اقدام کم‌سابقه گوترش برای توقف جنگ غزه و واکنش تند تل‌آویو
اقدام کم‌سابقه گوترش برای توقف جنگ غزه و واکنش تند تل‌آویو
دبیرکل سازمان ملل متحد با استناد به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل، از شورای امنیت این سازمان خواست تا در مورد جنگ غزه اقداماتی انجام دهد.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از ایسنا، این اقدام کم‌سابقه از سوی «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در حالی صورت می‌گیرد که شورای امنیت هنوز قطعنامه‌ای مبنی بر آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین تصویب نکرده است.

شورای امنیت ۱۵ عضوی که قدرتمندترین نهاد سازمان ملل محسوب می‌شود، وظیفه حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را بر عهده دارد که به ادغان بسیاری از اعضای آن و همچنین تاکید بسیاری از رهبران جهان، تاکنون در این زمینه شکست خورده‌اند.

طبق گزارش الجزیره، ماده ۹۹ منشور سازمان ملل متحد به دبیرکل این اختیار را می‌دهد که «نظر شورای امنیت را به هر موضوعی که به عقیده او ممکن است حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید کند، جلب کند».

آنتونیو گوترش در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت نوشت که معتقد است وضعیت اسرائیل و سرزمین‌های اشغالی فلسطین «ممکن است تهدیدهای موجود برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را تشدید کند».

او که از ۱۸ اکتبر خواستار «آتش‌بس فوری بشردوستانه» شده است، همچنین به «رنج‌های هولناک انسانی، آسیب‌های فیزیکی و جمعی» اشاره کرده است.

در پاسخ به نامه گوترش، نمایندگی امارات عربی متحده که در این دوره عضو غیردائم شورای امنیت است، در شبکه اجتماعی ایکس پستی را منتشر کرد و گفت که پیش‌نویس قطعنامه جدیدی را به شورا ارسال کرده و «خواستار تصویب فوری قطعنامه آتش‌بس انسانی» شده است.

امارات خواستار تصویب فوری یک قطعنامه آتش‌بس انسانی است و به تازگی پیش‌نویسی را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده است.

طبق گزارش‌ها، اگر شورای امنیت سازمان اقدامی را در راستای درخواست گوترش انجام دهد، اختیارات بیشتری از جمله اعمال تحریم‌ها و یا استقرار نیروهای بین‌المللی خواهد داشت؛ اما نکته کلیدی اینجاست که پنج عضو دائم این شورا یعنی چین، روسیه، آمریکا، بریتانیا و فرانسه حق وتو دارند. همان‌گونه که آمریکا قطعنامه ۱۸ اکتبر را وتو کرد؛ قطعنامه‌ای که می‌توانست موجب توقف این درگیری‌ها شود.

آنتونیو گوترش تاکید کرد که بی‌اقدامی شورای امنیت و تشدید وضعیت در غزه او را به انجام چنین کاری وادار کرده است.

وی در این نامه خاطرنشان کرد: وضعیت در غزه سریعا رو به وخامت است و به زودی به یک فاجعه با پیامدهای بالقوه غیرقابل بازگشت برای فلسطینیان و برای صلح و امنیت در منطقه منجر خواهد شد. باید جلوی چنین نتیجه‌ای را به هر قیمتی که شده، گرفت. من برای اولین بار در دوران ریاستم از ماده ۹۹ منشور سازمان ملل استفاده می‌کنم.

«الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اما در واکنشی تند به این اقدام دبیرکل سازمان ملل متحد، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ریاست گوترش خطری برای صلح جهانی است.»

او در ادامه ادعا کرد: «درخواست گوترش برای ماده ۹۹ منشور سازمان ملل و درخواست او برای آتش‌بس در غزه، حمایت از سازمان تروریستی حماس، تایید قتل بزرگسالان، ربودن کودکان و تجاوز به زنان را دربر می‌گیرد.»

کوهن در پایان این پست نوشت: «هر کسی که از صلح جهانی حمایت می‌کند، باید از آزادی غزه از حماس نیز حمایت کند.»

این ادعاها در حالی است که حملات رژیم صهیونیستی به غزه از هفتم اکتبر تاکنونف جان بیش از ۱۶ هزار نفر را گرفته که طبق آمارها، بیشتر آن‌ها کودکان و زنان هستند.