کنعانی: واکنش ایران در خصوص جزایر سه گانه صریح و شفاف بوده است
کنعانی: واکنش ایران در خصوص جزایر سه گانه صریح و شفاف بوده است
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران موضوع تمامیت ارضی و سرزمینی و حاکمیت خود را بر جزایر سه گانه مورد اشاره هیچ گاه قابل مذاکره و گفت‌وگو ندانسته و دخالت هر طرفی اعم از دولت امارات، دولت روسیه و هر طرفی را در این ارتباط غیرقابل قبول می‌داند و نسبت به آن واکنش جدی نشان می‌دهد.

ناصر کنعانی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست خبری هفتگی خود درباره بیانیه مشترک روسیه و شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه ایرانی گفت: احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها یک اصل شناخته شده و انکارناپذیر در حقوق بین‌الملل است. ایران رعایت این اصل را در ارتباط با تمامیت ارضی ایران از سوی همه طرف‌ها اصل لازم الاجرا می‌داند و نسبت به هر اقدامی که خلاف این اصل واکنش جدی نشان می‌دهد. ایران موضوع تمامیت ارضی و سرزمینی و حاکمیت خود را بر جزایر سه گانه مورد اشاره هیچ گاه قابل مذاکره و گفت‌وگو ندانسته و دخالت هر طرفی اعم از دولت امارات، دولت روسیه و هر طرفی را در این ارتباط غیرقابل قبول می‌داند و نسبت به آن واکنش جدی نشان می‌دهد. در این ارتباط واکنش ایران کاملا صریح و شفاف و بدون هیچگونه مسامحه بوده است. ایران به صورت رسمی به دولت روسیه اعتراض کرده و مواضع سیاسی، غیردقیق و غیرسازنده هیچ خللی در حق مسلم ایران در حاکمیت کامل بلامنازع و غیرقابل مذاکره بر جزایر سه گانه ایرانی نخواهد داشت.

سخنگو درباره سفر امروز وزیر خارجه عمان به تهران گفت: عمان کشور شریک ما در حوزه مسائل دوجانبه و منطقه‌ای است و هم یک کشور دارای نقش سازنده و مثبت و توأم با حسن نیت برای ایفای نقش سازنده در خصوص برخی موضوعات بین‌المللی مورد توجه مشترک ایران و عمان است. در خصوص موضوعات مورد گفت‌وگوی ایران با برخی طرف‌های بین‌المللی و غیرمنطقه‌ای عمان همواره نقش سازنده داشته است. فرصتی برای گفت‌وگوی مشترک و سازنده دو کشور است. بعد از سفر توضیحات تکمیلی درباره محورهای گفت‌وگوها در اختیار قرار دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص حضور آمریکا در منطقه گفت: توصیه ما به دولت آمریکا پرهیز از هرگونه اقدام تحریک آمیز، غیرسازنده و بی ثابت کننده در منطقه است. امنیت منطقه موضوع مشترک برای همه کشورهای حوزه خلیج فارس است. امنیت در منطقه یک مقوله یکپارچه و تامین آن نیازمند همکاری‌های دسته جمعی کشورهای منطقه است. انتظار داریم دیگر کشورها در حوزه آبی خلیج فارس به مسئولیت‌های خود توجه و هشدارهای لازم را به دولت آمریکا برای پرهیز از هرگونه اقدام تحریک آمیز و غیرسازنده بدهند.

کنعانی درباره مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا و سفر وزیر خارجه عمان و ارتباط آن با موضوع تبادل زندانیان گفت: به جزییات مذاکره در جلسه امروز نمی‌‌توانم اشاره کنم. عمان شریک سازنده و همراه با نقش مثبت و از شرکای خوب ایران در مسائل مورد توجه مشترک است. ایران از فرصت‌های دیپلماتیک برای تامین حقوق ملت ایران غفلت نخواهد کرد. استفاده از ظرفیت کشورهای دوستی که ‌ به دستیابی به توافق سازنده کمک کنند، ایران نشان داده از چنین نقش‌هایی استقبال کرده و خواهد کرد. از مسیرهای دیپلماتیک هیچگاه فاصله نگرفتیم و مادامی که حقوق ملت در تداوم مسیر مذاکره باشد دولت ایران از این ظرفیت‌های دیپلماتیک استفاده خواهد کرد. دولت آمریکا به عنوان طرفی که به صورت غیرقانونی از یک قرارداد بین‌المللی خارج شده هم نسبت به این اقدام مسئولیت دارد و مسئول وضعیت برجام است و هم درباره بازگشت همه طرف‌ها به برجام دولت آمریکا باید به مسئولیت های خود عمل کند. روند و مسیر مذاکره همچنان باز است و می‌تواند در مسیرهای دیپلماتیک این موضوع پیگیری شود. امکان جمع بندی مذاکرات مبتنی بر گفت‌وگوهای قبلی انجام شده در بازه زمانی نزدیکی میسر است، ولی این دولت آمریکاست که باید در این زمینه اراده سیاسی قطعی خود را نشان دهد. به مسیرهای دیپلماتیک تداوم خواهیم داد و پیگیری می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره شرایط رابرت مالی گفت: ارزیابی خاص منفی یا مثبت در این رابطه نداریم. به رفتار دولت‌ها نگاه می‌کنیم و آمد و رفت دولت‌ها را ملاک ارزیابی سیاست‌ها و برنامه‌ها تلقی نمی‌کنیم و به آن توجه نخواهیم کرد. به رفتار دولت آمریکا توجه داریم و در خصوص تغییر افراد ارزیابی خاصی نداریم و واکنشی در این رابطه نخواهیم داشت.

