چشم انداز روشنی در ارتقای روابط ایران و مصر وجود دارد
چشم انداز روشنی در ارتقای روابط ایران و مصر وجود دارد
روسای مجالس ایران و مصر بر توسعه روابط دوجانبه و ارتقای همکاری‌ها میان تهران و قاهره تاکید کردند.

به گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از فارس، حنیف جبالی رئیس مجلس مصر با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی امروز(چهارشنبه، ۵ مهر ماه) در حاشیه برگزاری نهمین مجمع پارلمانی گروه بریکس در ژوهانسبورگ پایتخت اقتصادی آفریقای جنوبی دیدار و گفت و گو کرد.

این دیدار در شرایط انجام می شود که در ماه‌های اخیر زمزمه‌ها و تحرکات دیپلماتیک برای ارتقای روابط دو کشور پس از چندین دهه افزایش یافته است و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در خرداد ماه در دیدار «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان و هیات همراه با ایشان با اشاره به اظهارات سلطان عمان مبنی بر تمایل مصر برای از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرده بودند: «ما از این موضع استقبال می‌کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم.»

 رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار مهم پارلمانی گفت: از ملاقات با شما به عنوان رئیس مجلس مصر  که یک کشور بزرگ اسلامی است خوشحالم، مصر همواره در تاریخ اسلام کشوری تاثیرگذار بوده و باید تلاش کنیم ارتباط کشورهای اسلامی را در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا را توسعه دهیم.

وی ادامه داد: مجمع پارلمانی گروه بریکس فرصت خوبی برای کشورهای اسلامی از جمله ایران مصر به عنوان دو کشور بزرگ منطقه در جهت تقویت روابط دوجانبه و همکاری های منطقه‌ای است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: همکاری‌های پارلمانی که نمایندگان دو ملت هستند، در توسعه پایدار روابط کشورهای شمال آفریقا و منطقه غرب آسیا و همکاری حل مسایل مختلف منطقه می‌تواند بسیار موثر باشد و اگر این همکاری‌ها محقق شود، چشم انداز روشنی پیش روی آینده دو کشور در راستای ارتقا روابط وجود دارد.

رئیس مجلس مصر نیز در این دیدار با ابراز خوشحالی از دیدار با رئیس مجلس و هیات عالی رتبه پارلمانی کشورمان گفت : خوشحالم از اینکه برادران عزیزم در جمهوری اسلامی ایران را در حاشیه مجمع پارلمانی بریکس ملاقات میکنم .

رئیس مجلس مصر اضافه کرد: شما در صحبت‌های خود به تمامی موصوعاتی که بنده مد نظرم بود اشاره کردید و این نشان دهنده بینش عمیق شماست. بنده معتقدم با حضور در گروه بریکس در مسیر درستی برای توسعه دو کشور قرار گرفته‌ایم و باید تلاش کنیم تا روابط و همکاری‌های دوکشور در موضوعات مختلف، افزایش یابد.

وی همچنین با اشاره به اشتراکات فرهنگی و سنی دو کشور اظهارکرد: مردم مصر دوستداران اهل بیت (ع) هستند و در مناسبات مختلف اهل بیت را گرامی می‌دارند و به صورت مشخص برای امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) احترام زیادی قائل هستند و در روز میلادشان جشنی در مصر برگزار می‌شود.

در پایان این دیدار، رئیس مجلس مصر از رئیس مجلس شورای اسلامی برای حضور در قاهره در راستای توسعه روابط دو کشور دعوت کرد و  قالیباف نیز از همتای مصری خود دعوت کرد تا برای ارتقای روابط پارلمانی دوکشور، به تهران سفر کند.