کیفیت آب خط قرمز وزارت نیرو است/هیچ تساهلی پذیرفته نیست
 کیفیت آب خط قرمز وزارت نیرو است/هیچ تساهلی پذیرفته نیست
وزیر نیرو کیفیت آب را خط قرمز وزارت نیرو برشمرد و گفت: هیچ‌گونه تساهل و تسامحی در این زمینه وجود ندارد و باید دائما تحت رصد باشد و با بهره‌مندی از فناوری‌های موجود مشکلات احتمالی رفع شوند.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین از وزارت نیرو، «علی‌اکبر محرابیان»  در نشست سراسری مدیران ستادی و مدیران عامل آب و آبفای استان‌ها افزود: امروز وزارت نیرو بر اساس یک برنامه مدون، در حال رشد و پیشرفت در حوزه مدیریت منابع آب و فاضلاب و نیز در جهت اجرای برنامه‌ها بوده و اعتبارات، قوانین و مقررات پیشتیبان این پروژه‌هاست.

وی ادامه داد: دولت و مجلس شورای اسلامی وفاق کاملی وجود دارد تا بتوانیم پروژه‌های با اهمیت و اولویت‌دار را در زمان‌های تعیین شده به مرحله تکمیل و بهره‌برداری برسانیم.

محرابیان بر ضرورت عملیاتی کردن پروژه‌های آب و آبفا بر اساس جدول زمان‌بندی ابلاغ شده تاکید کرد و گفت: بر اساس «‌پیشخوان رصد منابع آب کشور»که امروز رونمایی شد، اجرای پروژه‌ها به طور روزانه در حال پایش و پیگیری است و بر این اساس وضعیت شرکت‌ها و مدیران مربوطه ارزیابی می‌شود.

وی درباره طرح‌های اولویت‌دار و اضطراری در صنعت آب کشور خاطرنشان کرد: اجرای طرح‌های اضطراری در عین حال اولویت و اضطرار دارد؛ اجرای این پروژه‌ها در شرکت آبفا بسیار بیشتر و اثربخشی آن نیز متفاوت‌تر است.

حرکت جهادی استان‌ها بر روی طرح‌های اضطراری آب
محرابیان با اشاره به حرکت جهادی اغلب استان‌ها بر روی طرح‌های اضطراری آب، اظهار کرد: امسال از مجموع طرح‌های اولویت‌دار کشور بالغ بر ۴۸ طرح آبرسانی، ۲۳ طرح تصفیه‌خانه فاضلاب، ۲۸ طرح شبکه بیاری و زهکشی و ۲۵۰۰ طرح آبرسانی پیش‌بینی شده است. این طرح‌ها از آغاز سال ۱۴۰۲ یا به بهره‌برداری رسیده یا خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه مدیران در استان‌های مختلف باید بدون تاثیرپذیری از فشارهای سیاسی و منطقه‌ای، برنامه‌های مربوطه در حوزه آب و آبفا را اجرایی کنند، ادامه داد: این امر گامی بلند برای تامین آب به موقع، برنامه‌ریزی شده و مدیریت شده برای بخش‌های مختلف اعم از شرب، صنعت و کشاورزی خواهد بود.

بازتخصیص ۲ میلیارد مترمکعب آب غیرمتعارف برای صنایع
وزیر نیرو به بند «ع» تبصره هشت اشاره کرد و گفت: این امر یک ظرفیت بسیار عالی و منحصر بفرد به شمار می‌رود که به موجب آن می‌توانیم آب قابل توجهی برای توسعه صنعت ایران فراهم کرد؛ مجموع آب تخصیصی کل صنعت کشور ۲.۷ میلیارد مترمکعب است، این در حالیست که دهها میلیون فرصت شغلی در صنعت کشور فراهم شده است، بند «ع» تبصره هشت موجب می‌شود بتوانیم تا حدود ۲ میلیارد مترمکعب آب جدید برای صنایع کشور با استفاده از ظرفیت پساب تصفیه شده، شیرین‌سازی آب دریا و سایر منابع آب نامتعارف فراهم کرد.

وی خاطرنشان کرد: این تبصره پیش‌بینی کرده بود تا پایان خرداد امسال باید واحدها و صنایع شناسایی و متعاقب آن بازتخصیص‎‌های مربوطه صادر شده باشد؛ چنانچه استانی در این زمینه عقب ماندگی دارد، باید سریعا این امر را جبران کند.

مدیریت برداشت چاه‌های آب با استفاده از ظرفیت کنتورهای برق هوشمند
محرابیان به موضوع مدیریت چاه‌های آب با استفاده از ظرفیت کنتورهای برق هوشمند اشاره کرد و اظهار داست: امروز در ایام تابستان قرار داریم و مصارف آب در برخی از مناطق کشور به شدت افزایش یافته است و این امکان وجود دارد به دلیل شدت گرفتن گرمای هوا با نوسان هایی در مصرف و تامین آب و افزایش مصرف روبرو شویم.