گسترش روابط دریایی، ریلی، مبادلات بانکی و کاهش تعرفه تجارت ایران و سوریه
گسترش روابط دریایی، ریلی، مبادلات بانکی و کاهش تعرفه تجارت ایران و سوریه
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر تحکیم و تقویت روابط اقتصادی ایران و سوریه از گفتگوی مقامات دو کشور برای گسترش روابط اقتصادی در بخش‌های دریایی، ریلی، تسهیل در تبادلات بانکی و کاهش تعرفه تجارت آزاد خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از ایسنا، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و رییس کمیسیون مشترک ایران و سوریه صبح امروز در راس هیئت بلند پایه ای وارد کشور سوریه شد و در بدو ورود مورد استقبال سامر الخلیل رییس کمیسوین مشترک ایران و سوریه قرار گرفت.

وی در بیان اهداف سفر خود که دو روز به طول می‌انجامد در گفتگو با خبرنگاران، گفت: در این سفر به عنوان رییس کمیسیون مشترک ایران  با هدف پیشبرد توافقاتی که در گذشته انجام شده بود و زمینه‌سازی انجام توافقات جدید در حوزه‌های مختلف  انجام شده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بین دو کشور روابط بالایی وجود دارد و  دو کشور ایران و سوریه در بالاترین سطح روابط سیاسی هستند اما در حوزه اقتصادی امکان توسعه روابط بسیار فراهم است که در صدد هستیم تا روابط اقتصادی را گسترش بدهیم.

تقویت گسترش روابط اقتصادی ایران و سوریه در بخش دریایی و ریلی

رییس کمیسیون مشترک ایران و سوریه افزود: مهمترین موضوعاتی که در کمیسیون مشترک طی امروز و فردا  دنبال می‌کنیم شامل اقتصاد دریامحور است که برنامه‌های خوبی تدارک دیده شده است همچنین در بخش ریلی نیز اتحاد بین ایران، عراق و سوریه و احیا و توسعه خطوط ریلی در حوزه‌های ترانزیت باری و مسافری مدنظر است.

این مسیر  در گذشته بین سه  کشور بوده است اما در طول سالیان قبل به دلیل جنگ‌ها و مشکلاتی که بر کشور سوریه تحمیل شده است برخی از بخش‌های خطوط ریلی از بین رفته است که نیاز به ترمیم و بهسازی مجدد دارد که یکی از موضوعات جدی مورد بحث در این سفر است.

رایزنی ایران و سوریه برای کاهش تعرفه تجارت آزاد و تبادلات بانکی

بذرپاش از دیگر محورهایی که دو کشور مورد بررسی قرار می‌دهند را کاهش تعرفه تجارت آزاد بین دو کشور عنوان کرد و بر پیشبرد آن تاکید کرد.

به گفته وی، موضوع تبادلات بانکی نیز در سفر به سوریه دنبال خواهد شد.

وی گفت: اگر تبادلات بانکی برقرار نباشد تسهیل تجارت اتفاق نمی‌افتد که تمهیدات خوبی را بانک مرکزی ایران اندیشیده است و با بانک مرکزی سوریه طی امروز و فردا گفتگو می‌کنیم تا این تبادلات هرچه سریعتر برقرار شود. در بخش‌های کشاورزی و صنعتی، ایران کارخانه‌های خوبی را در گذشته در سوریه احداث کرد که به دلیل جنگی که به این کشور تحمیل شد در آنها وقفه افتاد که باید هرچه سریع‌تر این کارخانه‌ها به مدار تولید بازگردد.

بذرپاش افزود: بازار سوریه برای کالاها و تولید کنندگان ایران بازار جذابی است همچنین بازار ایران نیز می‌تواند بازار مناسبی برای کشور سوریه باشد تا به زودی تراز دو کشور در بخش اقتصادی به تراز مناسبی برسد.

تحکیم و تقویت روابط اقتصادی ایران و سوریه

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در صدد هستیم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن با تاکید رییس‌جمهور روابط دو کشور در بخش اقتصادی تحکیم و تقویت شود.

وی اظهار امیدواری کرد تا در پایان این نشست دو روزه که با وزرا و مقامات کشور سوریه برگزار می‌شود فصل نوینی بین دو کشور دوست و برادر ایران و سوریه در بخش اقتصادی ایجاد خواهد شد.

برگزاری نشست فعالان اقتصادی دو کشور ایران و سوریه

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، بذرپاش همچنین از برگزاری نشستی با فعالان بخش خصوصی ایران و سوریه برای معرفی ظرفیت‌های ایران به فعالان و بازرگانان سوریه و همچنین شناسایی ظرفیت‌های سوریه برای فعالان اقتصادی ایران برای گسترش روابط دو کشور در بخش اقتصادی نیز در ادامه این سفر دو روزه خبر داد.