سهم صنعت از اشتغال کشور به ۴۱ درصد رسید
سهم صنعت از اشتغال کشور به ۴۱ درصد رسید
معاون صنایع عمومی وزیر صمت گفت: سال گذشته از ۹۰۷ هزار اشتغال خالصی که در کشور ایجاد شد ۳۷۰ هزار اشتغال در حوزه صنعت بود و با عبور جمعیت کارگری جامعه صنعتی از هشت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر برای نخستین بار سهم صنعت از اشتغال کشور به ۴۱ درصد رسید.

 محمدمهدی برادران در مراسم گرامیداشت روز صنعت و معدن و تجلیل از صنعتگران و معدن‌کاران نمونه مازندران که  با حضور استاندار مازندران و تعدادی از فعالان اقتصادی و مسئولان حوزه صنایع و معادن استان در ساری برگزار شد، اظهار کرد: در کشوری زندگی می‌کنیم که جامعه پویای آن می‌تواند بسیاری از پیشرفت‌های صنعتی و علمی را محقق کند و همواره در جنبه‌های مختلف تاریخی نقش خود را در اعتلای کشور ایفا کرد.

وی با بیان این‌که توانمندی و استعدادهای موجود در ایران اعم از جغرافیایی، صنعتی و انسانی کم‌نظیر است، افزود: ما در همه حوزه‌ها ظرفیت داریم و راه برای شکوفایی اقتصادی و صنعتی کشور باز است.

عضو شورای عالی اشتغال کشور با اشاره به وجود برخی چالش‌های بانکی پیش روی تولیدکنندگان خاطرنشان کرد: مسائل بانکی دغدغه‌ بزرگی برای ما و تولیدکنندگان است. البته در استان‌های مختلف با دستور استانداران به واسطه ستاد تسهیل گام‌هایی برای رفع این دغدغه برداشته شده است. در دولت جدید عزم جدی برای کاهش مشکلات تولید شکل گرفته و این که مسئولان در دسترس هستند و پای کار ایستاده‌اند نشان دهنده عزم جدی دولت برای برداشتن موانع پیش روی تولید و صنعت است.

برادران با بیان این‌که احیای واحدهای تولیدی راکد یکی از اولویت‌های جدی دولت سیزدهم است، گفت: حتی اگر یک واحد هم احیا شود برای ما ارزشمند است. کارآفرینان اعتلا و کرامت خانواده و جامعه را احیا می‌کنند و ایجاد حتی یک شغل برای همه ما افتخار است.

معاون صنایع عمومی وزیر صمت با اشاره به تلاش‌های دولت سیزدهم برای کاهش نرخ بیکاری تصریح کرد: اگر در دهه قبل داده‌های مراکز آماری می‌گفت شاهد افزایش بیکاری و کاهش رشد اقتصادی هستیم، الان همان مراکز آماری می‌گویند بر اساس همان شیوه‌ها و فرمول‌های گذشته شرایط کشور در اشتغال بهبود یافته است.

وی افزود: نرخ بیکاری پس از سال‌ها به کمترین میزان یعنی ۷.۹ درصد رسید و رشد اشتغال در جامعه روستایی، بانوان و کاهش نرخ بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها مشهود است.

عضو شورای عالی اشتغال کشور به وجود برخی موانع اداری پیش روی فعالیت‌های صنعتی و معدنی کشور اشاره کرد و گفت: بخش صنعت هرگز در مقابل بخش دیگری نبود و اتفاقا می‌تواند مکمل همه بخش‌ها باشد. برای نمونه صنایع تبدیلی و تکمیلی در مازندران می‌تواند شکوفاکننده اقتصاد باشد. اگر هم گاهی حس می‌شود که مانعی وجود دارد راهکار قانونی هم تعریف شده است.

برادران تصریح کرد: حفاظت محیط زیست نباید به خاطر دغدغه‌ها در تقابل با صنعت در بیاید و این استان نسبت به استان‌های دیگر عقب بماند. البته باید با طبیعت رفتار مناسب داشته باشیم. اما این بدان معنا نیست که از منابع و ظرفیت‌ها استفاده نکنیم. نباید در رسانه‌ها نسبت به تولیدکنندگان و صنعتگران و معدن‌کاران که همگی در کنار هم برای رشد اقتصاد و اشتغال تلاش می‌کنند نگاه منفی ایجاد شود. مازندران با این ظرفیت بیش از آمارهای کنونی می‌تواند واحد صنعتی و معدنی فعال داشته باشد.