در بحث ایمنی خودروها دچار مشکل هستیم
در بحث ایمنی خودروها دچار مشکل هستیم
رئیس پلیس راهور کشور از افزایش آمار جان‌باختگان و مصدومان حوادث ترافیکی خبر داد و گفت: متاسفانه در سال گذشته بیش از ۱۹ هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از فارس، سردار سیدکمال هادیان‌فر رییس پلیس راهور کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه به اقدامات و تشریح عملکرد پلیس راهور اشاره و تصریح کرد: بیش از ۹۵ درصد کاربران ترافیکی قانونمند هستند که از همین جا از آنها تقدیر و تشکر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ۳۲ دستگاه در پیشگیری از حوادث ترافیکی نقش دارند،گفت: در طول ۲۹۷ هزار کیلومتر راه‌های کشور ماموران پلیس راهور حضور داشته و بالغ بر ۵۱ میلیون گواهینامه در کشور داریم و در مرز ۴۰ میلیون وسیله نقلیه هستیم.به ازای هر دو نفر یک وسیله نقلیه داریم.

رئیس پلیس راهور کشور از تشکیل چندین جلسه شورای عالی ترافیک در سال گذشته خبر داد و افزود: یک جلسه با حضور رئیس جمهور برگزار شد.

وی گفت: هنوز در بحث ایمنی خودروها دچار مشکل و در تصادفات شاهد حریق، قفل شدن دربها و … هستیم.

رئیس پلیس راهور کشور در ادامه به آمار افزایشی تصادفات اشاره و اعلام کرد: در سال گذشته ۱۹ هزار و ۴۹۰ نفر در تصادفات جان باختند که نسبت به ۸_۷ سال گذشته روند افزایشی داشتیم؛ همچنین ۳۶۹ هزار نفر در تصادفات مجروح و معلول شدند.

وی ادامه داد: عاجزانه از رسانه ها و دولت و مجلس خواهش داریم در زمینه تصادفات وارد شده و در روند کاهشی تصادفات عمل کنند؛ در غیر اینصورت پیش بینی می شود آمار کشته‌‌های تصادفات به ۲۰_۲۱ هزار نفر  برسد چرا که تصادف تعطیل بردار نیست؛ تا وقتی که خودرو ناایمن، جاده ناایمن و راننده بی توجه است، باید نگران تصادفات بود.

رئیس پلیس راهور کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه ۵۷ تا ۵۸ درصد تصادفات در استان‌های فارس، کرمان،اصفهان، آذربایجان شرقی، مرکزی، مازندران، تهران بزرگ، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی رخ می دهد.

سردار هادیان فر به وقوع یک میلیون و یکصد هزار فقره تصادف فوتی، جرحی و خسارتی در سال گذشته اشاره و تصریح کرد: برای ۵۷۲ هزار فقره تصادف کروکی کشیده شد که بیانگر  افزایش ۲۸ درصدی است.

وی تصریح کرد: براساس پیشنهاد پلیس راهور به دولت مبنی بر رنگ‌بندی گواهینامه‌های رانندگی این پیشنهاد درکمیسیون زیربنایی دولت درحال بررسی است؛ بر این اساس اگر راننده‌ای در طول ۳، ۶، ۹ و ۱۲ ماه خوب رانندگی کند، بعد از مدتی گواهینامه‌اش از سفید به نقره‌ای و در ادامه ‌از نقره‌ای به طلایی تبدیل می‌شود؛ اگرچه اختصاص هر کدام از این گواهینامه‌ها قواعد و شرایط خاصی دارد.

سردار هادیان فر افزود: این طرح در واقع یک سرمایه اجتماعی برای راننده محسوب شده و  یکی از تسهیلاتی است که در آن  برای دارندگان گواهینامه‌های طلایی یا نقره‌ای پیش‌بینی امکان تخفیف و حتی حذف برخی از جرائم دیده شده است.

رئیس پلیس راهور فراجا اعلام کرد: در صورت تصویب و سپس اجرای این طرح، مراحل به صورت سیستمی رصد می شود و هنگامی که زمان ارتقای گواهینامه برسد دارنده گواهینامه  فراخوان می‌شود و تعویض گواهینامه ‌اش اعمال می شود به طور مثال گواهینامه سفید از وی گرفته شده و گواهینامه نقره‌ای به فرد تعلق می‌گیرد و اگر باز هم در دوران گواهینامه نقره‌ای قانونمند باشد گواهینامه طلایی می‌گیرد.

