دریافت ارز برای واردات برنج توسط یک شرکت کذب است
دریافت ارز برای واردات برنج توسط یک شرکت کذب است
دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران از واردات ۸۰۵ هزار تن برنج خارجی در سال جاری خبرداد و گفت: طبق برنامه وزارت جهاد کشاورزی واردات برنج تا پایان سال جاری یک میلیون تن می‌رسد.

مسیح کشاورز در نشست خبری خود ضمن رد تمامی اتهامات مطروحه علیه شرکت‌های عضو این انجمن از جمله شرکت طبیعت با بیان اینکه ۱۴۹ شرکت در حوزه واردات برنج فعالیت دارند افزود: طبق برنامه وزارت جهاد کشاورزی قرار است تا پایان سال جاری یک میلیون تن برنج به ارزش یک میلیارد دلار وارد کشور شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران اظهار داشت: هر ساله به منظور حمایت از تولید داخلی ممنوعیت واردات در فصل برداشت از ابتدای مردادماه تا پایان آذرماه اعمال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ و انتهای دولت دوازدهم با تغییر نرخ ارز ترجیحی برنج به نیمایی به دلیل کمبود نقدینگی شرکت‌های واردکننده، واردات کاهش یافت به طوری که مجموع واردات در آن زمان به ۵۰۳ هزار تن یعنی کمتر از ۵۰ درصد نیاز داخلی کشور رسید.

کشاورز اضافه کرد: بنابراین به دلیل کمبود برنج وارداتی و میزان تولید داخلی در سال ۱۴۰۰ به وزیر کشاورزی وقت دولت سیزدهم پیشنهاد شد که دوره ممنوعیت واردات تعدیل یا حذف شود که این امر محقق نشد. در آن زمان نیز یک میلیون و ۱۲۶ هزار تن برنج توسط انجمن و ۳۴۷ هزار تن برنج توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران وارد شد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج بیان کرد: کمبود برنج خارجی در بازار سال ۱۴۰۰ موجب گرانی ناگهانی برنج تولید داخل شد، بنابراین دولت با ورود به این موضوع با عرضه برنج خارجی ذخایر احتیاطی و قیمت‌گذاری دستوری تلاش در متعادل سازی بازار این محصول کرد و این روند در سال ۱۴۰۱ ادامه پیدا کرد.

وی گفت: استاندار مازندران در جلسه‌ای از انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج ایران خواست که به بازار برنج و رکود این محصول کمک شود؛ بنابراین با انجمن با هدف حذف واسطه‌گران و دلالان این بازار، اقدام به خرید برنج سنواتی و برنج نو استان‌های مازندران و گیلان کرد. برنج ایرانی علاوه بر اینکه با قیمت و سود مناسب از کشاورزان خریداری شده با قیمت مناسب کیلویی ۸۰ هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

کشاورز گفت: اکنون کشاورزان با سود منطقی برنج خود را می‌فروشد البته امروز هزینه‌های تمام شده تولید را می‌توانیم با صنعتی کردن فراوری برنج و کوتاه کردن دست واسطه‌ها به قیمت تمام شده منطقی برسانیم که در سال ۱۴۰۲ این مهم رخ داده است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران اظهار داشت: بزرگ‌ترین شرکت که یکی دو ماه دیگر با ماشین‌آلات بروز با دستگاه‌های اروپایی و ژاپنی می‌تواند ضایعات برنج را به حداقل برساند، راه‌اندازی می‌شود که همین امر موجب متعادل شدن قیمت این محصول خواهد شد.

مدعیان تخلف در واردات برنج مدارک و اسناد خود را ارایه دهند

«محمد مختاریانی» رییس انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران گفت: اخیراً اخباری مبنی بر تخلف در بازار برنج در فضای مجازی و یکی از رسانه‌ها منتشر شده است که درخواست کردیم اسناد و مدارک خود را در خصوص این موضوع به ما ارائه کنند تاکنون مدرکی ارائه نشده است.

رییس انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج، خرید برنج به صورت صوری توسط این شرکت از کشاورزان داخلی را رد کرد و افزود: در استان مازندران و گیلان به کشاورزان اعلام شد که برنج داخلی را خریداری می‌کنیم که به صورت خرده‌فروشی حدود ۲۲ تا ۲۳ هزار تن خریداری شد.

به گفته وی، هر کیلوگرم برنج با قیمت نزدیک ۶۰ هزار تومان از کشاورزان خریداری شد و به نرخ ۷۳ هزار تومان تمام شد که با سود با نرخ بین ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد؛ بنابراین برنج حدود ۳۰ هزار تومان از سال گذشته ارزان‌تر خریداری و با قیمت‌های ارزان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه شد.

مختاریانی دریافت ۷۰۰ میلیون دلاری ارز برای واردات برنج توسط یک شرکت را تکذیب کرد و گفت: این شرکت از تیرماه امسال برنج وارد کشور کرده و این برنج‌ها در بازار توزیع شده‌اند، اما هنوز ارز آنها را دریافت نکرده و معلوم نیست چه زمانی دریافت کند. در صورتی که این شرکت ارز دریافت می‌کرد و محصول موردنظر را وارد نمی‌کرد، تخلف محسوب می‌شد

رییس انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران اظهار داشت: اعضای رییس انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران که ۶ تا ۷ شرکت هستند تا به امروز ۲۵۶ هزار تن برنج به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار وارد کرده‌اند. نه‌تنها دولت تمامی ارز مورد نیاز را تخصیص نداده؛ بلکه این شرکت به‌ازای خرید هر کیلوگرم برنج داخلی ثبت سفارشی از وزارت جهاد کشاورزی نگرفته است.

وی با بیان اینکه دریافت ارز از دولت قانونی است و شرکت مذکور هیچ بدهی از بابت رفع تعهد ارزی ندارد، افزود: سیاست واردات برنج امسال تا حدود یک میلیون تن است و هر شرکت سهم مشخصی از این واردات دارد به طوری که این سهم بر اساس میزان واردات سالانه، رتبه اعتباری تعیین می‌شود؛ بنابراین سهم این شرکت از بازار واردات برنج ۱۷درصدی تعیین شده است.