تراز بودجه فرهنگی در کشور رشد کرده است
تراز بودجه فرهنگی در کشور رشد کرده است

هشتصد و چهارمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور به ریاست محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری سید مجید امامی و سایر اعضای شورا برگزار شد. به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد […]

هشتصد و چهارمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور به ریاست محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری سید مجید امامی و سایر اعضای شورا برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این مطلب و گرامیداشت هفته دولت و مقام شهدای دولت رجایی و باهنر، اظهار داشت: وعده حمایت دولت و وزارت فرهنگ از برنامه‌های مصوب فرهنگی استان‌های دارای سند بُرِش فرهنگی محقق شده و تخصیص منابع مالی با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور به این موضوع اتفاق مهمی دانست که در دولت جدید رخ داده است.
وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی جمهوری اسلامی در خارج از کشور ادامه داد: در حال حاضر با افزودن رایزن‌های فرهنگی در کشور‌هایی مانند الجزایر و تونس در مسیر گسترش دیپلماسی فرهنگی هستیم و با تاسیس شبکه اعزام مبلغان فرهنگی گام‌های مهمی در این زمینه برداشته شده است.
اسماعیلی گفت: به بخشی از این گام‌های مهم در تدوین برنامه هفتم توسعه اشاره شده و امیدواریم بعد از تصویب نهایی این برنامه از سوی شورای نگهبان شاهد رشد کم‌نظیری در بخش اقتصاد فرهنگ و هنر کشور باشیم.
وی ادامه داد: در دوره جدید وزارت فرهنگ و دولت مردمی تراز اقتصاد فرهنگ و هنر رشد کم‌نظیری داشته و این موضوع تقریبا حل شده است و سهم افزایش ۲۰ درصدی بودجه‌های فرهنگی کشور نیز در هر سال پیش‌بینی شده است.
رییس شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: در برنامه هفتم توسعه بسته کاملی از بودجه‌های فرهنگی با همکاری مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه در نظر گرفته شده که در این میان سهم مساجد قابل توجه بوده است.
وزیر فرهنگ به افزایش بودجه موسسات فرهنگی مردمی در دو سال اخیر اشاره کرد و افزود: در مجلس یازدهم در حوزه فرهنگ ارتقای فوق العاده‌ای در حوزه بودجه فرهنگی رخ داد که نمونه آن کمک ۵۰۰ میلیارد تومانی به موسسات مردمی با نظارت مجلس در دو سال اخیر بود.
در بخش دیگری از این جلسه، سیدعلی یزدی خواه نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و نماینده مجلس شورای اسلامی گزارشی از بخش فرهنگی لایحه برنامه هفتم توسعه کشور ارائه کرد.
بخشی از این سرفصل‌ها با عنوان برنامه هفتم توسعه در حوزه ارتقای فرهنگ عمومی و رسانه شامل تولید سالیانه ۲۰ فیلم سینمایی در سال، افزایش سالیانه حافظان قرآن، افزایش موسسات قرآنی و عترت، افزایش کانون‌های قرآنی در مساجد به ۲۰ هزار باب کانون، تربیت ۵۰ هزار دانشجوی دانشگاه‌های تربیت معلم در حوزه‌های قرآنی و افزایش ۳۰۰ هزار نفری از معلمان برای بازآموزی در حوزه‌های قرآنی، برنامه‌های فرهنگی برای کاهش مصرف انرژی در مساجد، اعزام امام جماعت برای مساجد روستا‌ها و شهر‌های کشور، توجه ویژه به برنامه‌های پویانمایی و بازی‌های رایانه‌ای، تاسیس شورای تنظیم گری بر فضای مجازی، راه‌اندازی سامانه رصد فرهنگی کشور، تسهیلات ویژه برای صنایع خلاق در حوزه فرهنگ، معافیت‌های مالیاتی برای دستگاه‌های خصوصی برای اجرای طرح‌های نیمه تمام، ترویج فرهنگ و ایثار شهادت در کتب درسی مدارس و دانشگاه‌ها است.
گفتنی است، در بخشی از جلسه امروز شورای فرهنگ عمومی کشور از سامانه مجازی دماوند (Damavand.net) که به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی راه اندازی شده است، رونمایی شد.
این سامانه با ارائه محتوا‌های متناسب با مخاطب داخل و خارج از کشور به معرفی رویداد‌های مهم فرهنگی هنری کشورمان می‌پردازد.
همچنین در جلسه امروز شورای فرهنگ عمومی کشور از پوستر نخستین مسابقه ملی ارائه شخصیت پارسی با عنوان «پارس‌آرا» به همت شورای فرهنگ عمومی کشور نیز رونمایی شد.
در بخش دیگری از این جلسه، سیداحمدرضا شاهرخی نماینده، ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد نیز به صورت مجازی حضور یافت و گزارشی از برنامه‌های فرهنگی این استان ارائه کرد.
وی علم و فرهنگ را دو اثل مهم ارتقای دینی و پیشرفت جامعه برشمرد و گفت: رسیدن به این آرمان‌ها با نظارت شورای فرهنگ عمومی نیاز به همکاری تمام دستگاه‌های کشور دارد.
شاهرخی افزود: استان لرستان جزء اولین استان‌های کشور بوده که برش فرهنگی را تدوین کرد و بر این اساس از طریق نخبگان علمی و فرهنگی در استان پنج مسئله و چالش شناسایی شده است که اولین آن نارسایی و تداخل در اخلاق شهروندان با تاکید بر فرهنگ رعایت قانون و انضباط اجتماعی است.
وی تصریح کرد: مسئله دوم عدم توسعه مطلوب فرهنگ قرآن و عترت و نماز و مسئله سوم مشارکت اجتماعی و فرهنگ کارآفرینی و روحیه کار جمعی است. مسئله چهارم فقدان الگو‌ها و برنامه سازی متناسب برای مدیریت سبک زندگی اسلامی ایران و مسئله پنجم تضعیف جایگاه کارکردی ساختاری ارزشی خانواده است.
وی گفت: مسئولان فرهنگی استان لرستان در مجموع ۲۰ پیشنهاد برای رسیدگی به این مسائل و چالش‌ها ارائه کرده است و اقدامات جدی برای این حوزه‌ها در نظر گرفته شده است که امیدواریم با همکاری دستگاه‌ها و تعیین وظایف آن‌ها و ابلاغ آن به نهاد‌های استان بتوان برای رسیدگی به آن‌ها تلاش کنیم.
شاهرخی با تاکید بر اینکه فرهنگ به عنوان یک مقوله مهم جنبه تشریفاتی ندارد، تصریح کرد: انتظار این است در دوره جدید دولت، جنبه‌های سخت افزاری و نرم افزاری در شورا‌های فرهنگ عمومی در استان‌ها و شهرستان‌ها بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، زیرا فرهنگ در همه حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جاری و ساری است و اگر بخواهیم در این حوزه پیشرفت داشته باشیم باید به مسئله فرهنگ توجه جدی شود.