سردار هادیان فر مزایای اجرای طرح گواهینامه‌های رنگی را کاهش سیستمی میزان جرایم رانندگی گذشته فرد دارای گواهینامه و همچنین اعطای یکسری امتیازات به وی دانست و گفت: به هرحال باید بین فردی که قانونمند رانندگی می کند با عده‌ای دیگر که به قانون تمکین نمی کنند تفاوتی وجود داشته باشد.

رئیس پلیس راهور فراجا با تاکید دوباره بر افزایش نگران کننده آمار جان‌باختگان حوادث ترافیکی گفت: من امروز هشدار می‌دهم که اگر با همین روند جلو برویم تا پایان سال ١۴٠٢ شمار فوتی‌های تصادفات ما از ٢٠ و ٢١ هزار نفر فراتر خواهد رفت ؛ ما ٢٠ تا ٣٠ راهکار ساده دادیم برای کاهش تصادفات، دولت و مجلس وظیفه‌اش کمک کردن است، منتی نیست. اینکه برای طرح نوروزی، شب عید یک جلسه بگذاریم که نمی‌شود، اگر نیاز به تغییر قانون و مقررات است باید انجام شود.

سردار هادیانفر به بسیج نیروها در طرح نوروزی اشاره و بیان داشت ادامه داد: در نوروز پلیس و دستگاه‌های امدادی تمام توان خود را به صحنه آورده و ٩٠ هزار نفر آماده‌باش می‌شوند اما باز هم روند تصادفات افزایشی است.

وی افزود: ۴٢ درصد فوتی‌های تصادفات در بیمارستان‌هاست، چرا امکانات کم است که نمی توان تروما را تشخیص داد؟ طرف با طحال پاره وارد بیمارستان می‌شود اما ابزار تشخیص ندارند و فرد مرخص می‌کنند و یک ساعت بعد فوت می‌کند، ۶ درصد در حین انتقال به بیمارستان و مراکز درمانی جان خود را از دست می‌دهند که لازم است برای رفع این مشکل اورژانس و هلال احمر تقویت شود؛ ۵٢ درصد هم در صحنه تصادف جان خود را از دست می‌دهند.

رئیس پلیس راهور کشور به موضوع عدم ایمنی خودروها پرداخت و گفت: متاسفم که علیرغم تأکید مسوولان کشور به موضوع ایمنی خودروها اهمیتی داده نشده و در این زمینه هیچ اقدامی صورت نگرفته است. وی در ادامه با بیان اینکه «اسقاط» در کشور انجام نمی‌شود و گواهی صوری در این زمینه صادر می‌شود اعلام کرد: روز به روز شاهد انباشتگی وسایل نقلیه در کشور هستیم، در صورتی که پلیس راهور مرتبا می‌گوید اما هیچ جدی از سوی دولت و مجلس انجام نمی‌شود و مردم فقط پلیس را می‌بینند و از پلیس درخواست دارند.

وی ادامه داد: امروز گنجایش تهران ١.٩ میلیون دستگاه وسیله نقلیه است اما هشت میلیون وسیله نقلیه داریم خب معلوم است که شهر قفل می‌شود. چرا فرآیند اسقاط خودرو متوقف شده است؛ امروز حداکثر سن خودرو هفت سال است، اما مثلاً نیسانی که ٧۴ سال است که تولید می‌شود باز می‌تواند با یک برگه معاینه فنی تردد کند.

سردار هادیانفر در ادامه به نقاط حادثه‌خیز اشاره کرد و گفت: برخی از شهرداری‌ها در برطرف کردن نقاط حادثه‌خیز اقدام جدی انجام ندادند؛ اما ۳۵۰ نقطه در پایان سال ۱۴۰۱ توسط وزارت راه و شهرسازی آشکار سازی شده و اقدامات لازم در این زمینه انجام شده است؛ البته در این خصوص نیازمند مساعدت دولت هستیم. وی از فعال بودن پنج هزار دوربین خبر داد و گفت: این مقدار دوربین کفایت تعداد وسایل نقلیه موجود در سطح کشور را نمی‌کند.

