ایران رتبه ۱۵ تولید علم در جهان را دارد
 ایران رتبه ۱۵ تولید علم در جهان را دارد
معاون پژوهشی، تحقیقات وفناوری وزیر علوم گفت: جمهوری اسلامی ایران در طی ۲۰ سال اخیر توانسته رتبه علمی خود را از ۵۸ جهانی به جایگاه ۱۵ تولید علم برساند.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر پیمان صالحی روز چهارشنبه در دهمین کنگره ملی گیاهان دارویی افزود: دانشمندان و اندیشمندان ایرانی در سال‌های متوالی با سعی و تلاش شبانه‌روزی در ‌مسیر علم موجب ارتقا علمی‌ ایران در سطح جهان شده‌اند.

وی اظهار کرد: ایران جزو معدود کشورهایی است که در عرض کوتاهترین زمان، چنین پیشرفت شتاب‌دار علمی را بنام خود در دنیا ثبت کرده چرا که بر این باوریم توجه کردن به تولید علم موازی با زیرساخت اقتدار ملی است.

صالحی با اشاره به جایگاه تولید مقاله ادامه داد: آیا بدون داشتن بذر و کود می‌توان محصول را به مرحله برداشت رساند؟ مسلما مسیر علمی نیز بدین شکل است که بدون تحقیقات و مطالعات و بدون نوشتن مقاله نمی‌توان به علم روز دست یافت.

وی اضافه کرد: برای رسیدن به جایگاه علمی و پیشرفت علمی باید زنجیره بهره برداری پژوهش علم فناوری را به صورت حرفه‌ای رعایت کرد.

صالحی با اشاره به گلایه برخی افراد با طرح سوال آیا با نوشتن این مقالات می‌توان‌ مشکل مملکت را حل کرد، گفت: حلقه‌های اول علم و فناوری در واقع مطالعات بنیادی است و اینکه برخی می‌گویند این مقالات مشکل کدام چرخه مملکت را حل می‌کند باید گفت تا به حال چنین اتفاقی نیفتاده است مگر اینکه با ادامه دادن این مسیر پژوهش ایده‌ساز از مسیر مطالعات به مرحله برداشت علمی رسید.

وی‌ در ادامه یادآور شد: حتی تئوری نسبیت دانشمند بزرگ اینشتین نیز مشکل کسی را حل نکرد اما بعدها پس از بهره‌وری از این مقاله بمب و موشک و ده‌ها فرآوری دیگر بر اثر آن مطالعات اختراع شد.

صالحی همچنین با طرح سوال اینکه برخی می‌گویند ما مقاله را می‌نویسیم و دیگران استفاده می کنند پس چرا باید در این راستا تلاش کرد، افزود: طبق آمار شاید ۲ درصد را به صورت مجانی برای دیگران بنویسند اما در واقع ۹۸ درصد مقالات علمی را به صورت رایگان در اختیار جهانیان قرار می‌دهیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر کشور چین با انتشار یک میلیون مقاله جایگاه برتر علمی در جهان‌ را دارد در ایران هم یک هزار و ۴۹۰ نشریه داریم که ۷۲۷ نشریه ویژه حوزه علوم انسانی در جهان است.

وی‌ با اشاره به پروژه مرجعیت علمی افزود: تقویت و توسعه نظام ارجاع دهی و استنادات علمی و فناوری کشور، توسعه مجلات ایران و فارسی نمایه شده در پایگاه‌های بین‌المللی در راستای تحقق مرجعیت علمی و گسترش زبان فارسی از اهداف پروژه مرجعیت علمی است.

صالحی با اشاره به داشتن ۱۳۵ مجله نمایه شده در اسکوپوس ادامه داد: ۱۰۱ مجله نمایه شده در پایگاه علمی اسکوپوس در طول ۲۰ سال تا ابتدای دولت سیزدهم ثبت شده که تعداد ۳۴ مجله در این دولت به آنها اضافه شده است.

اسکوپوس یک پایگاه اطلاعاتی به‌روز است که از طریق آن می‌توان دید که در دنیای علم و پژوهش چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است و با شفافیت بیشتری به تحقیق پرداخت.

دهمین کنگره گیاهان دارویی به میزبان دانشگاه ارومیه با شرکت اساتید ودانشجویان حوزه گیاهان دارویی از امروز در ارومیه آغاز وتا ۲۲ تیر ماه ادامه دارد.