دولت سیزدهم نسبت به معیشت و سفره مردم دغدغه دارد
دولت سیزدهم نسبت به معیشت و سفره مردم دغدغه دارد
رییس جمهور با بیان اینکه دولت سیزدهم نسبت به معیشت و سفره مردم دغدغه دارد،گفت: تنظیم بازار، کنترل قیمت‌ها و مهار تورم از مواردی است که مورد تاکید و توجه دولت است.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان چهارمحال و بختیاری به عنوان آخرین برنامه کاری وی در این استان افزود: از حضور، همراهی و وفاداری مردم استان چهارمحال و بختیاری قدردانی می کنم و اگرچه تصمیم داشتم به برخی از شهرستان‌های این استان از جمله لردگان سفر کنم و ضمن دیدار با مردم از طرح‌های این مناطق بازدید کنم اما به دلایل متعددی این کار به تعویق افتاد اما آن را به زمان دیگر موکول می‌کنم.

وی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم نسبت به معیشت و سفره مردم دغدغه دارد، اظهار داشت: تنظیم بازار، کنترل قیمت‌ها و مهار تورم از مواردی است که مورد تاکید و توجه دولت بوده به خصوص در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان رشد تولید و مهار تورم نامگذاری شده است.

رییس جمهور به عوامل تورم‌زا اشاره کرد و گفت: رشد نقدینگی یکی از این عوامل است که دولت درصدد است تا آن را کنترل کند و در این خصوص هم موفق بوده بطوریکه رشد نقدینگی را از ۳۲ درصد به ۲۶.۵ درصد کاهش داده اشت.

آیت‌الله رئیسی کسری بودجه را دومین عامل تورم‌زا در اقتصادی عنوان کرد و افزود: دولت سیزدهم برای این موضوع نیز برنامه دارد بطور مثال از سال ۱۴۰۰ کسری بودجه مهار شده و درصددیم با تولید و ایجاد درآمد این کسری را جبران کنیم و منابع و مصارف ما هم‌خوانی داشته باشد.

وی تصریح کرد: اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی دیگر علت تورم‌زا است که در این خصوص کنترل‌های لازم انجام شده و از ابتدای امسال وضعیت بسیاری از بانک‌ها روشن شده است.

رییس جمهور با بیان اینکه نرخ تورم در کشور روند کاهش به خود گرفته است، تاکید کرد: اگر این وضعیت کنترل نشود همچنان با رشد تورم روبرو خواهیم شد و از سوی دیگر باید رشد تولید را هم مدنظر قرار دهیم.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به آخرین آمار بانک مرکزی در خصوص رشد اقتصادی کشور، افزود: آمارها حاکی از آنست که رشد اقتصادی و تولید چه در بخش نفت، کشاورزی و صنعت با دوران قبل متفاوت شده که باید این روند رو به رشد ثبات و پایداری داشته باشد.

وی تاکید کرد: دنبال این هستیم امسال رشد اقتصادی قابل توجهی داشته باشیم.

رییس جمهور در ادامه اجرای طرح کالابرگ برای دهک‌های جامعه را اقدامی در راستای ثابت نگه داشتن کالاهای اساسی و جلوگیری از ایجاد چالش در سفره مردم عنوان کرد و گفت: در طرح کالابرگ قیمت ۱۲ قلم کالا ثابت است و هر چقدر قیمت ارز جابجا شد تغییری در قیمت این محصولات شکل نمی‌گیرد.

آیت‌الله رئیسی در پاسخ به خبرنگار دیگر مبنی بر راهکارهای دولت سیزدهم برای رفع محرومیت از استان چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: واگذاری زمین و رونق مسکن‌سازی، کاهش نرخ بیکاری، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد شغل برای جوانان تحصیلکرده از جمله راهکارهای دولت برای توسعه‌یافتگی این استان و رفع محرومیت از آن است.

وی یادآور شد: اگرچه در مرکز استان ها از جمله شهرکرد با کمبود زمین روبرو هستیم اما در دیگر شهرستان‌ها کمبودی در این خصوص وجود ندارد و برنامه ساخت مسکن را با قوت در کشور و این استان دنبال می‌کنیم.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه نرخ بیکاری در چهارمحال و بختیاری کاهشی شده است، افزود: فعال کردن واحدهای راکد و حمایت از دانش‌بنیان‌ها نقش مهمی در ایجاد اشتغال در استان داشته است.

وی اظهار داشت: در کنار این موارد وجود امید در دل جوانان و کار جهادی می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات و چالش‌ها باشد.

وی در پاسخ به خبرنگار دیگر در خصوص مدیریت منابع آب، اظهار داشت: ما در کشور با کمبود آب برو نیستیم بلکه مشکل نحوه مدیریت آب است و باید برای صنعت از پساب استفاده کرد و آب شیرین را به موارد ضروری اختصاص داد.

رییس دولت سیزدهم با تاکید بر اینکه مدیریت آب اقتضا می کند تا عدالت اجرا شود و همه به آن تن دهند، تصریح کرد: راه عادلانه نیاز به مطالعات و نظرات کارشناسی دارد و این دولت عدالت‌محور است و بنای آن را دارد که در این خصوص کوتاه نیاید و از میزان ظرفیت‌های آبی به نحوی استفاده کنیم که به صورت عادلانه به همه مردم برسد.

وی افزود: امید می‌رود با اقدامی که در سد باباحیدر انجام گرفت و کارهای دیگری که در دست اقدام است مردم منطقه از منافع این طرح‌ها منتفع شوند.