توافق ستاد کل نیرو‌های مسلح با رئیس مجلس؛ خدمت سربازی به ۱۴ ماه می‌رسد
توافق ستاد کل نیرو‌های مسلح با رئیس مجلس؛ خدمت سربازی به ۱۴ ماه می‌رسد
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به توافق ستاد کل نیرو‌های مسلح با رئیس مجلس در لایحه برنامه هفتم توسعه، گفت: طبق این توافق میانگین خدمت سربازی با احتساب دوره آموزشی به ۱۴ ماه خواهد رسید، یعنی حداقل ۳ ماه از خدمت تمامی سربازان کاهش پیدا می‌کند.

سید محسن دهنوی، عضو هیات رئیسه مجلس در توضیحاتی در حاشیه جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در جمع خبرنگاران، گفت: طی چندین جلسه کارشناسی با حضور قالیباف و سردار باقری برای رفع ابهام از مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی براصلاح سربازی در برنامه هفتم توسعهتصمیماتی را گرفتیم. طبق این توافق میانگین خدمت سربازی با احتساب دوره آموزشی به ۱۴ ماه خواهد رسید؛ یعنی حداقل ۳ ماه از خدمت تمامی سربازان کاهش پیدا می‌کند.

نماینده تهران تصریح کرد: ستاد کل نیرو‌های مسلح با تامین اعتبار دولت، نسبت به جایگزینی سرباز با سایر عضویت‌ها در حد اعتبار تامین‌شده اقدام خواهد کرد. با این مصوبه، کاهش نیاز به سرباز، محقق شده و استفاده از سربازان در جایگاه‌های تخصصی افزایش می‌یابد.

رئیس فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان متذکر شد: دانشجویان خارج از کشور، امکان معافیت تحصیلی خواهند داشت که این موجب تسهیل بازگشت نخبگان به کشور می‌شود.
دهنوی توضیح داد: ستاد کل نیرو‌های مسلح، برنامه‌ای جهت تعیین تکلیف مشمولان غائب تدوین و به مجلس ارائه خواهد کرد.

وی تاکید کرد: مشمولان خدمت سربازی با ۳۵ سال سن و دارای دو فرزند و بیشتر معاف خواهند شد. این معافیت در جهت حمایت از مشمولان سربازی که تشکیل خانواده داده‌اند، وضع شد.

دهنوی گفت: این تصمیمات در قالب حکم پیشنهادی برای رفع ابهام شورای نگهبان، امروز در سامانه قانون‌گذاری مجلس شورای اسلامی بارگزاری شد تا پس از تصویب در صحن مجلس و تایید شورای نگهبان، اجرایی شود.

وی در پایان با تشکر از پیگیری‌ها و همکاری‌های قالیباف و سردار باقری گفت: آقای قالیباف و سردار باقری موجب شکل‌گیری یک کار موفق مشترک بین مجلس شورای اسلامی و ستاد کل نیرو‌های مسلح، پس از سال‌ها شدند؛ و انشالله این مسیر همکاری ادامه خواهد داشت.