دولت سیزدهم در شایسته‌گزینی تعارف ندارد
دولت سیزدهم در شایسته‌گزینی تعارف ندارد
رییس دفتر بازرسی ویژه رییس‌جمهور شایسته‌گزینی را از اصول مهم مقابله و پیشگیری از فساد نام برد و گفت: در این زمینه دولت هیچ خط قرمز و تعارفی ندارد و مصادیق آن نیز در برخورد با افراد فاقد شایستگی مشاهده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن درویشیان روز یکشنبه در نشست شورای اداری استان کرمان به شایسته گزینی به عنوان یکی از مهمترین اصول دوازده‌گانه مبارزه با فساد اشاره و تصریح کرد: افرادی که به عنوان کارگزاران دولت مردمی قصد کار دارند باید شایستگی لازم از نظر تخصص، تجربه و تعهد به گفتمان دولت مردمی و ارزش های انقلاب اسلامی داشته باشند؛ در این راستا تفاوتی ندارد که وابسته به چه جناحی باشند زیرا ملاک شایستگی است.

وی تصریح کرد: برخی افراد حتی در سطوح بالا در دولت های قبل مسئولیت داشتند و به دلایل دارابودن شایستگی همچنان در دولت هستند و برخی دیگر نیز در این دولت پست گرفتند اما پس از مدتی مشخص شد شایستگی لازم را ندارند که عزل شدند؛ لذا هیچ خط قرمزی در زمینه مبارزه با فساد و شایسته سالاری وجود ندارد و افراد فاقد شایستگی با تاکید شخص رییس جمهور باید جای خود را به افراد کارآمد بدهند؛ دولت در این زمینه خط قرمز و تعارف ندارد.

رویکرد فسادستیزی

رییس دفتر بازرسی ویژه رییس جمهور خدامحوری، مردمی بودن، فسادستیزی و عدالت طلبی را از مهمترین رویکردهای دولت سیزدهم برشمرد و تصریح کرد: همه مدیران باید مبتنی بر اصول فسادستیزی عمل کنند؛ برای پیشگیری از فساد باید ضمن شفاف‌سازی فرآیندها، گلوگاه‌ها نیز بسته شود که در این دولت شناسایی شده است.

وی با تشریح اصول دوازده‌گانه در راستای پیشگیری و مبارزه با فساد افزود: فقدان شفافیت یکی از بسترهای ایجاد فساد است و دولت برای تحقق شفافیت سازی اقدامات زیادی انجام داده به طوری که در این راستا صورت مالی بیش از هزار شرکت را منتشر کرده ایم.

درویشیان اظهار داشت: تمامی پرداخت های مدیران در سامانه های مربوطه ثبت می شود تا بیش از سقف مجاز دریافتی نداشته باشند.

رییس دفتر بازرسی ویژه رییس جمهور تصریح کرد: برخورد قاطع و دقیق با فساد از اصول دوازده‌گانه مبارزه با فساد است و این دولت با پرچم مبارزه با فساد آمده است.

وی ادامه داد: هرجا زمینه ایجاد فساد احساس شود، جلو آن را می گیریم، نمونه هایی نیز داشتیم که دستگاه های خود دولت شناسایی و به دستگاه قضا ارجاع داده اند و ده ها مورد در این زمینه مشخص و احراز شده و فرد را برکنار کرده اند.

درویشیان با بیان اینکه بسترهای فساد و گلوگاه هایی که موجب تولید فساد می شود شناسایی شده است گفت: این موارد در سند تحولی دولت مردمی آمده و در لایحه برنامه هفتم نیز به برخی از آنها پرداخته شده، به طورمثال در حوزه زمین که یکی از پرفسادترین حوزه هاست اقداماتی انجام و پنجره واحد زمین شکل گرفته است.

وی با اشاره به لایحه های دولت در راستای سالم سازی، مبارزه با فساد، ساماندهی کوله بران و راه اندازی سامانه های تجارت تصریح کرد: سامانه تجارت زیرسامانه های متعددی دارد و دولت با جدیت در صدد تکمیل آن است، البته بخشی از آن مورد استفاده است که این سامانه برای جلوگیری از رانت و فساد بسیار تاثیرگذار است.

درویشیان گفت: فرهنگ سازی و نظارت همگانی از دیگر اصول دوازده‌گانه میثاق است که عدم نظارت پذیری لازم یا اعمال نظارت لازم بر زیرمجموعه از ضعف های ماست؛ در هیچ سطحی از سطوح کشور، هیچ کس مستثنی از نظارت نشده است.

وی با بیان اینکه یکی از راه های حفظ اعتماد نظارت است افزود: نظارت به معنای مچ‌گیری یا بی اعتمادی به مدیران نیست بلکه مسئولیت ها براساس اعتماد به مدیران لازم داده می شود.

