ایجاد مراکز هدایت شغلی در ۵۰ دانشگاه کشور
ایجاد مراکز هدایت شغلی در ۵۰ دانشگاه کشور
معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ۵۰ مرکز هدایت شغلی در دانشگاه‌ها ایجاد و طی سال گذشته ۸ هزار دوره مهارت افزایی با حضور ۳۲۸ هزار دانشجو برگزار شده است‌.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل ازمهر، پیمان صالحی  در همایش ملی مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای افزود: در مورد آموزش مهارتی نهادهای مختلف سیاستگذار در کشور وجود دارد و این نهادها باید با هم به هماهنگی و تعامل بهتری برسند.

وی در این همایش در دانشگاه شهید بهشتی به ذکر گزارشی از فعالیت‌های معاونت پژوهشی وزارت علوم پرداخت و گفت: این موضوع در مورد دانشجویان مطرح است که انگیزه‌های فرد از ورود به آموزش عالی چیست؟ شغل، مدرک و موارد دیگر. وظیفه ما در وزارت علوم هم افزایی، جهت دهی و هدایت شغلی افراد به سمت کسب شغلی است که در راستای توانایی، علاقه مندی آنها و اولویت‌های کشور باشد تا در آینده بهتر فعالیت کنند.

دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به موضوع ایجاد ارتباط درست در آموزش عالی میان دو نظام دانشگاهی و نظام مهارتی اشاره کرد و گفت: ارتباط بین این دو نظام زمانی محقق می‌شود که تمام بازیگران این حوزه را بشناسیم و با استفاده از اهرم‌های قانونی، آنها را با هم هماهنگ کنیم.

وی بر وظیفه قانونی وزارتخانه اشاره کرد و افزود: همه ما باید بدانیم قانون چه وظیفه‌ای برای ما تعیین کرده است و اگر ندانیم، کشور را عقب می‌اندازیم. اینکه موضوع مهارت آموزی و مهارت افزایی یک روز در وزارت علوم، روز دیگر در وزارت کار و سازمان‌های دیگر باشد، موجب پیش نرفتن کار می‌شود، بنابراین ما باید از انشقاق جلوگیری کنیم.

صالحی تاکید کرد: وزارت علوم و سازمان فنی و حرفه‌ای، مسئول آموزش عالی مهارتی هستند. سازمان فنی و حرفه‌ای برای آموزش دوره‌های کامل مشخص دارد. اما باید از ظرفیت نهادهای بالادستی مانند شورای عالی اشتغال استفاده کنیم‌.

وی یادآور شد: باید قانون، ظرفیت‌ها و بروندادها را مشخص و نهادها را همگرا کنیم. برای این هدف کنگره ملی آموزش مهارت محور و هدفمند را ۵ تیر با حضور همه نهادهای مسئول و سیاست گذار با هدف نتیجه گیری کلی برگزار می‌کنیم.

دبیر کل شورای عالی عتف ادامه داد: از سال ۱۳۹۹ شورای مهارت افزایی و صلاحیت حرفه‌ای دانش آموختگان وزارت علوم را تشکیل دادیم که رئیس آن، وزیر علوم است و ظرفیت خوبی برای توسعه مهارت‌های آموزش عالی دارد.

وی گفت: اقدام دیگر، تقسیم اولویت‌های مهارت افزایی و صلاحیت حرفه‌ای بین بازیگران است. معاونت آموزشی وزارت علوم، مرکز تحقیقات سیاست علمی و معاونت پژوهشی تقسیم کار کردند تا از موازی کاری جلوگیری شود.