تمام بدهی‌های کشور به بانک توسعه اسلامی را تسویه کردیم
تمام بدهی‌های کشور به بانک توسعه اسلامی را تسویه کردیم
وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: مسیر دور زدن تحریم ها را در موضوع پرداخت بدهی جمهوری اسلامی به بانک توسعه اسلامی پشت سر گذاشتیم و  نه تنها بدهی ها مربوط به سال ۱۴۰۰ را پرداخت کردیم بلکه تمام بدهی را در ۱۴۰۲ به صفر رساندیم.

احسان خاندوزی،در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به پنجاهمین سالگرد تاسیس بانک توسعه اسلامی که هفته آینده درعربستان سعودی باحضور ۵۷ کشور عضو برگزار خواهد شد، تصریح کرد: متاسفانه از زمان تحریم‌ها به دلیل اینکه اقساط جمهوری اسلامی ایران پرداخت نشده بود، تمام این پروژه‌های متوقف شد و تامین مالی از سوی بانک توسعه اسلامی صورت نمی‌گرفت.

وی با بیان اینکه سازوکار دور زدن تحریم‌ها را در موضوع پرداخت بدهی‌ها به بانک توسعه اسلامی، پشت سرگذاشتیم، یادآور شد: نه تنها بدهی‌ها تا سال ۱۴۰۰ را پرداخت کردیم بلکه تمام بدهی‌های جمهوری اسلامی در سال ۱۴۰۲ که سررسید شده بودند، به صفر رساندیم و خوشبختانه فرآیند بازپرداخت سایر پروژه‌های عمرانی که در استان‌های مختلف در حال انجام است و تامین مالی آن بر عهده بانک توسعه اسلامی است، آغاز شده است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه بیش از ۴۰ میلیون یورو بازپرداخت جدید برای تکمیل پروژه‌هایی از بانک توسعه اسلامی دریافت شده است، گفت: امیدواریم در نشستی که هفته آینده در ریاض برگزار خواهد شد، مجوز پرداخت‌های بیشتری را دریافت کنیم و برای سه پروژه جدید دیگری که معرفی کردیم و رئیس بانک توسعه اسلامی هم این سه پروژه را تعریف کردند، برای امسال خبررسانی کنیم.

خاندوزی درباره نشست مشترک مجلس و دولت و تصمیماتی که در این باره گرفته شده است، بیان کرد: جلسه بسیار مفصلی با حضور کمیسیون‌های تخصصی مجلس از جمله اقتصاد، برنامه و بودجه، جهش تولید، صنعت و معدن با رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد تا همگرایی بین دو قوه در حوزه اقتصاد و سیاست‌های ارزی بیش از گذشته انجام شود. البته امروز هم دومین جلسه با موضوع سیاست‌های ارزی در مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد تا هفته آینده هم نتیجه آن جلسه اطلاع رسانی خواهد شد.

وی درباره اقدامات لازم برای افزایش مشارکت مردم در طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی طبق «شعار سال»، توضیح داد: غیر از سیاست‌های جلب مشارکت مردم در اقتصاد که پیش از این در سال‌های گذشته وجود داشته و باید تسریع شود، تدابیر جدید برای سال ۱۴۰۳ آغاز شده که به عنوان نوآوری‌های مشارکتی مردم قلمداد می‌شود، امروز جلسه‌ای برای آن تدابیر جدید برگزار خواهد شد و بعد از پایان جلسه محتوای نشست در خصوص افزایش مشارکت مردم در حوزه تولید و مدیریت اطلاع رسانی می‌شود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی همچنین با اشاره به واگذرای سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، گفت: در جلسه ای که با حضور وزیر ورزش و جوانان برگزار خواهد شد، جزئیات آن پس از جلسه اطلاع رسانی می‌شود.