۹۸.۵ درصد بذر مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌ شود
۹۸.۵ درصد بذر مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌ شود
معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات کشاورزی، گفت: ۹۸.۵ درصد بذر مورد نیاز کشور را در داخل تولید می‌کنیم و در تامین ارقام مشکلی نداریم و طرح‌های به‌نژادی رو به افزایش است.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از بازار،حسین جعفری در آئین شروع بهره برداری ساختمان پایگاه دیم شهرستان خدابنده،با بیان اینکه امنیت غذایی از موضوعات مهم کشورهای دنیا است و خیلی جدی به آن پرداخته می‌شود،گفت: در سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی سند امنیت غذایی را تدوین کردیم و این سند خیلی کاربردی و به عنوان میثاق‌نامه‌ بخش کشاورزی است که یک ماه پیش ابلاغ شد و رونمایی آن فعلا به تعویق افتاده است و در این سند اهدافی که در سال ۱۴۱۱ باید به آن دست یابیم پیش‌بینی و تبیین شده است و در محصولات راهبردی مثل جو و گندم، برای اینکه قوت اصلی مردم را تامین کنیم به دیم‌زارها نیاز داریم.

وی میزان اراضی آبی کشور را دو میلیون هکتار برشمرد و گفت: با یک حرکت ساده می‌توان عملکرد را افزایش داد و هدفگذاری وزارت کشاورزی در تامین گندم و جو به عنوان دو محصول مهم، توجه به انتقال دانش فنی و توسعه فناوری نرم و سخت در حوزه دیم است.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی،گفت: در دو سال گذشته ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) کمک کردند که بخشی از مشکلات حل شود و توانمند کردن کشاورزان وظیفه همه مسئولان بوده و بخش دیگر ارتقای بهره‌وری آموزش آن‌ها است.

جعفری تاکید کرد: در ۴۰ سال گذشته نزدیک ۲۰۰ رقم گندم دیم معرفی شده که ۴۷ مورد آن گندم دیم بوده است و توان ژنتیکی افزایش یافته و تا نزدیک تولید چهار تن ارقام دست‌یافتی داریم.

وی اصلاح ارقام را یکی از کارهای سازمان تحقیقات کشاورزی برشمرد و گفت: ظرفیت ژنتیکی ارقام آبی و دیمی افزایش یافته است و در تامین هسته بذر به توفیقات خوبی دست یافتیم؛ به‌طوری که حدود ۴۰۰ هزار تن بذر به‌ویژه در حوزه غلات گندم و جو گواهی و تولید می‌شود و ۷ هزار تن نیز هسته‌های اولیه بذری تولید داریم.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ابراز کرد: ۹۸.۵ درصد بذر مورد نیاز کشور را در داخل تولید می‌کنیم و در تامین ارقام مشکلی نداریم و طرح‌های به‌نژادی رو به افزایش است و باید روی بحث به‌زراعی بیشتر تمرکز کنیم.

جعفری افزود: میانگین تولید گندم امسال در مزارع ۱۲۰۰ کیلوگرم است و به راحتی قابل افزایش است و باید آموزش، ترویج و انتقال این مفاهیم مورد توجه قرار گیرد.