۹۱ درصد قطعات نیروگاه‌ها ساخت داخل شده است
۹۱ درصد قطعات نیروگاه‌ها ساخت داخل شده است
مدیرکل فناوری و بومی‌سازی نیروگاه‌های شرکت برق حرارتی با بیان اینکه در پنج سال اخیر حدود ۸۲۵ هزار قطعه صنعت نیروگاهی ساخت داخل شده است، گفت: بیش از ۵۱ درصد این تجهیزات توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شده است.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از ایرنا از وزارت نیرو، علی عیسی‌پور با اشاره به برگزاری بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی و نخستین جشنواره و فن بازار تخصصی صنعت برق ایران، افزود: فناوری نقش بسیار مهمی در توسعه ساختارهای اجتماعی دارد، به همین دلیل دولت‌ها با اتخاذ سیاست‌ها و سازکارهایی به دنبال تولید، تبادل و انتقال فناوری در بخش‌های نیروگاهی به ویژه حوزه فناورهای نوین هستند.

وی ادامه داد: فن‌بازار یک سازوکار ارتقایافته جدید است که در بسیاری از کشورهای جنوب‌شرق آسیا در حال استفاده است. در حوزه فن‌بازار متقاضی فناوری درخواست خود را به صورت دقیق اعلام کرده و صاحبان فناوری شامل دانشگاه‌ها، شرکت‌های فناوری و به ویژه دانش‌بنیان‌ها نیز آمادگی خود را برای ارائه این خدمت اعلام می‌کنند که متقاضی پس از بررسی توانمندی شرکت مربوطه اقدام به انعقاد تفاهم‌نامه و قرارداد می‌کند.

عیسی‌پور در گفت‌وگوی تلویزیونی تأکید کرد: هر چه فن‌بازار داخل کشور فعال‌تر باشد به طور طبیعی انگیزه لازم برای تولید و به کارگیری فناوری بیشتر خواهد شد. به این منظور این بخش نیازمند حمایت، سیاست‌گذاری و تأمین نقدینگی لازم است که در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گیرد.

وی ادامه داد: شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی به عنوان مالک نیروگاه‌های حرارتی دولتی و همچنین ناظر حاکمیتی بر نیروگاه‌های خصوصی، در نمایشگاه امسال صنعت برق به صورت فن‌بازار شرکت کرده و حدود ۸۰ نیاز فناورانه صنعت نیروگاهی را اعلام نیاز کرده است.

مدیرکل فناوری و بومی‌سازی نیروگاه‌های شرکت برق حرارتی افزود: همچنین در این رویداد ۲۲ شرکت دانش‌بنیان فعال صنعت نیروگاهی بیش از ۵۰ فناوری جدید این بخش را ارائه کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه شرکت برق حرارتی در طی پنج سال اخیر حدود ۸۲۵ هزار قطعه نیروگاهی را ساخت داخل کرده است، گفت: بیش از ۵۱ درصد این تجهیزات توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شده است که تولید این تجهیزات توسط شرکت‌های داخلی بیش از ۶۰ درصد صرفه‌جویی ارزی به همراه داشته است.

عیسی‌پور با بیان اینکه حدود ۹۱ درصد قطعات و لوازم یدکی نیروگاه‌ها ساخت داخل شده است، بیان کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته مقرر شده است تا صبح فردا چهارنامه جدید در زمینه ساخت بار اول قطعات و تجهیزات نیروگاهی با شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه صنعت برق به امضا برسد.