دو برابر متوسط جهان از انرژی استفاده می‌کنیم
دو برابر متوسط جهان از انرژی استفاده می‌کنیم
شریعتی نیاسر گفت: دو برابر متوسط جهان و سه برابر کشور‌های توسعه یافته از انرژی استفاده می‌کنیم و با شیب ۱.۵ درصدی استفاده از انرژی رو به رو هستیم.

مالک شریعتی نیاسر رئیس کمیته انرژی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم مجلس شورای اسلامی در برنامه تهران بیست شبکه پنج سیما گفت: در حوزه انرژی با ناترازی رو به رو هستیم و در فصول اوج مصرف تولید ما کفاف مصرف را نمی‌دهد که برای حل آن باید اقدام به افزایش تولید کنیم و از سوی دیگر باید به سمت کاهش مصرف برویم.

وی ادامه داد: در حوزه گاز، برق و به تازگی بنزین تولید ما کفاف مصرف را نمی‌دهد. ما باید تا حد امکان اقدام به پالایشگاه سازی، افزایش تولید نفت و گاز و فشارافزایی میادین مشترک کنیم تا بتوانیم این ناترازی را جبران کنیم.

رئیس کمیته انرژی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم مجلس بیان کرد: میزان تولید ما هم اکنون مشخص شده و در برنامه ریزی‌ها بر کاهش مصرف و افزایش تولید تاکید شده است. دو برابر متوسط جهان و سه برابر کشور‌های توسعه یافته از انرژی استفاده می‌کنیم و با شیب ۱.۵ درصدی استفاده از انرژی رو به رو هستیم.

شریعتی نیاسر افزود: در حوزه برق ۹۳ هزار مگاوات در حال حاضر تولید داریم که برنامه ریزی شده تا پایان برنامه به ۱۲۴ هزار مگاوات باید برود. در این برنامه هدف گذاری شده تا ظرفیت تولید نفت خام به ۴۴۵۰ هزار بشکه در روز بعد از اتمام برنامه پنج ساله هفتم برسد. در این برنامه هدف گذاری شده تا معادل ۶۲۵ هزار بشکه در روز کاهش مصرف نهایی از طریق اجرای طرح‌های بهینه سازی مصرف سوخت انجام شود.

وی بیان کرد: ما باید طی ۱۰ سال شاخص شدت انرژی کشور را به یک دوم ابتدای برنامه پنجم برسانیم یعنی باید به نصف مصرف ۱۰ سال پیش می‌رسیدیم که نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه فوق العاده افزایش هم یافته است. قیمت تمام شده انرژی باید مبنای اعطای یارانه انرژی در حوزه‌های مختلف باشد. قیمت تمام شده انرژی را دولت شفاف بیان نمی‌کند که مشکل ما هم همین است. مسئله این است که برای دولت در این حوزه تکلیفی تعیین نشده و در برنامه هفتم به دنبال تعیین این تکالیف هستیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: ما با افراط و تفریط در حوزه یارانه پنهان مواجه هستیم. یک عده معتقد هستند که باید قیمت انرژی را با قیمت جهانی تعیین کنیم و عده‌ای می‌گویند همین یارانه هم زیاد است و باید ارزان‌تر شود. در حوزه ذخیره سازی گاز یک ششم دنیا ذخیره گاز داریم. برای این ذخیره سازی به ۲۲ میلیون متر مکعب در روز تولید گاز نیاز داریم. در حوزه نیروگاه‌ها ۶۰ درصد انرژی وارد شده به این نیروگاه‌ها هدر می‌رود.

وی اظهار کرد: ما در حوزه بنزین یارانه پنهان می‌دهیم، اما مبنای محاسباتی آن نباید قیمت صادراتی باشد بلکه باید قیمت تمام شده باشد. در قانون هدفمندی یارانه‌ها تکالیفی تعیین شده که هیچ وقت در حوزه یارانه‌ها تحقق نیافته است. وقتی سوخت را زیر قیمت تمام شده ارائه کنیم به معنی اعطای یارانه پنهان به انرژی است.

شریعتی نیاسر افزود: برآورد ما این است که ۳۵ درصد مردم و ۶۵ درصد دولت و نهاد‌های عمومی در هدر رفت انرژی نقش دارند. در کمیسیون تلفیق مصوب شده که به هر کد ملی سهیمه بنزین بدهیم، زیرا تمام مردم از این یارانه برخوردار نمی‌شوند و در مقابل برخی از مرفهین جامعه که چندین ماشین دارند به میزان زیادی از این یارانه استفاده می‌کنند. چهارشنبه ۸ شهریور برای این موضوع در کمیسیون تلفیق تصمیم گیری می‌کنیم. نیمی از مردم مصرف بنزین ندارند و باید همگی سهمی در آن داشته باشند. در برنامه هفتم مقرر شده راندمان تولید نیروگاه‌های برق از ۳۹ درصد به ۴۵ درصد برسد.