۳ میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد
۳ میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد

کارشناس حوزه مسکن با اشاره به اینکه قانون مالیات بر خانه‌های خالی نیازمند اصلاح است تا به نوعی بازدارندگی ایجاد شود، گفت: حدود ۲.۵ تا ۳ میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد که با ورود این خانه‌ها به بازار، شاهد کاهش سوداگری در بخش مسکن خواهیم بود. به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین و […]

کارشناس حوزه مسکن با اشاره به اینکه قانون مالیات بر خانه‌های خالی نیازمند اصلاح است تا به نوعی بازدارندگی ایجاد شود، گفت: حدود ۲.۵ تا ۳ میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد که با ورود این خانه‌ها به بازار، شاهد کاهش سوداگری در بخش مسکن خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین و به نقل از ایرنا فرشید ایلاتی در مورد اخذ مالیات بر خانه‌های خالی، اظهار داشت: خانه‌های خالی نسبتی مستقیم با سوداگری در بازار مسکن دارد و می‌توان گفت که این خانه‌ها دماسنج وضعیت داغ بازار هستند؛ چرا که با توجه به اینکه مستاجری در آنها ساکن نبوده، خرید و فروش آنها راحت‌تر می‌شود؛ از سوی دیگر هر چقدر نرخ بالاتر برود، شاهد افزایش سوداگری در این بخش خواهیم بود.

وی ادامه داد: خانه‌های خالی محرک اصلی معاملات کوتاه‌مدت هستند که به جهش تورمی مسکن و سوداگری در این بخش دامن می‌زنند.

این کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه طبق آمار حدود دو و نیم تا سه میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد، عنوان کرد: با فرض صحت این آمار حدود ۱۳ درصد از املاک کشور خالی از سکنه هستند. همچنین باید املاک اداری، تجاری و زمین‌های خالی نیز مشمول این مالیات شوند، چرا که زمین خالی مثل این می‌ماند که چند واحد مسکونی بالقوه خالی نگه داشته شده است

ایلاتی با اشاره به فعالیت‌های دولت برای ساخت سالانه یک میلیون مسکن، گفت: هم اکنون حدود سه میلیون خانه ساخته شده و خالی در کشور وجود دارد که به عنوان ظرفیتی بسیار خوب برای محقق کردن تلاش‌های دولت برای مسکن‌دار کردن مردم بلااستفاده و در واقع احتکار شدند.

وی ادامه داد: می‌توان با وارد کردن این خانه‌ها در بازه زمانی ۶ماهه، نه‌تنها شاهد کاهش سوداگری در این بخش باشیم، بلکه از بار هزینه‌ای که امروز بر دوش دولت در حوزه مسکن وجود دارد کاسته خواهد شد.

ایلاتی با بیان اینکه نبود مکانیزم شناسایی و سامانه املاک و اسکان از مهم‌ترین موانع اجرایی شدن این طرح است، تصریح کرد: نرخ پایین مالیات بر خانه‌های خالی از دیگر موانعی است که سبب شده تا شاهد این تعداد خانه خالی در کشور باشیم که بر همین اساس پیشنهاد می‌شود که قانون مالیات بر خانه خالی اصلاح شده تا با افزایش مالیات‌ها در این بخش شاهد بازدارندگی هر چه بیشتر باشیم.

این کارشناس حوزه مسکن با اشاره به اینکه جذابیت سرمایه‌گذاری در بخش مسکن، سبب گرایش افراد به خرید خانه‌های بیشتر است، عنوان کرد: در این بین با توجه به اینکه در کلان‌شهری مانند تهران شاهد رشد قیمتی بیشتری نسبت به سایر کلان‌شهرها هستیم، اکثریت به تهران آمده و بخشی از ظرفیت مسکن را که می‌تواند در بازار عرضه و افراد فاقد خانه را صاحبخانه کند اشغال می‌کنند.