وزرای خارجه ایران و عربستان در روزهای آینده با هم دیدار می‌کنند
وزرای خارجه ایران و عربستان در روزهای آینده با هم دیدار می‌کنند

به گزارش گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران (یکشنبه) ۱۳ فروردین ماه در گفت‌وگوی تلفنی با «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی ضمن ابراز خرسندی از سیر مثبت مناسبات دو کشور، بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای توسعه و گسترش سیاست همسایگی تأکید […]

به گزارش گزارش پایگاه خبری صابرین آنلاین به نقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران (یکشنبه) ۱۳ فروردین ماه در گفت‌وگوی تلفنی با «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی ضمن ابراز خرسندی از سیر مثبت مناسبات دو کشور، بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای توسعه و گسترش سیاست همسایگی تأکید کرد.

این سومین گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی پس از توافق اخیر دو کشور در پکن برای ازسرگیری مناسبات دیپلماتیک و بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های ایران و عربستان است. امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان در دومین تماس تلفنی توافق کرده بودند که در ماه رمضان با یکدیگر دیدار کنند.

دو وزیر خارجه در گفت‌وگوی تلفنی امروز آخرین وضعیت توافق اخیر بین دو کشور و نشست وزرای خارجه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی در این گفت‌وگو ضمن تأکید بر لزوم ارتباط و دیدار مستمر مسؤولان و مقامات دو کشور، روند جاری اقدامات صورت گرفته دو کشور را مثبت و رضایت بخش خواند.

وزرای خارجه ایران و عربستان در این گفت‌وگو همچنین توافق کردند در روزهای آینده با یکدیگر دیدار کنند.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان دیروز (شنبه) در جمع خبرنگاران گفته بود که ظرف ۴۸ ساعت آینده با همتای خود تلفنی درباره زمان و مکان دیدارشان گفت‌وگو خواهد کرد.

به گزارش فارس، وزرای خارجه ایران و عربستان برای نخستین بار دوم فروردین ماه تلفنی گفت‌وگو کردند. وزیر خارجه عربستان در این گفت‌وگو با اشاره به دستاوردهای مثبت نشست پکن، بر دیدار آتی وزرای خارجه و بازگشایی سفارتخانه های دو کشور تأکید کرد و امیرعبداللهیان هم ضمن تبریک متقابل ماه مبارک رمضان و استقبال از بازگشت مناسبات ریاض و تهران به حالت طبیعی، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه و تحکیم مناسبات با عربستان تأکید کرد و وزرای خارجه دو کشور توافق کردند در اولین فرصت با یکدیگر دیدار کرده و مقدمات بازگشایی سفارتخانه‌ها در تهران و ریاض و سرکنسولگری‌ها در مشهد و جده را فراهم کنند. در دومین گفت‌وگوی تلفنی دو وزیر خارجه که ششم فروردین ماه انجام شد، طرفین در خصوص نشست مشترک فیمابین در ماه مبارک رمضان بحث و تبادل نظر کردند.

امیرعبداللهیان اخیرا در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی در این خصوص گفت: روز ۲۱ مارس من و همتای سعودی خودم آماده اولین گفت‌وگوی تلفنی شدیم. ما در روزهای گذشته در یک مرحله، تماس تلفنی وزیر امور خارجه عربستان را داشتیم و در پاسخ به این تماس هم شب گذشته من با جناب آقای فرحان تماس تلفنی برقرار کردم. در گفت‌وگوهای ایران و عربستان در پکن راجع به همه موضوعات گفت‌وگو شد؛ اما فضای قالب گفت‌وگوها به مباحث امنیتی و برخی سوءتفاهمات و در عین حال برخی مشکلاتی که بین دو طرف وجود داشت، برمی‌گشت. ما قبل از آن پنج مرحله گفت‌وگوی امنیتی در بغداد داشتیم و سه دور گفت‌وگوی امنیتی در مسقط انجام شد.

امیرعبداللهیان همچنین ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۱ در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی عنوان کرده بود: در مناسبات ایران و عربستان توافق داریم که روابط به حالت طبیعی خودش برگردد. از طریق حافظ منافع مناسبات خودمان یعنی کشور سوئیس در ۱۰ روز گذشته پیام‌هایی را از عربستان دریافت و هم منتقل می‌کنیم. آخرین پیام تبادل شده در ۲۴ ساعت گذشته اعلام آمادگی ایران برای نشست وزرای خارجه و پیشنهاد سه مکان برای برگزاری این نشست بود که بر مبنای موافقت طرف مقابل و هماهنگی بین ما، زمان و مکان را هر چه زودتر توافق خواهیم کرد و اقدام عملی برای بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو کشور بزودی رقم خواهد خورد.

لازم به ذکر است،، روز جمعه ۱۹ اسفند ماه و در پی مذاکرات فشرده‌ای که از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در شهر پکن با حضور علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ یی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین برگزار شد، ایران و عربستان در بیانیه‌ای نسبت به از سرگیری روابط دیپلماتیک توافق کردند و توافق شد که حداکثر ظرف مدت حداکثر دو ماه سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها بازگشایی شود. براساس این بیانیه، وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات می‌کنند.