۱۰.۶ میلیارد دلار سرمایه جذب شده خارجی در دولت سیزدهم
۱۰.۶ میلیارد دلار سرمایه جذب شده خارجی در دولت سیزدهم
رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی گفت: مجموع حجم سرمایه گذاری جذب شده در دولت سیزدهم ۱۰ میلیارد و ۶۰۸ میلیون دلار است.

علی فکری رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی روز سه شنبه در نشست خبری با اشاره به رونمایی از اطلس سرمایه گذاری گفت: مهمترین خدمت اطلس سرمایه گذاری کاهش هزینه سرمایه گذاری از طریق مکان‌یابی مناسب است.

وی افزود: یکی از ابزارهایی بود که سابقه آن به دهه ۸۰ باز می‌گردد و از ابتدای دولت قول داده بودیم که به اتمام برسانیم.

وی در خصوص جذب سرمایه گذاری در طول دوره دولت سیزدهم گفت: راهبرد کلان دولت توسعه روابط با کشورهای همسایه است و در این راستا مجموع حجم سرمایه گذاری جذب شده ۱۰ میلیارد و ۶۰۸ میلیون دلار است و نخستین کشور روسیه، چین، امارات متحده و بعد ایرانیان خارج از کشور، ترکیه، عراق و هند در رتبه‌های دیگر قرار دارند.

وی افزود: در شرایطی که تغییری در محدودیت روابط و مناطق پیرامونی نداشتیم میزان جذب سرمایه معتبر افزایش قابل توجهی داشته است.

معاون وزیر اقتصاد گفت: سرمایه گذاران در بخش‌های مختلفی وجود داشت بیشترین سرمایه گذاری خارجی نزدیک به پنج میلیارد دلار در این بخش است و بخش صنعت در بخش بعدی قرار دارد.

وی درباره ارتباط با نهادهای بین‌المللی گفت: در دولت سیزدهم مقرر شد دیگر منتظر رفع تحریم نباشیم و راه‌های برقراری ارتباط را پیدا کنیم یکی از کارهای ابتدایی تسویه مطالبات بود و سیاست کلی برای اصلاح روابط با کشورهای اسلامی بود و در مرحله بعد وارد تسویه بدهی بود در بانک توسعه اسلامی از طریق عراق ۳۰۰ میلیون دلار از بدهی‌های معوق پرداخت شد و ۱۲ پروژه نیمه کاره دوباره فعال و در مسیر تکمیل قرار گرفت.