در مسیر درست همکاری با آژانس قرار داریم
در مسیر درست همکاری با آژانس قرار داریم
وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه در مسیر درست همکاری با آژانس قرار داریم، از رویکرد غیرسازنده اتحادیه اروپا در تداوم سیاست ناکارآمد تحریم انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امشب (سه‌شنبه) تلفنی گفت‌وگو کردند.

در این گفت‌وگوی تلفنی درباره برخی موضوعات مورد علاقه از جمله بحران نیجر، جنگ اوکراین، روابط ایران و اتحادیه اروپا و نیز رفع تحریم‌ها بحث و تبادل نظر شد.

امیرعبداللهیان در این تماس تلفنی با اشاره به آخرین وضعیت مناسبات منطقه‌ای ایران، تحولات حاکم بر مناسبات منطقه‌ای را مثبت و رو به جلو ارزیابی کرد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به اظهارات بورل گفت: تحولات اخیر در آزادسازی منابع مالی ایران را مثبت ارزیابی می‌کنیم و در صورت اراده جدی طرف‌های مقابل، بازگشت همه طرف‌ها به توافق و تعهداتشان دور از دسترس نیست.
امیرعبداللهیان همچنین به تعامل ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد و افزود: اکنون دو طرف در مسیر درست همکاری قرار داریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با انتقاد از رویکرد غیرسازنده اتحادیه اروپا در تداوم سیاست ناکارآمد تحریم خاطرنشان کرد: تحریم اقدامی غیردوستانه در روابط جمهوری اسلامی ایران و اروپاست.

وی خطاب به بورل تصریح کرد: بدانید تداوم این وضعیت به نفع اروپا نیست‌.

وزیر امور خارجه همچنین ضمن ابراز نگرانی از بحران جاری در نیجر با بیان اینکه به دقت تحولات این کشور را دنبال می‌کنیم، اظهار داشت: ما بر اهمیت حاکمیت قانون در نیجر و طبعا پرهیز از هرگونه مداخله نظامی تاکید داریم. با این حال تحریم نیجر را عامل تشدید مشکلات مردم ارزیابی می‌کنیم.

امیرعبداللهیان درباره تحولات اوکراین هم بار دیگر مواضع ایرلن در این باره را تکرار کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در مواضع سیاست خارجی خود با هیچ طرفی تعارف ندارد و همچنانکه با صراحت اعلام کرده، از فلسطین حمایت می‌کند، به همان صراحت نیز اعلام می‌کند که راهکار در اوکراین سیاسی است و اتهام به کارگیری پهپاد ایرانی علیه اوکراین کاملا بی اساس است.

وزیر خارجه افزود: اوکراین نیز تاکنون هیچ سند موثقی برای این ادعا به ما ارائه نکرده است.

به گزارش فارس،حسین امیرعبداللهیان و جوزپ بورل ۱۳ تیرماه نیز تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. این گفت‌وگوی تلفنی پس از مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا در ابوظبی و دوحه و همچنین بعد از هتک حرمت اخیر قرآن کریم در سوئد صورت گرفته بود.

*خرسندی از روابط ایران با منطقه

بورل در گفت‌وگوی تلفنی امشب ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت‌های حاصله در روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه، از تحولات رخ داده در این خصوص استقبال کرد.

وی با اشاره به نتایج حاصله در این مرحله از توافق غیرمستقیم با آمریکا اظهار داشت: معتقدم برخی سوءتفاهمات موجود بین ایران و اروپا از مسیر گفت‌وگو قابل حل است.

بورل با تاکید بر اهمیت همکاری جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، یادآور شد: تمام تلاش خود را برای تداوم گفت‌وگوها و در نهایت، بازگشت همه طرف‌ها به برجام به کار خواهم گرفت و ‌به نتیجه کار خوشبین هستم.

این مقام عالی اتحادیه اروپا در این گفت‌وگو به تحولات نیجر اشاره کرد و درباره فلسطین نیز گفت: ما هم همواره از حقوق فلسطین دفاع می‌کنیم.