سال گذشته ۳.۵ درصد رشد اقتصادی از محل بهره‌وری بود
سال گذشته ۳.۵ درصد رشد اقتصادی از محل بهره‌وری بود
رییس سازمان ملی بهره‌وری گفت: برآورد ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ حاکی از این است که ۳.۵ درصد رشد اقتصادی از محل بهره‌وری بوده است.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از ایرنا، «میرسامان پیشوایی» در همایش ملی بهره‌وری اظهارداشت: شاخص متوسط استفاده انرژی در ایران ۲.۵ برابر جهانی است و در زنجیره تامین کشاورزی ۲۵ تا ۳۰ درصد آب کشور هدر می‌رود.

وی بیان کرد: در برنامه ششم توسعه مقرر شد که ۲.۸ درصد رشد اقتصادی از محل بهره‌وری باشد که در پایان برنامه تنها ۰.۴ درصد محقق شد.

رییس سازمان ملی بهره‌وری اظهار داشت: مخالف این هستم که دولت باید بهره‌وری را ارتقا دهد زیرا حکمرانی می‌تواند یک مداخله کلیدی داشته باشد و آن این است که کاری کند بهره‌وری نفع داشته باشد.

وی با اشاره به برنامه ۶ توسعه گفت: در برنامه ششم توسعه حوزه ارتباطات بهره‌وری بالا و در حوزه نفت و گاز بهره وری پایین داشتیم و دلیل آن این است که در حوزه ارتباطات رقابت بالا و قوانین دست و پاگیر کم بود.

پیشوایی افزود: حوزه‌هایی که در برنامه ۶ توسعه رشد نکرد به این خاطر بود که انحصار بالا بود و حکمرانی باید کاری کند که بهره‌وری به صرفه باشد.

وی با بیان اینکه در دو سال اول فعالیت دولت سیزدهم شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید رشد مثبت داشت، افزود: برآورد ۹ ماهه سال گذشته نشان می‌دهد که ۳.۵ درصد رشد اقتصادی از محل بهره‌وری بوده است و رشد ۵.۴ درصدی عوامل تولید در این مدت بالاترین رقم در ۱۰ سال گذشته بود و این به این معنی است که در مسیر درستی قرار گرفتیم و باید مستمر باشد.