۲۰۰ پروژه شاخص تا پایان دولت به بهره‌برداری می‌رسد
 ۲۰۰ پروژه شاخص تا پایان دولت به بهره‌برداری می‌رسد
معاون اجرائی رئیس جمهور گفت: در کشور حدود ۶۰ هزار پروژه نیمه تمام عمرانی در سه سطح شهرستانی، استانی و ملی وجود دارد که از این تعداد حدود ۲۰۰ پروژه شاخص در سطح کشور با پیشرفت بالای ۶۰ تا۷۰ درصد آغاز و در دست اقدام و بهره برداری قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از ایرنا، محسن منصوری درباره طرح‌های نیمه تمامی که در سفر رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد به بهره برداری رسیده است، تصریح کرد: در دور اول سفر آیت الله رئیسی و هیات دولت به این استان مجموعأ بیش از ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مصوبه و تعهد برای دستگاه‌های اجرایی در نظر گرفته شد که نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان آن تامین اعتبار شده و تخصیص یافته است.

معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به مصوبات دور دوم سفر به یاسوج بیان کرد: در دور دوم سفر آیت الله رئیسی مجموعأ بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان مصوبه در نظر گرفته شد که تعهد بزرگی در سطح استان را ایجاد می‌کند.

منصوری ضمن قدردانی از حماسه حضور و مهمان نوازی مردم این استان گفت: عزم دولت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و پروژه‌های عمرانی و اقتصادی دارای اهمیت است. متاسفانه به دلایل مختلف در کشور با پروژه ها متعدد نیمه تمام مواجه هستیم.

به گفته وی دولت عزم کرده است که نهضت اتمام پروه‌های نیمه تمام را رقم بزند که بخشی از این پروژه‌ها در سفر دو روزه آیت الله رئیسی به استان یاسوج صورت گرفت.

منصوری با اشاره به پروژه‌های مهمی که در این دو روز در استان کهکگیلویه و بویر احمد به بهره برداری رسیده است، عنوان کرد: سد و نیروگاه چمشیر با حضور رئیس جمهور به افتتاح رسید که این پنجمین سد بزرگ کشور به شمار می‌رود. مطالعات ساخت این سد در سال ۱۳۷۳ و عملیات اجرایی از سال ۱۳۹۱ با اخذ مجوزهای لازم از سازمان‌های ذیربط و با اعتباری حدود ۲۳۰ میلیون یورو شروع شده بود، اما عملیات ساخت آن با توقف و کندی مواجه بود که با تلاش‌های ۲۲ ماهه دولت‌ مردمی و تخصیص اعتبار ویژه، تکمیل و به مرحله بهره‌برداری رسید. سد چمشیر با ارتفاع ۱۵۱ متر و طول تاج ۵۸۰ متر، دارای مخزنی به حجم ۲.۳ میلیارد متر مکعب، دریاچه‌ای به طول ۴۸ کیلومتر و مساحت دریاچه ۵۱ کیلومترمربع در تراز نرمال است.

به گفته وی ۷۰ هزار هکتار اراضی ذیل این سد آبیاری می‌شوند و این سد از کیفیت آب خوبی بهره مند است و از نظر کشاورزی و زیست محیطی یک پروژه منحصر به فرد به شمار می‌رود.

منصوری این نکته را هم گفت که سد و نیروگاه چمشیر سبب تولید انرژی برق آبی به میزان حدودی ۴۸۲ گیگاوات ساعت در سال و ایجاد زیرساخت مناسب جهت تولید صنعت آبزیان و صنایع وابسته و کنترل شوری آب رودخانه زهره و احیای اراضی پایین دست و کنترل سیلاب‌ها و استفاده بهینه از آب و جلوگیری از بروز خسارات سیلاب خواهد شد.

وی در ادامه خبر داد: همچنین یک واحد نیروگاه برق وابسته به سد چمشیر با پیشرفت فیزیکی صددرصد با توان تولید ۵۵ مگاوات نیز افتتاح خواهد شد.

معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به پروژه پتروشیمی گچساران گفت: این یک پروژه بیست ساله است و سال ۸۴ پروژه آغاز و تا امروز حدود ۱.۳ میلیارد یورو هزینه شده است.

منصوری با اشاره با اشتغالزایی پروژه پتروشیمی گچساران تاکید کرد: ۳ هزار نفر در این پروژه مشغول هستند و در اشتغال هم تحول خوبی در منطقه ایجاد کرده است. همچنین از ویژگی‌های پروژه می‌توان به ایجاد ارزش افزوده، جلوگیری از خام فروشی نفت و تولید یک میلیون تن اتیلن در سال و ایجاد اشتغال پایدار برای ۷۰۰ نفر اشاره داشت.

وی جاده پاتاوه_دهدشت را از دیگر پروژه‌های مهم به بهره برداری رسیده برشمرد و گفت: این پروژه از دهه ۷۰ آغاز شده است و حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است. این تونل با ۱۳۶ کیلومتر طول و با تعداد ۱۲ دستگاه تونل و ۵ دستگاه گالری و دو تقاطع غیرهمسطح یکی در ابتدای جاده و دیگر در انتهای جاده طراحی و با اعتبار اولیه ۱۰۰ میلیارد تومان عملیاتش شروع شد. برای این پروژه تاکنون هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده که از نظر اقتصادی و عمرانی یک اتفاق مهم در استان محسوب می‌شود.

به گفته منصوری این جاده به جز آسان کردن عبور و مرور داخلی و استان، محور ارتباطی شمال – جنوب، غرب کشور است که ارتباط استان‌های جنوب غرب کشور از جمله استان خوزستان را به استان مرکزی برقرار می‌کند و به نوعی این محور نقطه ثقل و میانبر بین استان‌های جنوبی و کریدور شمال به جنوب کشور محسوب می‌شود.

منصوری کارخانه قند یاسوج و بیمارستان بهمئی را از دیگر پروژه های به بهره برداری رسیده توسط دولت دانست.

معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به جزییاتی از افتتاح بیمارستان ۳۲ تخت خوابی بهمئی گفت: بهمئی یکی از شهرستان‌های محروم استان کهگیلویه و بویراحمد است که به دلیل شرایط جغرافیایی، فرهنگی و عدم دسترسی مستقیم به راه‌های استان با مشکلات عدیده روبرو بوده است که با توجه به حوادث جاده‌ای و جلوگیری از بروز خسارات جانی و مالی و کاهش هزینه درمان چنین بیمارستان به بهره‌برداری رسیده است.