۲۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نهال در کشور تولید شد
۲۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نهال در کشور تولید شد
رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: ۲۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار اصله نهال در راستای طرح  مردمی تولید و کاشت یک میلیارد نهال در کشور، تولید شد.

عباسعلی نوبخت روز یکشنبه در حاشیه بازدید از نهالستان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در جمع خبرنگاران در اراک، افزود: این نهال‌ها در تمام نهالستان‌های ملی دولتی و ۳۰۹ نهالستان بخش خصوصی در کشور تولید شده‌است.

وی بیان کرد: طرح مردمی کاشت یک میلیارد نهال از شهریورماه سال گذشته و به دستور ریاست جمهوری آغاز و وزارت جهاد کشاورزی تمام تلاش خود را در این راستا به کار گرفته است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: ۱۲۶ نهالستان در بخش جنگل و ۴۴ نهالستان در کشور در حوزه مقابله با بیابان‌زایی فعال است و نهال‌های بیابانی تولید می‌کنند.

نوبخت خاطرنشان کرد: طرح یک میلیارد نهال در کشور شامل، ۲۰ درصد تولید نهال، ۱۰ درصد کاشت و ۷۰ درصد نگهداری از نهال است.

وی اظهار کرد: کاشت نهال در کشور پیش از فصل بارندگی و اواخر آبان ماه در طبیعت آغاز و تا پایان اسفندماه در مناطق مختلف کشور ادامه دارد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اضافه کرد: تاکنون هیچگونه اعتبار ملی برای اجرای طرح کاشت مردمی یک میلیارد نهال در کشور تخصیص داده نشده و اجرای این طرح از محل ظرفیت‌های مردمی و صاحبان صنایع اجرا شده‌است.

نوبخت عنوان کرد: تمام نهال‌های تولید شده در این طرح بر اساس مطالعاتی که کمیته علمی این بخش توسط موسسه تحقیقات جنگل و مراتع کشور با کمک پژوهشکده‌های مرتبط انجام شده، که چه نهالی تولید و چگونه کاشته شود.

وی گفت: نهالستان اراک از جمله نهالستان‌های موفق کشور است و هم‌اکنون یک میلیون اصله نهال در این نهالستان تولید شده‌است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، پدیده بیابان‌زایی در کشور را سالانه یک میلیون هکتار عنوان کرد و افزود: مقابله سازمان منابع طبیعی کشور با این پدیده سالانه حدود ۳۰۰ هزار هکتار است و برای اینکه بتوان اراضی بیابانی را بهتر مدیریت کرد، یک برنامه سه میلیون هکتاری برای بیابان‌ها در نظر گرفته شده و از ۲۵۰ میلیون اصله نهالی که امسال تولید می‌شود، حدود ۵۰ میلیون اصله برای اراضی بیابانی است.

نوبخت تصریح کرد: پنج منطقه رویشی در کشور وجود دارد و انتخاب تولید و کاشت نهال‌ها در کشور بر مبنای گونه‌های بومی و سازگار که نیاز آبی کمی دارند، انتخاب می‌شود.

وی ادامه داد: از ۳۱ استان کشور، ۱۶ استان در استان‌های زاگرسی و شمال کشور و ارس بارانی و مناطقی است که میزان بارندگی قابل قبول دارند، و جنگل‌های این مناطق بدون نیاز به آبیاری کشت شده‌ است.