سردار هادیانفر با بیان این مطلب که ۹۸ درصد تخلفات رانندگی به صورت پیامک به افراد اعلام می‌شود گفت: دو مرحله پیامک برای افراد ارسال می‌شود؛ مرحله اول که تذکر در خصوص سرعت و سبقت غیرمجاز و تخلفات حادثه ساز است و در متن پیامک گفته می شود که موضوع در حال بررسی است که این نوع پیامک قابل پرداخت نیست؛ اما پیامک دوم که با شناسه پرداخت به افراد ارسال میشود قطعی است و باید نسبت به پرداخت مبلغ آن اقدام کنند.

رئیس پلیس راهور کشور از الحاق ۲۵۰۰ دستگاه وسیله نقلیه جدید به پلیس راه و راهور در راستای توسعه گشت‌های پلیس خبر داد و گفت: تمرکز پلیس راهور بر تخلفات حادثه ساز در شهر و جاده‌هاست و خط قرمز ما تخلفات حادثه ساز است؛ اما به مأموران ابلاغ کرده ایم که مراعات مردم را کرده و در اطراف بیمارستان ها و مراکز درمانی که مردم ناگزیر به توقف هستند موضوع را مدیریت کرده و از اعمال قانون و جریمه چشم‌پوشی کنند مگر اینکه شرایط خاص و گره ترافیکی ایجاد شود؛ اما در مقابل در تخلفات حادثه‌ساز بدون اغماض برخورد کرده و اعمال قانون، جریمه، نمره منفی و در ادامه هدایت پارکینگ را داشته باشند.

وی به توسعه کروکی الکترونیکی اشاره و اظهار داشت: در نیمه اول امسال انشاالله طرح کروکی الکترونیکی در سراسر کشور اجرا می شود اگرچه در حال حاضر در استان قم به صورت صد در صدی در پلیس راه و راهور در حال اجراست. هادیانفر یکی از مزایای اجرای کروکی الکترونیکی را برچیده شدن تصادفات ساختگی دانست.

رئیس پلیس راهور کشور از حذف چیپ در کارت ماشین و گواهینامه ها و اضافه شدن کیو آر کد خبر داد و گفت: با این سیستم دیگر در صدور کارت ماشین و گواهینامه به روز بوده و داده‌هایی را که از چیپ دریافت می‌کردیم در حال حاضر از کیو آر کد دریافت می کنیم. وی در خصوص ترخیص موتورسیکلت ها و خودرو های رسوبی گفت: هنوز طرح فوق‌العاده ترخیص موتورسیکلت و خودروهای رسوبی در دستور کار است و ابلاغ کرده‌ایم که توقیف را به حداقل رسانده و ترخیص این وسایل نقلیه افزایش یابد.

سردار هادیانفر به بحث شماره‌گذاری خودروها اشاره و بیان داشت: شماره گذاری اینترنتی وسایل نقلیه در حال انجام است و افراد در صورت انتخاب این نوع از خدمت در کمتر از ده دقیقه خودرو ی شان شماره گذاری می‌شود.

رئیس پلیس راهور کشور به بحث آزادسازی پلاک ها پرداخت و گفت: ۳۲ میلیون پلاک در حال حاضر آزاد شده و به صورت رندومی به متقاضیان واگذار می شود.

وی افزود: بیش از ۹۱ میلیون خدمت در بخش اجرائیات به مردم ارائه شده که ۱۸ درصد افزایش یافته است. هادیانفر از رایزنی با ١٠ کشور برای تبدیل گواهینامه ‌های رانندگی خبر داد و گفت: با کشورهای اسپانیا، نیکاراگوئه‌، قطر، ایتالیا، چین، بلغارستان، ترکیه، ارمنستان، گرجستان و قزاقستان رایزنی کرده و بنا شد بزودی گواهینامه ‌های رانندگی ما در این کشورها به رسمیت شناخته شود و گواهینامه این کشورها نیز در ایران رسمیت پیدا کند، در صورت اجرای این موضوع اگر فردی گواهینامه رانندگی ایرانی داشته باشد و به پلیس ایتالیا مراجعه کند، می‌تواند گواهینامه رانندگی خود را به گواهینامه رانندگی معتبر در آن کشور تبدیل کند.