درویشیان همچنین توسعه نظارت همگانی از سوی مردم را ضروری دانست و اظهار داشت: مدیران با نظارت بر مسائل به امور اشراف پیدا می کنند زیرا نظارت همگانی بسیار حائز اهمیت است و باید برای شنیدن نقدها و پیشنهادهای نخبگان و مردم نیز گوش شنوا داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه وجود تعارض منافع از مشکلات برخی از دستگاه هاست، از نمایندگان مجلس درخواست کرد لایحه ای که در زمینه تعارض منافع به مجلس ارائه شده را تایید کنند تا قانونی در راستای مدیریت تعارض منافع داشته باشیم.

رییس دفتر بازرسی ویژه رییس جمهو گفت: اقدامات فراوانی در دولت سیزدهم در راستای سهولت فرایندها و ارائه مجوزها انجام شده، همچنین حمایت از فعالیت های سالم مورد تاکید رییس جمهور قرار دارد.

وی با بیان اینکه راه برون رفت از وضعیت موجود در زمینه تورم، ایجاد اشتغال و فعال کردن سایر بخش های اقتصادی در افزایش تولید است افزود: این یکی از رویکردهای دولت سیزدهم است.

درویشیان گفت: اقدامات و خدمات دولت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته قابل توجه است اما نبود اطلاع رسانی موثر در خدمات دولت یکی از ضعف هاست که مقام معظم رهبری نیز در این زمینه تذکراتی داده اند.

وی افزود: باید خدمات نظام را به نحو موثر اطلاع رسانی کنیم و در این زمینه فقط به دهه فجر بسنده نشود.

رییس دفتر بازرسی ویژه رییس جمهور تصریح کرد: رییس جمهور تاکنون بیش از ۲۰ سفر خارجی و ۲۲۰ قرارداد و تفاهمنامه با آنها و نیز ۴۵ سفر استانی و حدود ۱۹ نظارت ستادی در این ۲ سال و نیم داشته است.

وی ادامه داد: شورای عالی ورزش پس از ۱۹ سال تشکیل شد و برخی از شوراهای عالی که سال ها تشکیل نشده بود در این دولت برگزار شده به طوری که مصوبات اجرایی در آنها داشته ایم.

درویشیان بر لزوم ارائه آموزش و اطلاع از قوانین و مقررات توسط مدیران تاکید و تصریح کرد: بخش قابل توجهی از تخلفات مربوط به بی اطلاعی مدیران می شود که باید آموزش ها و اطلاع لازم به مدیران داده شود.

ضرورت افزایش نظارت بر زیرمجموعه

وی به مدیران توصیه کرد، نظارت مستمر بر زیرمجموعه با هدف اشراف، هدایت و همچنین دقت و توجه به توان، تخصص، تعهد و تجربه افراد در انتصابات داشته باشید و نشست های کارشناسی و کاربردی با نخبگان، دلسوزان و کارشناسان برگزار کنید و به نظرات آنها توجه شود.

رییس دفتر بازرسی ویژه رییس جمهور گفت: برخورد مناسب با ارباب رجوع لازم است به طوری که برخی از دستگاه های اجرایی در این راستا هر چند یک بار نظرسنجی انجام می دهند تا در این زمینه بهتر عمل کنند.

وی ادامه داد: گلایه‌ای که برخی از مردم دارند این است که ماه‌ها معطل می شوند و بعد می گویند از نظر قانونی نمی توانیم کاری انجام بدهیم، می توان در این مواقع همان ابتدا شفاف به فرد این موارد اعلام شود.

درویشیان افزود: کارمندی که سالم کار می کند باید تشویق و با کارمندانی که ترک فعل می کنند برخورد شود، تشویق و تنبیه باید براساس کارآیی باشد، همچنین برخی تجارب خوب دیگر استان ها در این زمینه ها مورد استفاده قرار گیرد.

وی خطاب به مدیران گفت: مسکن و معیشت مردم را در اولویت قرار دهید، اعطای تسهیلات ازدواج، مسکن، جوانی جمعیت و فرزندآوری مورد توجه باشد؛ کاستی که تعداد زیادی از مردم با آن مواجه هستند باعث دیده نشدن سایر اقدامات دولت می شود.

درویشیان تاکید کرد: اگر اشکال، ایراد و مانعی که در دولت قابل حل است را به ما منعکس کنید تا در راستای حل آن مساله گام برداریم تا بتوانیم با خدمات موثر در محضر شهدا سرفراز باشیم.

وی با تاکید بر اینکه گفتمان دولت سیزدهم گفتمان امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری است گفت: این گفتمان در بیانیه گام دوم انقلاب نیز به آن پرداخته شده است و باید همه سیاست ها، برنامه ریزی و اقدامات مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب شکل گیرد.