آموزش عالی در زمینه مهارت محوری با خلاء مواجه است
 آموزش عالی در زمینه مهارت محوری با خلاء مواجه است
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در مهارت محور کردن آموزش‌های دانشگاهی خلاء وجود دارد لذا بسترسازی برای این موضوع از ضروریات است.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از ایرنا، محمدعلی زلفی گل در جلسه‌ای با نمایندگان آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی افزود: هم اکنون ۱۶ درصد آموزش‌ها در آموزش عالی مهارت محور است در حالیکه طبق برنامه ششم توسعه باید ۳۰ درصد باشد.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات مطلوبی در دور دوم سفر ریاست جمهوری برای توسعه آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: این موضوع ظرفیتی برای توسعه و تکمیل این آموزشکده‌ها است.

وزیر علوم ادامه داد: در نقاطی که فضاهای خالی متعلق به وزارت علوم وجود دارد از آنها برای ایجاد آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و یا تکمیل آن استفاده خواهیم کرد.

زلفی گل با بیان اینکه فارغ التحصیلان دانشگاه باید در کنار آموزشهای نظری آموزش‌های مهارتی را نیز کسب کنند، اضافه کرد: بستر کار و مهارت آموزی در صنایع دولتی و خصوصی برای تحصیل کنندگان در بخش آموزش عالی فراهم نیست.

وی با اشاره به آموزش‌های توام با مهارت در دانشگاه فرهنگیان گفت: این بستر برای آموزش و پرورش فراهم است و دانشجو معلمان در بستر مدارس به کسب مهارت‌های معلمی می‌پردازند که آموزش عالی محروم از این شرایط است.

وزیر علوم تاکید کرد: بنابه ضرورت موجود در برنامه توسعه هفتم تلاش می‌شود تا دولت لایحه‌ای را تصویب کند که راهکاری برای توسعه آموزش‌های مهارت محور در بستر آموزش عالی باشد.

به گفته وی، هنگامی‌که آموزش‌ها مهارت محور و تحقیق محور باشند دانشجویان به دنبال کار دولتی نخواهند بود و این موضوع اهمیت پرداختن به آموزش‌های مهارتی را نشان می‌دهد.

زلفی گل با تاکید بر نیاز سنجی و پذیرش دانشجو براساس تقاضای بازار کار یادآور شد: تذکر رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با دانشجویان در این زمینه مورد توجه جدی است.

وزیر علوم اضافه کرد: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی آمایش سرزمین و ساماندهی آموزش عالی و توسعه آن باید با جدیت دنبال شود.

به گزارش ایرنا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بعد از ظهر سه‌شنبه با استقبال محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی به منظور سفری سه روزه از طریق فرودگاه بین المللی شهید باکری وارد ارومیه شد.

دیدار با نماینده ولی فقیه و امام جمعه ارومیه، دیدار با استاندار آذربایجان غربی، دیدار با نمایندگان استان، بازدید از دانشگاه ارومیه، دانشگاه صنعتی ارومیه، پارک علم و فناوری آذربایجان غربی و دانشکده فنی خوی و همچنین جلسه شورای آموزش عالی استان از مهمترین برنامه‌های روز اول این سفر بود.

افتتاح طرح آبرسانی دانشگاه ارومیه، کلنگ زنی خوابگاه متاهلین دانشگاه ارومیه، رونمایی از کتاب «کارکردهای فرهنگی – اجتماعی پیاده روی اربعین»، رونمایی از سند دومین برنامه راهبردی دانشگاه ارومیه و همچنین دیدار با دانشگاهیان از دیگر برنامه‌های وزیر علوم در سفر به آذربایجان غربی است.