ایران از نظر شاخص‌های بهداشت و درمان در منطقه پیشرو است
ایران از نظر شاخص‌های بهداشت و درمان در منطقه پیشرو است
وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی گفت: حوزه سلامت از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است و در تمام شاخص‌های مربوطه، با فاصله از کشورهای منطقه جلوتر هستیم.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از ایرنا دکتر بهرام عین اللهی روز شنبه در آیین کلنگ زنی فاز اول بیمارستان یک هزار تختخوابی اردبیل با اشاره به اجرای طرح عدالت و تعالی نظام سلامت و اهتمام دولت برای تحقق عدالت در بخش سلامت اظهار کرد: وظیفه داریم عدالت را در کشور محقق سازیم  به طوری که همه جای کشور از امتیازات موجود برخوردار شوند. علاوه بر این باید به کیفیت بالا نگاه داشته باشیم و بهترین درمان‌ها را در همه حوزه‌ها فراهم کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: طرح عدالت و تعالی نظام سلامت برنامه زمانبندی مشخص دارد همه شاخص‌های آن معلوم است و امروز خوشبختانه از برنامه به کارنامه رسیدیم.

وی در ادامه کنترل ویروس کرونا را اولین ومهمترین موضوع  پیش روی بخش بهداشت و درمان عنوان کرد و گفت: امروز جمهوری اسلامی از موفق‌ترین کشورها در موضوع کنترل کروناست به طوری که ما تنها کشور در مدیترانه شرقی هستیم شش نوع واکسن تولید می کنیم. علاوه براین تمام درمانهای پیشرفته کرونا را انجام می دهیم و در این راه۳۰۰شهید مدافع سلامت تقدیم شد.

عین اللهی با اشاره به تشکیل قرارگاه جمعیت در کشور از مقامات استان خواست در این زمینه فعال‌تر باشند و گفت: معضل آینده ما در کشور سالخوردگی است. سالخوردگی تهدید بزرگی است  به طوری که اگر بزرگترین کارخانه ها را هم داشته باشید اگر جمعیت جوان نداشته باشید نمی توانید کاری بکنید.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود: امسال با همکاری مجلس بیمه همگانی را اجرایی کردیم به طوری که ۶ میلیون نفر با ۶۰هزار میلیارد ریال بیمه شدند. علاوه براین صندوق بیماریهای خاص هم با ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار تشکیل شد.

وی خاطرنشان کرد: تعرفه پرستاری در سال ۱۳۸۶ در مجلس تصویب شده  بود اما اجرا نشده بود که در دولت انجام شد و در بودجه سال آینده هم به صورت سرانه‌ای تصویب شده است که بر اساس آن در بخش‌های مختلف تعرفه متفاوت اعمال می‌شود.

دکتر عین اللهی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اجرای طرح دارویار این طرح را از کارهای بزرگ دولت عنوان کرد و گفت: در زمان شروع به کار دولت ۱۰ درصد نسخه الکترونیک داشتیم که این رقم الان به بالای ۹۰ درصد رسیده است تا درسایه آن بتوانیم پزشک خانواده را اجرا کنیم.

عضو دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه مجلس افرادی که دارو می گیرند به اندازه شهریور ۱۴۰۰ پرداخت خواهند داشت و اگر کسی نسخه الکترونیک داشته باشد، داروهایی که مورد تایید بیمه است مابه التفاوت ارز ترجیحی و نیمایی را بیمه‌ها پرداخت می کنند.

وی با بیان اینکه ۹۹درصد داروها تولید داخلی است، گفت: امیدواریم به زودی به ۱۰۰ درصد برسیم و اعلام کنیم کلیه داروها را می‌توانیم در کشور تولید کنیم.

دکتر عین اللهی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حال حاضر حدود دو هزار و ۷۰۰ متخصص، ۱۰ هزار پزشکی و دندانپزشکی توزیع کردیم که ۷۰ درصد توزیع برای مناطق محروم است ولی با توجه به اینکه نیازهای ما بیشتر است، ظرفیت دستیاری را۲۵  درصدافزایش دادیم و چهار هزار دستیار پذیرش شد ضمن اینکه این افراد با اولویت بومی گزینی انتخاب شدند تا در شهرهای خود خدمت کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامه پیش روی وزارتخانه متبوع خود برای سال آینده را پزشک خانواده عنوان کرد و گفت: در راستای محرومیت زدایی برنامه ریزی شده تا کسانی که در مناطق محروم کار می‌کنند دریافتی بیشتری داشته باشند علاوه بر این سقف پرداخت را برداشته شده و تعرفه دولتی و خصوصی برای کسانی که تمام وقت هستند به هم نزدیک شده است.

وی همچنین گفت: از ابتدای دولت سیزدهم ۱۰ هزار و ۸۰۰ تحت بیمارستانی ابتتاح شده و که بسیاری از اینها نیمه تمام بود طی دو ماه آینده هم هفت هزار و ۷۰۰ تخت بیمارستانی افتتاح خواهد شد.

دکتر عین اللهی خاطرنشان کرد: تقریبا ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه عمرانی و ۴ هزار میلیارد تومان هزینه تامین تجهیزات  شده است و در مجموع این موفقیتها در تاریخ وزارت بهداشت بی‌نظیر است.

وی همچنین از تبدیل وضعیت ۶۹ هزار ایثارگر در وزارت بهداشت خبر داد و گفت: علاوه بر این ۲۵ هزار مجوز استخدام پرستاری گرفتیم که اینها طبق قانون بایستی آزمون بدهند ولی کسانی که در کرونا کار کردند ۳۵ امتیاز برای آنان محاسبه خواهد شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اذعان به محرومیت‌های استان اردبیل در بخش بهداشت و درمان گفت: نیازها و محرومیت‌ها بیش از توان ما هست در عین حال سعی می‌کنیم با حداکثر توان محرومیت‌ها را جبران کنیم .