداره جامعه تحولاتی را ایجادکنیم به به حوزه قانونگذاری برمی گردد و نمایندگان مجلس هم در قانونگذاری و هم در نظارت بر قانون باید به درستی عمل کنند.

وی با اشاره به تکلیف دولت و مجموعه اجرایی کشور در مدیریت درست خدمات عمومی و زیرساختی، اضافه کرد: دشمنان از همان ۱۵ خرداد ماه سال ۱۳۴۲ سرکوب نهضت اسلامی را آغاز کردند و می خواستند جلوی حرکت ملت را بگیرند، اما این حرکت ادامه پیدا کرد؛ در جنگ تحمیلی نیز با قدرت های سخت خود وارد شدند و نتوانستند به موفقیت برسد ذا روش خود را عوض کرده اند و بر این باورند که با جنگ ترکیبی و ایجاد تغییر در ادراک مردم از طریق فشار اقتصادی این حرکت عظیک را متوقف کنند و اوج این دشمنی را در سال گذشته مشاهده کردیم. قطعا اگر مردم در صحنه نبودند، کاری از دست کسی بر نمی آمد و اگرچه قدرت نظامی جمهوری اسلامی بازدارندگی دارد، اما قدرت اصلی ما در قلب مردم است و اگر ملت قلبا پای نظام باشند، محکم به پیش می رویم و لذا باید حل مشکلات را نیز به مردم بسپاریم.

رئیس مجلس با بیان این‌که «در طول ۴۴ سال گذشته هر کجا موفقیتی به دست آمد با نقش آفرینی مردم بوده و هر کجا موفق نشدیم، فرصت را به مردم ندادیم»، افزود: امروز باید از امام درس بگیریم و راه امام را ادامه دهیم و قطعا راه امام مبتنی بر نگاه به مردم است.

وی با اشاره به مطالبه رهبر انقلاب در جنگ ترکیبی مبنی بر جهاد تبیینی، عنوان کرد: امروز توده های مردم و نخبگان جامعه باید به تبیین و ترسیم درست مسائل و شرایط جبهه انقلاب بپردازند تا دشمنان از مشکلات ما سوءاستفاده نکنند؛ لذا در کنار جهاد تبیین، جهاد تصمیم برای مسئولان مهم تر است.

قالیباف با اشاره به ویژگی‌های جهاد تصمیم، تاکید کرد: جهاد تصمیم یعنی تصمیم درست و تصمیم درست مبتنی بر خرد جمعی و برخاسته از حرکت علمی و تخصصی نسبت به مسائل و حل آن مسائل است لذا باید شجاعانه و مسئولیت پذیرانه باشد و وقتی تصمیم می گیریم مانند شهدا جان و مال و آبروی خودمان را در این راه بگذاریم.

وی برخورد با محبت و با عدالت و با انصاف با مردم و پرهیز از خودمحوری و قدرت طلبی و سهم خواهی و حامی پروری را از ویژگی های مدیر جهادی در یک تصمیم جهادی دانست و خاطرنشان کرد: امروز هدف دشمن این است که الگوی جمهوری اسلامی ایران الگویی برای امت اسلامی و کشورها نشود و لذا مدیران و مسئولان در عرصه مبارزه هستند و باید مدیریتی نمونه، کارآمد، چابک، به روز و سایبرنتیکی را نشان دهند.

رئیس مجلس، با بیان این‌که «مجلس شورای اسلامی در این دوره تلاش کرده براساس نقشه راه پیش برود و موضوعات اقتصادی را اولویت قرار دهد»، بیان کرد: تا مشکلات را نپذیریم و با خرد جمعی آنها را حل نکنیم، کاری از پیش نمی رود و لذا برای حل مشکلات به دو عامل نیروی انسانی و منابع مادی نیاز داریم که در حوزه نیروی انسانی حالت ایده آل داریم؛ البته اگر روند نرخ رشد جمعیت به همین شکل ادامه پیدا کند طی ۱۰ سال آینده پنجره جمعیتی بسته می شود و برای دو دهه بعد به مشکل بر می خوریم، اما هم اکنون در نقطه خوبی هستیم و نیروی جوان و خلاق و با سواد داریم و لذا با مدیریت و حکمرانی درست و بهره گیری از امکانات مادی خوب موجود می توانیم بر مشکلات فائق بیاییم.

وی دولت و مجلس را مصمم در اجرای برنامه هفتم دانست و اظهار کرد: با همان باورهای دوران دفاع مقدس و فرهنگ پشت خاکریز برنامه هفتم را طبق سیاست های مصوب و رویکرد مسئله محور پیش می بریم و در نظر داریم طی پنج سال آینده چهار یا پنج مسئله اساسی کشور را حل کنیم که به دنبال آنها صدها مسئله دیگر برطرف می شود؛ البته به کمک مردم کارها را پیش خواهیم برد و سعی می کنیم مردم تغییرات مثبت را حس کنند.

قالیباف، جهاد تببین مردمی و جهاد تصمیم مسئولان را موجب ناکامی دشمنان در جنگ ترکیبی دانست و گفت: اوایل انقلاب دشمن به دنبال تجزیه ایران بود، اما جنس تجزیه امروز فرق کرده و دشمن به دنبال تسخیر ذهن مردم است و زمانی تجزیه اتفاق می افتد که ذهن یک ایرانی به تسخیر دشمن درآید لذا باید با کار و تلاش و کارآمدی و خلوص در مسر انقلاب گام برداریم و دشمنان استکباری و صهیونیستی را کنار بزنیم.