فعالسازی ۶ هزار کسب‌وکار تعطیل در کشور
فعالسازی ۶ هزار کسب‌وکار تعطیل در کشور
سخنگوی دولت با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی گفت: در ۲ سال گذشته بیش از ۶ هزار کارگاه، کارخانه و کسب‌وکارهای تعطیل یا نیمه تعطیل، فعال شده و به چرخه تولید بازگردانده شدند.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از ایرنا، علی بهادری جهرمی پنجشنبه شب در سومین نشست نمایشگاه روایت پیشرفت در سالن اجتماعات باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قم همچنین اظهار داشت: در حوزه کشاورزی نیز برای صادرات محصول‌های باغداران در سطح خارجی بازاریابی و یا ارزش افزوده شد.

وی با بیان اینکه در این مدت سعی شد تا وابستگی دولت به درآمدهای نفتی کاهش پیدا کند خاطرنشان کرد: در ۶ ماهه نخست دولت سیزدهم ۱۸ میلیون درگاه پرداختی که حتی صاحب آن مشخص نبود، سامان‌دهی شد.

بهادری جهرمی در ادامه سخنان با اشاره به نتیجه شفافیت مالی در حوزه کسب‌وکارها افزود: تا شروع دولت سیزدهم حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ مودی مالیاتی داشتیم، ولی اکنون ۹ میلیون داریم.

وی اضافه کرد: درآمدهای مالیاتی کشور هر سال حدود ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده و در حال حاضر نیز بیش از سه برابر آغاز به کار دولت است.

سخنگوی دولت همچنین اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۲ درصد منابع عمومی بودجه دولت از طریق مالیات تامین شده است.

بهادری جهری تصریح کرد: اکثر بودجه عمومی معکوس شد، چون همیشه بیشتر بودجه عمومی را نفت تامین می‌کرد.

وی اضافه کرد: درآمدهای نفتی نیز افزایش یافته، اما بودجه عمومی را به نفت وابسته نکرده‌ایم تا اگر فروش این محصول متوقف شد، مجبور نشویم مانند دولت قبل خلق پول کنیم.

وی یادآور شد: درآمد حاصل از فروش نفت وارد صندوق ذخیره ارزی شده و برای پرداخت یارانه‌ها و تسهیلات تبصره ۱۴ هزینه می‌شود.

جهرمی در ادامه افزود: این در حالی است که برای کسب‌وکارهای مولد هفت واحد درصد کاهش دریافت مالیات قرار داده‌ایم.

وی یادآور شد: در قانون بودجه ۱۴۰۲ لایحه‌ای را پیشنهاد دادیم که به جای ۲۵ درصد، در سال اول ۲۰ درصد و در سال دوم نیز ۱۸ درصد مالیات از تولیدکنندگان دریافت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه هدف دولت شناسایی فرارهای مالیاتی است گفت: احتمال دارد سال بعد باز هم نرخ دریافت مالیات کاهش پیدا کند.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان گفت: با معطل نماندن صرف به میز مذاکره‌ها، در عین پیشبرد بحث مذاکره، با رفتن به مسیرهای خنثی‌سازی تحریم‌ها، فروش نفت را مرحله به مرحله افزایش داده‌ایم.

وی با ذکر این نکته که هر ماه نسبت به ماه قبل نفت بیشتری به فروش رسیده است تصریح کرد: بر روی ارزش افزوده سرمایه‌گذاری کردیم و به جای فروش نفت‌خام، برای نخستین بار در تاریخ کشور، در پالایشگاه فرا سرزمینی در ونزوئلا با توان فنی مهندسی داخلی، نفت داخل را فرآوری کرده و با ایجاد ارزش افزوده به فروش رساندیم.