کنعانی درباره تبادل زندانیان اروپایی و ایران اظهار کرد: افرادی که از شهروندان خارجی زندانی شدند مرتکب جرم و نقض قوانین ایران شدند و مبتنی بر قوانین ایران مورد بازجویی و محاکمه و محکوم به زندان شدند. اطلاعات در اختیار دولت‌های آنها قرار داده شده است. در بحث آزادی آنها نگاه به رأفت انسانی بستگی دارد که ایران افراد و اتباعی که با نگاه به جوانب انسانی شایسته چنین رأفتی بودند عمل کرده و بخشی از این موضوعات در چارچوب گفت‌وگوهای جهات ذیربط ایران و کشورهای متبوع آنها در حال انجام است. روند مذاکرات و گفت‌وگوها و وجود همکاری‌های قضایی دو کشور می‌تواند در بازه زمانی آینده منجر به برخی تبادل‌ها در خصوص این گونه زندانیان شود. وی گفت: عفو زندانی که مرتکب جرم شده یک حق نیست ولی ایران مبتنی بر نگاه انسانی و وجود همکاری‌های قضایی مشترک بین ایران و طرف‌های متقابل در موارد قابل توجهی نسبت به برخورد انسانی با این زندانیان برخورد کرده و در موارد آتی هم می‌تواند شاهد چنین روندی باشیم.

سخنگو در مورد مردود اعلام کردن درخواست آمریکا برای بلوکه کردن اموال ایران توسط دادگاهی در فرانسه گفت: ایران هیچگونه اقدام غیرقانونی دولت آمریکا چه به صورت مستقیم و چه از طریق کشورهای دیگر را برنمی‌تابد. اقداماتی از این دست مصداق بارز راهزنی و سرقت دارایی‌های ملت ایران است. انتظار ایران از همه کشورهای دنیا است که چنین تقاضاهایی را از سوی دولت آمریکا نادیده بگیرند و به مسئولیت‌های خود در ارتباط با دیگر کشورها متعهد و پایبند باشند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اخبار منتشر شده درباره تعویق سفر رئیسی به کنیا به خاطر فشار اسرائیل که سؤال یکی از خبرنگاران توضیح داد: سفر رئیس جمهوری به کنیا براساس دعوت به عمل آمده از سوی همتای کنیایی سفر انجام شد. نتایج خوبی در تقویت همکاری‌ها داشت. روابط دو کشور در سال‌های گذشته رو به پیشرفت بوده است.

وی درباره عضویت در بریکس تصریح کرد: ایران درخواست عضویت خود را در گروه بریکس از مدت‌ها پیش اعلام کرده و رایزنی‌های خود را اعضای بریکس انجام داده است. درخواست ایران مورد توجه این مجموعه قرار دارد و بر همین مبنا رئیس جمهور در اولین اجلاس روسای بریکس به صورت مجازی برای اولین بار شرکت کرد و امیرعبداللهیان هم در اجلاس وزرای خارجه بریکس حضور یافت. از رئیس جمهور برای اجلاس بعدی سران بریکس دعوت به عمل آمده است. برای پیوستن اعضای جدید هنوز کشورهای عضو بریکس هنوز آیین نامه عضویت را تنظیم نکرده‌اند و اعضای بریکس گفتند در حال مشورت درباره آیین نامه عضویت کشورهای جدید هستند و آن را به اجلاس وزرای خارجه و سران بریکس ارائه خواهند داد. امیدواریم روند عضویت به سرعت فراهم شود و ایران برای پیوستن به آن اقدامات دیپلماتیک خود را انجام خواهد داد.

کنعانی درباره قرارداد بین ایران و عراق برای بازپرداخت بدهی گاز نیز گفت: همکاری‌های ایران و عراق در حوزه اقتصادی دوجانبه و مبتنی بر نیاز و منافع مشترک است و این همکاری‌ها ادامه می‌یابد. متاسفانه مداخله خارجی و نقش غیرسازنده آمریکا درباره همکاری‌های دوجانبه ایران و عراق به عنوان عامل مخل عمل می‌کند و انتظار ایران است که دولت عراق در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد. ایران و عراق در حال تجربه مدل‌های همکاری هستند و تهاتر یکی از شیوه‌های همکاری با کشورهای مختلف دنیاست و تهاتر به عنوان شیوه اثرگذار جدید و مورد توجه در تعاملات تجاری کشورهای مختلف در حال اجرا و تجربه است.