رئیسی: فلسطین از مسئله اول جهان اسلام به مسئله اول جهان بدل شده است
رئیسی: فلسطین از مسئله اول جهان اسلام به مسئله اول جهان بدل شده است
رئیس‌جمهور گفت: فلسطین موضوع مشترک بین همه مذاهب، فرقه‌ها و گویش‌ها در جهان اسلام است که امروز البته از مسئله اول جهان اسلام به مسئله اول جهان بدل شده است.

سید ابراهیم رئیسی  در کنفرانس بین‌المللی «طوفان الاقصی و بیداری وجدان بشری» که به همت «مجمع تقریب مذاهب اسلامی» برگزار شد، با اشاره به فلسفه تشکیل این مجمع برای تحکیم اخوت اسلامی تصریح کرد: مجمع تقریب مذاهب اسلامی ضمن تلاش برای ارتقای احترام متقابل میان مذاهب و نیز تحکیم اخوت اسلامی، نهایتا به دنبال تشکیل امت واحده اسلامی و برقراری عدالت برای بشریت است.

وی مهمترین مسئله امروز جهان اسلام را موضوع فلسطین دانست و افزود: امام خمینی (ره)‌ سال‌ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مهمترین مسئله جهان اسلام را آزادی قدس شریف معرفی کرد و امروز این اجتماع به اعتبار پرداختن به مسئله اصلی و موضوع مشترک همه مذاهب، فرقه‌ها و گویش‌ها در جهان اسلام حائز اهمیت بسیاری است؛ مسئله‌ای که امروز علاوه بر جهان اسلام، مسئله اول جهان بشریت و همه وجدان‌های بیدار بشری است.

وی با اشاره به این‌که «امروز همه وجدان‌های آزاد و بیدار جهان متوجه مسئله فلسطین مظلوم و مقتدر است»، اظهار داشت: برای پرداختن به مهمترین موضوع جهان اسلام، به ویژه در نشست صاحبان اندیشه و فرهیختگان ابتدا باید تحلیل صحیحی از قضیه داشته باشیم. باید سابقه قضایا و آغاز روند اشغال و مظالم به ملت فلسطین را به دقت بررسی و مرور کرد.

رئیس جمهور با بیان این‌که «از همان ۷۵ سال قبل که روند اشغال و کشتار سرزمین و مردم فلسطین آغاز شد، ۲ رویکرد در برابر این روند وجود داشت»، گفت: از همان ابتدا یک دسته افراد به دنبال ایستادگی و مقاومت در برابر مظالم رژیم غاصب صهیونیستی و حامیان او و دسته‌ای دیگر به دنبال سازش و کنار آمدن مقابل این ظلم و تعدی بودند.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد طرفدار سازش هیچ‌گاه به نتیجه نرسید چرا که طرف مذاکره و سازش او به هیچ‌وجه اهل پایبندی به میثاق و پیمان نبوده و نیست. اساسا یکی از ویژگی‌های جریان سلطه  ظالم و ستمگری که امروز بر جهان و بشریت ظلم می‌کند آن است که به پیمان‌شان وفادار نیستند. بیش از ۴۰۰ بیانیه، قطعنامه و مصوبه در عرصه بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی صادر شده که این رژیم همه را نقض کرده است.

وی ادامه داد: در مقابل رویکرد و جریان مقاومت در لبنان، فلسطین، سوریه، عراق، یمن  و جای‌جای جهان اسلام شکل گرفت چرا که تنها راه در مقابل زیاده‌خواهی، ظلم و تعدی راه فقط مقاومت و ایستادگی می‌دانست. وقتی جریان ظالم منطق و مذاکره را برنمی‌تابد، تنها منطق در مقابل او ایستادگی و مقاومت است.

رئیسی گفت: جریان مقاومت از آنچه در جمهوری اسلامی ایران و تحت رهبری امام راحل عظیم‌الشان ما اتفاق افتاد و ایستادگی این ملت در مقابل آمریکایی‌ها، غربی‌ها و حکومت دست‌نشانده آنها در این سرزمین جواب داد، الگو گرفت و لذا شاهد پیروزی‌های مکرر فلسطینیان و جریان مقاومت در برابر صهیونیست‌ها در جنگ‌های ۳۳ روزه، ۲۲ روزه، ۸ روزه، ۲ روزه بودیم و امروز نیز رژیم صهیونیستی با وجود قریب به ۱۰۰ روز جنایت نتوانسته به هیچ کدام از اهداف خود برسد و پیروز این میدان نیز قطعا فلسطینیان مظلوم و مقتدر خواهند بود و شکست از آن صهیونیست‌هاست.

وی در ادامه تحلیل رخدادهای فعلی در غزه و فلسطین افزود: برخی‌ها می‌خواهند اینگونه القا کنند که شروع رخدادهای جاری از هفتم اکتبر است، اما این تحلیل صحیح نیست؛ سابقه این رخدادها به ۷۵ سال جنایت و کشتار و ویرانی باز می‌گردد. از سوی دیگر رژیم صهیونیستی پاسخ دهد که چرا مردم کرانه باختری که تحت توافق به اصطلاح صلح هستند و مسلح نیز نیستند، در ماه‌های اخیر بیش از ۲۰۰ شهید داده‌اند.

وی با بیان این‌که «امروز دست برتر و حق متعلق به کسانی است که به مقاومت باور دارند و با خلاقیت و ابتکارات خودشان از ایستادگی با سنگ به مقاومت با موشک و پهپاد دست یافته‌اند»، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بارها به شکل رسمی، با آوای بلند و بدون هیچ لکنت زبانی اعلام کرده که از جریان مقاومت و حق ملت فلسطین حمایت می‌کند. اساسا همه باید از کسانی که از هویت، دین، سرزمین و خانواده خود در برابر تجاوزگران دفاع می‌کنند، حمایت کنند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که «پاسخ ۷۵ سال اشغال، کشتار و ظلم، در وهله اول پایان اشغال و در وهله بعد مجازات و طلب خسارت از متجاوز است»، تصریح کرد: تداوم اشغال در هیچ مکتب حقوقی و نزد هیچ وجدان آزاده‌ای برای کسی مشروعیت و مالکیت ایجاد نمی‌کند. چه کسی می‌پذیرد که تداوم اشغال برای اشتغالگر حق مالکیت و مشروعیت خلق کند؛ تداوم اشغال فقط خسارت و کیفر تجاوزگر را بیشتر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: هیچ کس با این نظر مخالف نیست که تداوم اشغال فقط مجازات و کیفر تجاوزگر را بیشتر می‌کند و هرگز برای او حق مالکیت و مشروعیت ایجاد نمی‌کند، اما برخی در محافل سیاسی زمزمه‌های دیگری می‌کنند. راه‌حل مسئله فلسطین فقط همان که است که جمهوری اسلامی ایران و رهبری معظم انقلاب اسلامی با افتخار بیان کرده‌اند؛ هر فلسطینی فارغ از دین،‌ مذهب و گویش خود یک رای داشته باشد و در فرآیندی کاملا دمکراتیک این رای را اعلام کند.