بهادری جهرمی بیان داشت: حوزه‌های پتروشیمی و فرآورده‌های پایین‌دستی نفت توسعه پیدا کرد، و با این درآمدها جلوی خلق پول گرفته شد.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم حمایت از اقشاری که درآمدهای حداقلی داشتند، افزایش پیدا کرد گفت: در سال ۹۹ حداقل درآمد سربازان وظیفه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار ریال بوده، اما امروز میانگین حقوق سرباز مجرد ۴۵ میلیون ریال و سرباز متاهل نیز ۷۵ میلیون ریال است، که به ۹۰ میلیون ریال هم افزایش می‌یابد.

وی یادآور شد: در همین سال، کمترین حقوق کارمندی و کارگری ۲۲ میلیون ریال بود، ولی الان ۷۹ میلیون ریال است.

سخنگوی دولت افزود: قبض‌های آب، برق و گاز نیز برای اقشار آسیب‌پذیر در صورتی که مطابق الگو مصرف کنند، رایگان شد.

بهادری جهرمی گفت: در این دولت مدیریت بحران صورت گرفت تا با جلوگیری از خلق نقدینگی، شیب تورم را نداشته باشیم، در مرحله اول دولت از خودش شروع کرد، مرحله دوم آمده‌ایم سراغ بانک‌ها و امسال از خلق نقدینگی بانک‌ها ممانعت می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بانک‌ها به صورت ماهانه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و هر بانکی که در استاندارد تعریف شده، حرکت کند، ماه بعد می‌تواند تسهیلات بدهد.

وی با بیان اینکه بر خلاف پیش‌بینی رئیس کل سابق بانک مرکزی از تورم ۱۰۰ درصد پیشگیری شد گفت: برغم عوامل تورم‌زایی مانند جنگ روسیه و اکراین، وقوع اغتشاش‌ها و همچنین اصلاح اقتصادی برای رشد، تورم اکنون حدود ۳۹.۵ درصد است.

بهادری جهرمی تصریح کرد: البته این نرخ تورم نیز بالاست ولی دولت تورم ۶۰ درصدی را تحویل گرفت، نتیجه راهبرد غلط دهه گذشته را به نام استراتژی درست ۲ سال اخیر نگذاریم.

وی گفت: کارنامه این ۲ سال، کاهش تورم ۶۰ درصدی است که اسناد آن فقط محرمانه دولتی نبود، ۶۲ اقتصاددان نیز نامه نوشتند، که مسئولان اقتصادی دولت قبل هم عضوشان بودند.

وی تاکید کرد: با فعال کردن کسب‌وکارها و تمرکز بر پیشران‌های اقتصادی مثل حوزه انرژی، حدود چهاردهم درصد رشد اقتصادی ایجاد شده ناشی از برجام و یک دهه تعامل برای حل مشکل‌ها، در ۲ سال گذشته به ۴.۲ درصد رسید.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری به پایین‌ترین نرخ در ۲۰ سال گذشته به ۷.۹ درصد کاهش یافت گفت: همچنان نرخ بیکاری بالا است، اما این بیماری مزمن در مسیر درمان قرار گرفته و مراحل بهبود را سپری می‌کند.

جهرمی یادآور شد: سال گذشته ۹۰۰ هزار نفر به جمعیت شاغل فعال در کشور افزوده شد، بیش از نرخ افزایش جمعیت، شغل ایجاد شده است.

سخنگوی دولت با بیان این مطلب که به واسطه راهبرد یک دهه گذشته، نرخ تجاری جهانی کشور حداقلی شد گفت: این نرخ تحت تاثیر تحریم‌ها به حدود ۸۰ میلیارد دلار رسیده بود.

وی گفت: با شروع این دولت، مقام‌های غربی در مصاحبه‌هایی گفتند که دیگر تحریم‌ها جواب نمی‌دهد و نیازمند انقلاب در تحریم‌ها هستیم، از این رو از اغتشاش‌های ۱۴۰۱ حمایت کردند.

سخنگوی دولت بیان کرد: دشمنان درصدد بودند تا با تحریم، درهای این کشور را ببندند، ولی حجم تجارت خارجی ما با ۳۰ درصد افزایش به ۱۱۲ میلیارد دلار ارتقا یافت.