عامل تورم فعلی، رشد نقدینگی نیست بلکه سیگنال ارزی است
عامل تورم فعلی، رشد نقدینگی نیست بلکه سیگنال ارزی است
رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه گفت:‌ تورم کنونی از افزایش نقدینگی نیست، بلکه سیگنال تورم از ارز می‌آید.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از آنا، محمّد جعفری رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه کشور در نشست علمی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه کشور ضمن بیان اینکه یارانه‌ها در مجموع موجب هدر رفت منابع  می‌شود گفت: هدررفت منابع یارانه‌ها در بخش انرژی بسیار تاثیرگذار است.

وی ضمن بیان تاریخچه هدفمندی یارانه‌ها در دولت‌های قبل افزود: دولت در اردیبهشت سال جاری با بحث مردمی سازی یارانه‌ها دست به یک جراحی زد و در این بین بحث منابع ارزی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

این مقام مسئول در اقتصاد کلان خاطرنشان کرد: راهکار‌های غیر قیمتی هدفمندی یارانه‌ها یکی از مهمترین مسائلی است که باید به آن فکر کرد. باید توجه داشت هم اکنون پول اداره ۲ دولت در کشور هزینه می‌شود، به این معنی که دولت هم حقوق می‌دهد و هم یارانه می‌پردازد.

جعفری ضمن بیان تصمیم کشور در آزمون وُسع گفت: پول محدود موجود چه در داخل و چه در خارج کشور به صورت گسترده در قالب یارانه پرداخت می‌شود. اگر نظام مالیاتی به طور دقیق فردی را مشمول پرداخت مالیات شناسایی کند، هم منابع برای کشور محقق می‌شود و هم نیازی به دردسر‌های آزمون وسع نیست.

وی با بیان آخرین وضعیت منابع و مصارف سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: در دی ماه ۳۷ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت شده است که از این میان ۳۰ هزار میلیارد پرداخت نقدی بوده که ۳۶ هزار میلیارد تومان آن به ۷۹ میلیون نفر پرداخت شده و ۴ هزار میلیارد تومان برای افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد بوده است.

این مقام مسئول حوزه اقتصاد کلان خاطرنشان کرد: ما در حوزه پزشکی و دارو یارانه ارزی می‌دهیم. در واقع دولت در این بخش ارز ۴۲۰۰ تومانی را پرداخت می‌کند و مابقی این مبلغ را دولت در زمینه دارو پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه مطمئن هستیم منابع هدفمندی امسال کاملاً محقق نمی‌شود گفت: به عنوان مثال ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فقط در زمینه گاز کمبود منابع داریم و برای گندم ۵۲ هزار میلیارد تومان تا کنون هزینه کرده ایم؛ در واقع هزینه‌های نقدی و حتمی را پرداخت کردیم.

جعفری در قالب یک مثال و ضمن بیان اینکه ما باید منابع ارزی پایدار در بخش منابع هدفمندی داشته باشیم گفت: به عنوان مثال در سال گذشته ۱۶ میلیارد دلار تخصیص منابع ارزی برای تامین مواد اولیه خوراکی داشتیم در صورتی که ۸ میلیارد دلار بیشتر منابع در این بخش پیش بینی نشده بود، حالا پرسش این است که ۸ میلیارد دلار باقیمانده تا ۱۶ میلیارد دلار را از کجا باید تامین کنیم؟ این ۸ میلیارد دلار یا از منابع صندوق توسعه و یا از منابع بانک مرکزی برداشت می‌شود. حالا اگر ما از نیما خرید کنیم برای مثال ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع در ضریب فزاینده تبدیل به پایه پولی ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی می‌شود در واقع برای تامین ۴ میلیارد تومان شما با پدیده ۴۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش پایه پولی مواجه می‌شوید و آیا می‌دانید این عدد چه میزان تورم ایجاد می‌کند؟

وی با بیان اینکه در مجموع واردات کشور ۵۰ الی ۵۵ میلیارد دلار در سال است ادامه داد: در این بین فقط بخش کشاورزی به ناگهان اعلام می‌کند ۲۶ میلیارد دلار منابع واردات لازم دارد. حالا فرض کنید این منابع بخواهد از بازار نیمایی تامین شود. این رقم  معادل ۲  هزار هزار میلیارد تومان افزایش پایه پولی می‌شود و این یعنی با تورم وحشتناک‌تر از آن چیزی که الان داریم مواجه می‌شدیم.

این پژوهشگر حوزه اقتصاد کلان افزود: برای کنترل تورم حتما باید ارزش ارز را کنترل کنیم. اکنون ارز دارد تورم را بالا می‌برد فلذا باید ارز به دقت ملاحظه شود. منابع ارزی حوزه گردشگری بسیار مهم است؛ کنترل ارز کنترل تورم را ایجاد می‌کند در واقع تورم کنونی از افزایش نقدینگی نیست، بلکه سیگنال تورم از ارز می‌آید.

وی ضمن انتقاد از نگاه تک بعدی به پدیده‌های اقتصادی خاطرنشان کرد: همه باید به بانک مرکزی کمک کنیم تا قیمت ارز را بتواند کنترل کند؛ در واقع این نوع نگاه تک بعدی حل کننده مسأله نیست.