چینی‌ها در ایران قطار سریع‌السیر می‌سازند
چینی‌ها در ایران قطار سریع‌السیر می‌سازند
سرمایه گذاری چینی ها در شبکه ریلی و بنادر ایران می تواند زمان ترانزیت بین چین و اروپا را کاهش دهد، زیرا قطار سریع السیر تهران-مشهد و قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان هم اکنون راه اندازی شده اند.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از تسنیم، به گفته شهریار افندی زاده، معاون وزیر راه در ایران، احداث شبکه ریلی بین ازبکستان و قرقیزستان بر ترانزیت کالا بین ایران و چین تاثیرگذار بوده است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: در صورت سرمایه‌گذاری مناسب در مسیر ریلی سرخس- چابهار و توسعه بندر چابهار، ایران می‌تواند سهم قابل قبولی در ترانزیت چین به اروپا و کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان به دست آورد.

افندی زاده همچنین خاطرنشان کرد: طی امضای تفاهم نامه در سال ۱۴۰۱ بین وزیر راه و شهرسازی ایران و رئیس کمیسیون توسعه و اصلاحات چین، مسیرهای ریلی از سمت ایران پیش بینی شد. این شامل قطار سریع السیر تهران – مشهد است که قبلاً با شرکت های چینی راه اندازی شده است و همچنین قطار سریع السیر تهران – قم – اصفهان که با سرمایه گذاری چینی ساخته شده است.

معاون وزیر راه در ادامه گفت: موضوع دیگر مسیرهای ترانزیتی جنوب ایران است که علاوه بر کریدور شمال به جنوب برای اتصال روسیه به هند، از طریق تفاهم نامه چند جانبه بین چین و کشورهای منطقه قابل رسیدگی است.