رعایت نکات ایمنی در واحدهای تولیدی ضروری است
رعایت نکات ایمنی در واحدهای تولیدی ضروری است
وزیر کشور با اشاره به اهمیت واحدهای تولیدی مشابه مینی پالایشگاه هیدروکربن منطقه ویژه اقتصادی بیرجند که نقش بسزایی در اشتغالزایی، اقتصاد و صادرات کشور دارند، بر رعایت نکات ایمنی در این واحدها تاکید کرد.

احمد وحیدی دوشنبه شب در نشست ستاد مدیریت بحران استان که به مدت چهار ساعت و نیم در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند برگزار شد افزود: از آنجایی که مقرر است مشابه این واحد تولیدی، چند نمونه در استان احداث شود، طراحی کار باید به گونه‌ای باشد که ضوابط ایمنی در آنها به طور کامل و جامع رعایت شود.

وی گفت: واحدهای مشابه که در سطح کشور فعال هستند نیز باید برای جلوگیری از حوادث مشابه، رعایت ضوابط ایمنی به آنها تذکر داده شود.

وزیر کشور همچنین اقدامات دستگاه‌های اجرایی استان را در مواجهه با حادثه آتش سوزی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، قابل قبول خواند و افزود: مدیریت درست شرایط سبب شد این حادثه تلفاتی نداشته باشد.

وی با تشکر از نیروهای آتش نشان و امدادی که همواره در خط مقدم حوادث و بحران‌ها هستند، اظهار داشت: این حضور پررنگ مدیران در جلسه، نشان دهنده پای کار بودن آنها و قابل تحسین است.

بنا به این گزارش ساعت هشت و ۴۵ دقیقه روز یکشنبه ۱۹ آذر ماه، بروز آتش سوزی در یکی از مخازن مینی پالایشگاه هیدروکربن منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، اعضای ستاد مدیریت بحران استان را پای کار آورد تا برای مهار و خاموش کردن آتشی که لحظه به لحظه بیشتر می شد، تصمیم گیری کنند.

نوع آتش، محتویات مخازن و انفجارهایی که هر از گاهی رخ می‌داد، امکان ورود آتش نشانان به معرکه را صفر کرده بود و دستور ویژه ستاد مدیریت بحران استان کنترل شرایط از راه دور بود.

برگزاری چندین جلسه ستاد مدیریت بحران، بازدیدهای میدانی و رصد شرایط از همان ابتدای صبح یکشنبه تا دوشنبه از جمله اقدامات ستاد مدیریت بحران استان بود که صبح دیروز با حضور استاندار در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند ادامه یافت.

استاندار خراسان جنوبی دستورات لازم برای بهبود شرایط را صادر کرد و از به نتیجه رسیدن پیگیری‌هایی خبر داد که منجر به تامین پودرهای خاموش کننده آتش و فوم های سنگین شده و در راه استان است.

ستاد مدیریت بحران بار دیگر با حضور وزیر کشور، معاون عمرانی وی و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تشکیل شد و با ارائه گزارش جامع استاندار از کارهای صورت گرفته و آخرین وضعیت موجود همچنین سوال و جواب‌های مکرر وزیر از اقدامات دستگاه‌های اجرایی، سازمان منطقه ویژه اقتصادی و سرمایه‌گذار در این حادثه همراه بود.

اینکه هر دستگاه با چه میزان تجهیزات و امکانات پای کار آمده و چقدر توانسته است در این جریان موثر باشد در سوالات وزیر مشهود بود.

سوال و جواب‌ها همچنان پیش رفت که با روشن شدن چراغی در لابه لای توضیحات تخصصی کارشناسان، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با چند نفر از مدیران مرتبط جلسه را ترک کردند تا به دل آتش بزنند.

ارتباط لحظه به لحظه از دل بحران با رئیس ستاد بحران استان از نکات قابل توجه بود، ارتباط‌هایی که به صورت مکرر، قدم به قدم اقدامات میدانی را تشریح می‌کرد.

وزیر کشور همچنان در بین جواب‌ها به دنبال راهکاری برای سرعت بخشیدن به روند اجرای کار و خاموش کردن آتش بود و نکته ای مدام به آن تاکید می‌شد، احتمال بروز آتش در مخازنی بود که هنوز دچار حریق نشده‌اند و هر آن ممکن است فاجعه جدیدی را رقم بزنند.