سردار هادیانفر اعلام کرد: براساس کنوانسیون تبادل گواهینامه‌ می‌توان در ٧۶ کشور جهان گواهینامه شش ماهه بین‌المللی دریافت کرد و این موضوع با توافق با آن ١٠ کشور متفاوت است. وی افزود: پلیس در حال پیگیری است تا امکان درج متن انگلیسی روی گواهینامه فراهم شود.

وی در ادامه به میزان جرایم رانندگی خودروها اشاره و بیان داشت: دو میلیون و ۶۶۰ هزار دستگاه خودرو جریمه بیش از یک میلیون تومان دارند اگر چه به ماموران ابلاغ کردیم که جرایم بیش از سه میلیون تومان را مد نظر قرار داده و تاکید کرده ایم اگر خودرویی همراه با خانواده بود توقیف نشود اما رانندگان جرایم خود را مدنظر داشته و میزان جرایم خود را پرداخت کنند. ۳۹% گواهینامه جدید صادر شده و این افراد تا یک سال مجاز نیستند در جاده ها تردد کنند.

رئیس پلیس راهور کشور به آمار خدمات عملیاتی پلیس راهور در گشت انتظامی در سال ۱۴۰۱ اشاره و بیان داشت : بالغ بر ۲۹ میلیون خدمت در این زمینه در جاده‌ها ارائه شده و در شهرها نیز ۱۲۱ میلیون خدمت انجام شده است که در مجموع می‌توان گفت که در حوزه انتظامی، پلیس راهور بالغ بر ۱۵۰ میلیون خدمت انجام داده است؛ همچنین در حوزه توقیف و ترخیص و اجرائیات و شماره گذاری و غیره نیز ۸۱ میلیون خدمت ارائه شده است.

سردار هادیانفر از افزایش رضایتمندی شهروندان از پلیس راهور خبر داد و گفت: در خصوص عوارضی‌ها ما آمادگی این را داریم که تمام عوارضی ها را به صورت الکترونیکی دریافت کنیم اما آنچه در این زمینه مقاومت ایجاد می‌کند برخی آزادراهها است که به بخش خصوصی واگذار شده و برای بخش خصوصی این اولویت وجود دارد که پول نقد از مردم بگیرند.

وی از پیشنهاد پلیس راهور مبنی بر افزایش جرایم رانندگی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه تخلفات و تصادفات افزایش یافته و جرایم بازدارندگی لازم را نداشته است پیشنهاد افزایش جرائم را مطرح کرده‌ایم.

سردار هادیانفر در ادامه به موضوع تولید خودروی ملی اشاره و بیان داشت: همه قطعات خودرو و موتور از چین وارد شده و اینجا مونتاژ می‌شود و می‌گویند این خودروی ملی است؛ دولت باید نقش‌آفرینی کند تا خودروی ملی تولید شود.

رئیس پلیس راهور فراجا در ادامه در خصوص برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی امام خمینی (ره) گفت:‌ بارها تاکید کرده‌ایم که باید پیوست‌های ترافیکی و مقررات و قوانین مربوط به ترافیک اجرا شود.

وی افزود: امروز مردم از وجود نمایشگاه بین‌المللی که ۷۰ سال پیش در آن محل ساخته شد راضی نبودن و برگزاری نمایشگاه‌های پرتردد ترافیک محدوده را دچار اخلال می‌کند. در مورد نمایشگاه کتاب هم همینطور است در حالیکه نظر پلیس این است که این نمایشگاه‌ها باید در شهر آفتاب برگزار شود.

رئیس پلیس راهور کشور به تخصیص سهم تقصیر در تصادفات اشاره و بیان داشت: ابلاغ کردیم که حتی اگر سازمان استاندارد هم سهمی در وقوع یک تصادف داشت مشخص شود.

وی با تاکید بر اینکه ما در این زمینه تعارف نداریم افزود: برخی فکر می‌کنند که اگر خودرویی ناایمن باشد پلیس می‌تواند به سرعت از شماره‌گذاری آن جلوگیری کند اینطور نیست؛ اگرچه ما در مورد پراید و پژو به صراحت اعلام کردیم که دیگر شماره گذاری انجام نمی‌شود اما شماره‌گذاری خودروها با تائیدیه‌ از سوی سازمان استاندارد، سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت صمت انجام می‌شود و پلیس در این زمینه فقط مجری قانون است.